سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > وانیل خاصیت ضد افسردگی دارد

وانیل خاصیت ضد افسردگی دارد

وانیل خاصیت ضد افسردگی دارد

وانیل خاصیت ضد افسردگی دارد

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات روحی روانی در سراسر جهان است. شیوع بالای خودکشی در بیماران مبتلا به افسردگی همراه با عوارض ناشی از استرس و تاثیر آن بر سیستم قلبی عروقی نشان می دهد که این بیماری دومین علت مرگ و میر تا سال 2020 خواهد بود. افسردگی اختلالی است که بر سلامت جسم و روح فرد تاثیر می گذارد. کاهش سطح ناقل های عصبی (به این ناقل های عصبی مونوآمین مغزی گفته می شود) به ویژه نوراپی نفرین، سروتونین و دوپامین باعث ایجاد بیماری افسردگی می شود. علیرغم وجود داروهای ضد افسردگی، بسیاری از بیماران با این داروها بهبود نمی یابند و مصرف زیاد این داروها می تواند عوارض جانبی بسیاری ایجاد کند. با این حال به دليل عوارض جانبی داروهاي شيميایی، داروهای گیاهی جایگزین مناسبی براي درمان این بیماری هستند. یکی از این داروها وانیل است. ترکیب فعال در وانیل وانیلین است. محققان اعتقاد دارند که ترکیب وانیلین ممکن است اثرات ضد افسردگی داشته باشد. به همین دلیل پژوهشی به منظور ارزیابی فعالیت ضد افسردگی وانیلین در موش های آزمایشگاهی انجام شد.

در این مطالعه موش ها به 5 گروه تقسیم شدند. سه گروه به عنوان شاهد، آب مقطر، ایمی پرامین و فلوکستین دریافت کردند. دو گروه باقی مانده نیز  با دو دوز 10 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره ی وانیل تغذیه شدند. تمام داروها به صورت خوراکی و به مدت 10 روز مصرف شد. نتایج این پژوهش نشان داد که هر دو دوز وانیلین مدت زمان بی حرکتی در موش را کاهش داد. اما کاهش بی تحرکی در دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم بیشتر بود که این کاهش بی تحرکی با داروی ضد افسردگی فلوکستین قابل مقایسه بود.

نتایج این مطالعه ی آزمایشگاهی نشان می‏‌دهد که مصرف عصاره ی وانیل با دوز  mg/kg 100 خاصیت ضد افسردگی دارد و به کاهش و درمان بیماری افسردگی کمک می‏‌کند. مصرف این مقدار وانیل با مصرف داروی ضد افسردگیِ فلوکستین برابر است.

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :