شناسنامه گیاهان > زیرفون

نام تجاری گیاه:

Linden, large-leaved lime

نام علمی گیاه:

.Tilia platyphyllos Scop

تاریخچه:

زیرفون گونه ای درختی با طول عمر بالا، ارتفاع زیاد، برگ‏ریز و بومی سراسر اروپا است. زیرفون بیشتر در جنگل های بالغ قدیمی یافت می شود. این گونه و به صورت خود رو یا زراعی تأمین، و به دلیل ویژگی های دارویی به طور گسترده استفاده می شود. اگرچه میزان پراکندگی آن در 2000 سال گذشته کاهش یافته است، اما همچنان در مناطق شهری و مسکونی به طور گسترده وجود دارد و بیشتر در نواحی کوهستانیِ اروپای مرکزی و شرقی دیده می شود. گل های خشک شده، برگ ها و چوب این درخت مصارف دارویی دارند. گل های 5 گلبرگ، معطر و زرد متمایل به سفید آن، پس از شکوفه بهاری جمع آوری، خشک و در شرایط کم‏رطوبت نگهداری می شوند. گل ها با ارزش ترین اجزای دارویی درخت زیرفون هستند. برگ های درخت زیرفون شبیه به قلب با حاشیه‌ی دندانه دار هستند. امروزه این گیاه برای کاربردهای تجاری در فلوریدای آمریکا، مکزیک، ایتالیا و جزایر غربی کارائیب کشت می شود.

خصوصیات محصول

1- ضد تشنج

 در سال 2012، اثر عصاره متانولی زیرفون بر تشنج القاء شده با پیروتوکسین و پنتیلن تترازول در موش بررسی و نتایج آن در مجله Journal of Pharmaceutical & Health Sciences منتشر شد. در این مطالعه تجربی، پس از آنکه گروه های 5 تایی موش ها با دوزهای 100، 200 و 300 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره متانولی زیرفون به صورت تزریق داخل صفاقی تیمار شدند و سپس، القاء تشنج با پیکروتوکسین یا پنتیلن تترازول انجام شد، زمان تأخیر تشنج، زمان مرگ و درصد مرگ در گروه های تحت درمان و کنترل سنجیده شد. تأخیر در زمان ایجاد تشنج القاء شده با پیکروتوکسین در گروه پیش تیمار شده با دوزهای 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم از عصاره زیرفون به طور قابل توجهی افزایش یافته بود. زمان تأخیر تشنج القاء شده با پنتیلن تترازول در دوز 200 (میلی گرم بر کیلوگرم) از 233 به 351 ثانیه افزایش یافته بود. دوز 200 (میلی گرم بر کیلوگرم) از عصاره، زمان مرگ القاء شده با پیکروتوکسین را از 1237 به 1498 ثانیه و زمان مرگ القاء شده با پنتیلن تترازول را از 1973 به 2508 ثانیه تأخیر انداخت. علاوه بر این درصد مرگ و میر ناشی از پیروتوکسین و پنتیلن تترازول به ترتیب از 100 درصد به 80 و 40 درصد کاهش یافت. بنابراین عصاره متانولی شاخه های گلده زیرفون، شروع تشنج و زمان مرگ را به تأخیر انداختند و درصد مرگ و میر ناشی از دو ترکیب نامبرده را کاهش دادند. مطالعه بیشتر برای استفاده از این گیاه به عنوان یک عامل ضدتشنج لازم است. 

2- کاهش اضطراب و استرس

در سال 2014 یک مطالعه مروری بر روی اثر مهم ترین گیاهان دارویی بر دو اختلال مهم روانپزشکی (اضطراب و افسردگی) انجام، و نتایج آن در مجله Asian Pacific Journal of Tropical Medicine چاپ شد. در این مطالعه، اثرات ضد اضطراب و ضدافسردگی زیرفون را به ترکیبات فلاوونوییدی مختلف مانند تیلیروزید، کوئرستین، ایزوکوئرستین، هایپروزید و اسیدهای آمینه مختلف موجود در آن نسبت دادند. در سال 2011 نیز مطالعه‌ ای به منظور بررسی اثرات تسکینی، پیش بیهوشی و ضداضطرابی عصاره گیاه زیرفون در مقایسه با دیازپام، در موش صحرایی انجام و نتایج آن در مجله Veterinary Journal Tabriz چاپ شد. نتایج حاصله نشان داد که عