شناسنامه گیاهان > آلوورا

 نام تجاری گیاه: 

Aloe vera                                            

نام علمی گیاه:

.Aloe vera L                                                         

تاریخچه:

آلوورا گیاه مورد علاقه بسیاری از مردم دنیا است. پزشکان قدیم این گیاه را موهبتی برای انسان می دانستند. مبدأ آلوورا آفریقای شمالی است و نام آن از کلمه عربی «آلوئه» به معنای تلخ گرفته شده است. قدمت این گیاه را می توان در نوشته های کهن مصری روی برگه های پاپیروس که به 1500 سال پیش از میلاد برمی گردد دید. کتاب معروف «Egyptian Book of medicines» که روی پاپیروس نوشته شده است، نشان می دهد چگونه باید از آلوورا برای درمان بیماری ها استفاده کرد.

خصوصیات محصول

1- تسریع کاهش وزن

براساس نتایج تحقیقی که در ژورنال Nutrition  منتشر شد، از میزان وزن و چربی در افراد چاق مبتلا به دیابت که کمپلکس ژل آلوورا را مصرف کردند، کاسته شد. همچنین در ژورنال Obesity Research and clinical Practice نتایج آزمایشی منتشر شد که نشان داد استرول های آلوورا ترکیب بدنی را بهبود می بخشند. در این مطالعه، میزان چربی شکمی در موش های صحرایی که استرول های گیاه آلوورا را مصرف کردند کمتر از موش های دیگر بود. 

2- ترمیم و جلوگیری از پیری پوست

آلوورا با افزایش پروکلاژن نوع 1(پروتئین کلاژن که باعث حفظ ساختار بافت ها می گردد، از پروکلاژن ساخته می شود) چروک های پوست و کشسانی آن را بهبود می بخشد. همچنین، آلوورا سبب تولید پروتئینی به نام متالوتیونین در پوست می شود که با از بین بردن رادیکال های هیدروکسیل و جلوگیری از تخریب آنزیم سوپراکسید دسموتاز(یک آنتی اکسیدان)، از پوست در برابر اشعه های خورشیدی محافظت می کند. اثر این گیاه بر درمان زخم به ترکیب مانوز-6- فسفات نسبت داده می شود.همچنین آلوورا سبب افزایش سنتز هیالورونیک اسید و درماتان سولفات در بافت زخم می شود.

 3- تنظیم کلسترول خون

بررسی اثر مصرف آلوورا بر میزان کلسترول خرگوش هایی که رژیم پُرکلسترول دریافت می کردند،آزمایش شد و نتایج نشان داد که این گیاه سبب کاهش میزان کلسترول در حیوانات شد. در مطالعات دیگر هم مصرف آلوورا منجر به کاهش کلسترول تام، تری گلیسرید و LDL سرم شد. بتاسیتوسترولِ آلوورا سبب کاهش مقادیرِ مضّر کلسترول در بدن می شود.

نتایج مطالعه ای که در سال 2010 به منظور بررسی اثر عصاره ژل آوورا بر پروفایل چربی در رت های ویستار انجام شد و در ژورنال Nigerian Journal of Physiological Sciences به چاپ رسید، نشان داد موش هایی که ژل آلوورا را دریافت کرده بودند کاهش معنی داری در مقدار کلسترول کل، تری گلیسریدها و LDL پلاسما نشان دادند. همچنین میزان HDL در این موش ها افزایش یافت.

در پژوهش دیگری که نتایج آن در ژورنال Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology انتشار یافت، مشاهده شد که در رت های دیابتی شده با استرپتوزوتوسین، مصرف خوراکی عصاره ژل آلوورا با دوز روزانه 300 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به مدت 21 روز، به طور معنی داری از میزان قند خون و کلسترول، تری گلیسریدها، اسیدهای چرب و فسفولیپیدهای پلاسما و بافت ها کاست.

4- افزایش نشاط و انرژی

آلوورا با بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر به سلول ها، باعث ایجاد شادابی و برطرف شدن خستگی ها می شود، سطح انرژی را بالا می برد و حس خوبی به فرد می دهد.آب آلوورا یک آنتی اکسیدان قوی است که آسیب سلولی در زمان استرس را کاهش می دهد و تغییرات بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی در این زمان را به حداقل می رساند.

5تنظیم قند خون

آلوورا از زمان های قدیم در بسیاری از نقاط دنیا از جمله آمریکای لاتین برای درمان دیابت استفاده می شد. گزارش شده است که استفاده ی بلندمدت از ژل آلوورا سبب تعدیل مقدار قند خون در افراد ۳۵ تا ۶۵ ساله می شود. هر چند مطالعات نتایج امیدبخشی درباره ی استفاده از آلوورا برای کاهش قند خون به دست داده اند، نیاز است که این اثر با انجام آزمایش های دوسوکور و تصادفیِ بیشتر، تأیید شودفیتواسترول ها و دیگر مواد موجود در آلوورا در کاهش قندخون بر اثر مصرف ژل این گیاه نقش دارند. در مدل های جانوری هم دیده شد که آلوورا سبب کاهش مقاومت به انسولین می شود.

6- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

آلوورا برای درمان اختلالات معده و روده بسیار استفاده می شده است ولی درباره ی اثر آن مدارک متناقضی وجود دارد. در تحقیقی که اخیراً برای بررسی اثر آلوورا در درمان کولیت زخمی انجام شد نتایجی امیدبخش، هرچند غیرقطعی، به دست آمد. محققان پیشنهاد دادند آزمایش های کنترل شده ی بیشتر و وسیع تری در این زمینه انجام شود. در آزمایشی که روی موش ها انجام شد، آلوورا اثری مشابه داروی امپرازول در بهبود زخم معده داشت. عصاره ی آلوورا از ترشح اسید در معده جلوگیری می کند که می تواند به سبب حضور لکتین ها در این گیاه باشد. استعمال آلوورا با افزایش مقاومت موکوس باعث کاهش میزان زخم می شود.

7- افزایش قدرت باروری

اثر عصاره ی هیدروالکلی گیاه آلوورا بر میزان هورمون های جنسی موش های صحرایی بررسی شد و نتایج نشان داد که این عصاره سبب افزایش غلظت سرمی هورمون استروژن شد. عصاره ی آلوورا با دارا بودن ترکیبات فیتواستروژنی از جمله بتاسیتوسترول، خاصیت استروژن زایی دارد و می تواند بر میزان هورمون استروژن بیفزاید. در پژوهش دیگری تزریق عصاره ی آلوورا به موش های سوری سبب افزایش اسپرماتوسیت های اولیه، میانگین وزن بیضه و هورمون تستوسترون در این حیوانات شد. محققان این اثر آلوورا را وجود عوامل آنتی آپوپتوز در عصاره ی این گیاه می دانند که سبب افزایش تعداد اسپرم می شود. همچنین با توجه به اینکه فلاونوئیدها و ویتامین های A، C و E آلوورا، قادر به کاهش تولید رادیکال های آزاد اکسیژن هستند، از روند تولید اسپرم و سلامت آنها در برابر تنش اکسیداتیو محافظت می کند.

8- ضد سرطان

محققان با بررسی اثر آلوورا بر سرطان سینه در موش های آزمایشگاهی مشاهده کردند که این گیاه از میزان COX-2 و NMP-9 (پروتئین های وابسته به سیستم سیکلواکسیژناز) کاست. این دو ترکیب از علایم تشخیصی اولیه در سرطان سینه هستند. براساس نظر محققان احتمالاً آلوورا می تواند مسیر سیکلواکسیژناز (مسیر تولید عوامل التهابی در بدن) را مهار کند. 

ژل و شیره (شیرابه) دو ماده ی اصلی هستند که این گیاه تولید می کند. به طور کلی آلوورا حاوی انواع ویتامین ها، آنزیم ها، موادمعدنی، قندها، لیگنین، ساپونین ها، سالیسیلیک اسید و آمینو اسیدها است. آنتراکوئینون های آلوئین و اِمودین، ملیّن و ضد میکروب هستند.  گلوکومانان و آسمانان از ترکیبات اصلی ژل هستند

براساس برخی داستان ها، اسکندرکبیر با توصیه ی ارسطو، جزیره ی سوکوترا را برای در امان نگه داشتن منابع آلوورا فتح کرد تا از این گیاه برای درمان زخم سربازانش استفاده کند.

آلو‌ورا در اندونزی زبان کروکودیل نامیده می شود.

مصری ها آلوورا را «گیاه ابدیت» می نامیدند و از آن برای درمان عفونت و بیماری های پوستی استفاده می کردند.

در امپراطوری هند، چین، یونان و روم، آلوورا برای درمان زخم، گزیدگی، سوختگی، عفونت، التهاب و تورم استفاده می شد.

بر اساس علم آیورودا، آلوورا دارای چهار طعم شیرین، ترش، تلخ و گس است.

بر اساس توصیۀ کلینیک تحقیقاتی میو در مینسوتا، مقدار مجاز مصرف آلوورا بدین شرح است:

برای دیابت: 5 تا 15 میلی لیتر آب آلوورا، دو بار در روز یا کپسول حاوی 300 میلی گرم عصارۀ آلوورا، دوبار در روز به مدت دو ماه یا یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا، دوبار در روز به مدت 42 روز.

برای کلسترول بالا: 10 تا 20 میلی لیتر آلوورا، به مدت 12 هفته یا کپسول حاوی 300 میلی گرم عصاره آلوورا، دوبار در روز به مدت دو ماه.

برای IBS: 100 میلی لیتر، دوبار در روز به مدت 4 هفته.

برای کبد: 0/05گرم، سه بار در روز به مدت 12 هفته.

شب پیش از خواب به عنوان ملیّن و برای کاهش وزن، در طول روز، مصرف شود.

  • بارداری و شیردهی: در این دوران پیش از مصرف آلوورا با پزشک خود مشورت کنید. گزارش هایی در باره ی سقط جنین بر اثر مصرف آلوورا وجود دارد.
  • دیابت: آلوورا ممکن است میزان قند خون را کاهش دهد، چنانچه مبتلا به دیابت هستید، پیش از مصرف این گیاه، قند خون خود را کنترل کنید.
  • جراحی: آلوورا ممکن است با داروهای کنترل کننده ی قند خون که در حین یا پس از جراحی استفاده می شوند تداخل داشته باشد. دست کم دو هفته پیش از جراحی مصرف آن را قطع کنید
  • استفاده طولانی مدت از آلوورا سبب پیگمانتاسیون مخاط روده می شود که البته با قطع مصرف، این عارضه نیز برطرف می گردد. استفاده بلند مدت همچنین باعث آلبومینوری (از دست رفتن آلبومین بدن)  و هماتوری (خون ادراری) می شود.

  • بروز حساسیت پوستی به دنبال استفاده طولانی مدت خوراکی و استعمال خارجی گزارش شده است.

  • از دست دادن الکترولیت ها نیز از نتایج دیگر استفاده طولانی مدت از این گیاه است.

  • استفاده بلند مدت از این گیاه سبب کاهش «پپتید وازواکتیو روده‌ای» و هورمون سوماتواستاتین می شود که می تواند به بافت عصبی روده آسیب برسانند.

  • ژل آلوورا ملیّن است و می تواند مقدار پتاسیم بدن را کاهش دهد. مقدار کمی پتاسیم منجر به افزایش خطر عوارض جانبی داروی دیگوکسین(از داروهای قلب و عروق) می شود.
  • مصرف آلوورا با داروهای دیابت تداخل دارد. آلوورا می تواند از میزان قند خون بکاهد و مصرف آن به همراه این داروها ممکن است سبب افت شدید فشارخون شود. برخی از این داروها عبارتند از گلی بوراید، انسولین، پیوگلیتازون، کلروپروپامید و تولبوتامید.
  • سِووفلوران (داروی بیهوشی) با آلوورا تداخل دارد. این دارو از میزان لخته شدن خون می کاهد. مصرف آلوورا پیش از جراحی می تواند سبب افزایش خونریزی در طول جراحی شود. دو هفته پیش از جراحی مصرف آلوورا را متوقف کنید.
  • مصرف آلوورا که یک ملیّن است همراه با داروهای ملیّن، سبب افزایش بیش از حدِحرکات روده و اسهال می شود و از دست رفتن آب بدن و مواد معدنی را به دنبال دارد. بیزاکودیل نمونه ای از داروهای ملیّن است.
  • مصرف داروهای مدر با آلوورا تداخل دارد و ممکن است سبب دفع بیش از اندازه پتاسیم از بدن شود.
  • مصرف آلوورا در دوز دارویی برای افراد زیر 12 سال توصیه نمی شود.

در طب سنتی، از آلوورا برای برطرف کردن یبوست، اگزما، شورۀ سر و ریزش مو استفاده می شود. این گیاه را برای کنترل دیابت و درمان آسم، سؤهاضمه و بیماری های کبدی مفید می دانند.

Surjushe, A., Vasani, R., & Saple, D. G. (2008). Aloe vera: a short review. Indian journal of dermatology, 53(4), 163. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763764/

 

Thomson PDR Staff (Ed.). (2004). PDR for herbal medicines. Physician's Desk Reference (PDR).

 

Iji, O. T., Oyagbemi, A. A., & Azeez, O. I. (2010). Assessment of chronic administration of Aloe vera gel on haematology, plasma biochemistry, lipid profiles and erythrocyte osmotic resistance in Wistar rats. Nigerian Journal of Physiological Sciences, 25(2), 107-113. Retrieved from http://www.bioline.org.br/pdf?np10019

 

Rajasekaran, S., Ravi, K., Sivagnanam, K., & Subramanian, S. (2006). Beneficial effects of Aloe vera leaf gel extract on lipid profile status in rats with streptozotocin diabetes. Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology, 33(3), 232-237. Retrieved from http://www.desertharvest.com/physicians/documents/Cardiac4.pdf

 

Hussain, A., Sharma, C., Khan, S., Shah, K., & Haque, S. (2015). Aloe vera inhibits proliferation of human breast and cervical cancer cells and acts synergistically with cisplatin. Asian Pac J Cancer Prev, 16(7), 2939-2946. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25854386

 

Sanders, B., Ray, A. M., Goldberg, S., Clark, T., McDaniel, H. R., Atlas, S. E., ... & Rasul, A. Anti-cancer effects of aloe-emodin: A systematic review. Retrieved from http://www.jctres.com/media/filer_public/13/b5/13b5f699-cb51-4684-898b-605e4950ca06/sanders2017jclintranslres_epub.pdf

 

Hussain, A., Sharma, C., Khan, S., Shah, K., & Haque, S. (2015). Aloe vera inhibits proliferation of human breast and cervical cancer cells and acts synergistically with cisplatin. Asian Pac J Cancer Prev, 16(7), 2939-2946. Retrieved from http://downloads.hindawi.com/journals/acp/2017/8158254.pdf

 

Modaresi, M., & Khodadadi, A. (2014). The effects of Aloe vera extract on reproductive parameters in mice. In International Conference on Biological, Environment and Food Engineering (BEFE-2014) August (pp. 4-5). Retrieved from http://iicbe.org/upload/9842C814052.pdf

 

Rohimah. (2011, June 1). Crocodiles Tongues / Aloe Vera (Lidah Buaya). Indonesian Herbs Information Centre. retrieved from http://baliherbs.blogspot.co.id/2011/06/crocodiles-tongues-aloe-vera-lidah.html

Dana, n., Haghjooy Javanmard, Sh., Asgary, S., Asnaashari, H., & Abdian, N. (2012). Anti-Atherosclerotic Effects of Aloe Vera in Hypercholesterolemic Rabbits. Journal of Babol University of Medical Sciences, 14(4), 37-44. retrieved from http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=159926

Poorfarid, M., Karimi Jashni, H., & Houshmand, F. (2013).The Effects of Aloe Vera sap on Progesterone, Estrogen And Gonadotropin in Female Rats. Journal of Jahrom University of Medical Sciences, 10(4), 7-12. retrieved from http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=216122

http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=219445

Barari, A., Mojhde, M., Farzanegi, P., & Ghasemi, M. (2016). Effect of Six Weeks of Endurance Training and Aloe Vera on COX-2 and MMP-9 Levels in Mice with Breast Cancer. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 24(1), 65-73. retrieved from http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=272693

Krishna Borra, S., Krishna Lagisetty, R., & Reddy Mallela, G. (2011). Anti-Ulcer Effect of Aloe vera in Non-Steroidal Antiinflammatory Drug Induced Peptic Ulcers in Rats. African Journal of Pharmacy and Pharmacology, 5(16), 1867-1871. retrieved from http://www.academicjournals.org/article/article1380814032_Borra%20et%20al.pdf


Baldwin, G. ALOE VERA. DR. CHRISTOPHERʼS, Herbal Lagacy. retrieved from http://www.herballegacy.com/Baldwin_History.html


The Aloe Vera Story. Lily of the desert. retrieved from http://www.lilyofthedesert.com/aloes-story

Choi, H. C., Kim, S. J., Son, K. Y., Oh, B. J., & Cho, B. L. (2013). Metabolic effects of aloe vera gel complex in obese prediabetes and early non-treated diabetic patients: Randomized controlled trial. Nutrition, 29(9), 1110-1114. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23735317

 

Misawa, E., Tanaka, M., Nomaguchi, K., Yamada, M., Toida, T., Takase, M., ... & Kawada, T. (2008). Administration of phytosterols isolated from Aloe vera gel reduce visceral fat mass and improve hyperglycemia in Zucker diabetic fatty (ZDF) rats. Obesity research & clinical practice, 2(4), 239-245.  Retrieved from  

http://www.obesityresearchclinicalpractice.com/article/S1871-403X(08)00053-7/fulltext

 

Rajeswari, R., Umadevi, M., Sharmila Rahale, C., Pushpa, R., Selvavenkadesh, S., Sampath Kumar, K. P., &  Bhowmik, D. (2012). Aloe vera: The Miracle Plant Its Medicinal and Traditional Uses in India. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry, 1(4), 118-124. retrieved from http://www.phytojournal.com/vol1Issue4/Issue_nov_2012/17.1.pdf



Fallah Huseini, H., Kianbakht, S., Hajiaghaee, R ., Afkhami-Ardekani, M., Bonakdaran, A., & Hashem Dabaghian, F. (2012). Aloe vera Leaf Gel in Treatment of Advanced Type 2 Diabetes Mellitus Needing Insulin Therapy: A Randomized Double-Blind Placebo-Controlled Clinical Trial. Journal of Medicinal Plants, 11(43), 19-27. retrieved from http://www.sid.ir/en/vewssid/j_pdf/82220124303.pdf



Find a Vitamin or Supplement, ALOE. WebMD. retrieved from http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-607-aloe.aspx?activeingredientid=607



Cho, S., Lee, S., Lee, M-J., Lee, D.H., Won, Ch-H., Kim, S.M., & Chung, J.H. (2009). Dietary Aloe Vera Supplementation Improves Facial Wrinkles and Elasticity and It Increases the Type I Procollagen Gene Expression in Human Skin in vivo. Annals of Dermatology, 21(1), 6-11. retrieved from https://synapse.koreamed.org/DOIx.php?id=10.5021/ad.2009.21.1.6



Foster, M., Hunter, D., & Samman, S. (2011). Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects: Evaluation of the Nutritional and Metabolic Effects of Aloe vera. Benzie, I.F.F., & Wachtel-Galor, S (Eds.). Boca Raton (FL): CRC Press/Taylor & Francis. retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92765/



Qadir, M.I. (2009). Medicinal and Cosmetological Importance of Aloe vera. International Journal of Natural Therapy, 2, 21-26. retrieved from https://www.researchgate.net/publication/233818204_Medicinal_and_cosmetological_importance_of_Aloe_vera

 

http://alternativa-za-vas.com/en/index.php/clanak/article/a-brief-history-of-aloe-vera

 

Sahu, P. K., Giri, D. D., Singh, R., Pandey, P., Gupta, S., Shrivastava, A. K., ... & Pandey, K. D. (2013). Therapeutic and medicinal uses of Aloe vera: a review. Pharmacology & Pharmacy, 4(08), 599. Retrieved from https://file.scirp.org/pdf/PP_2013110815081192.pdf

هشتگ :



محصولات مرتبط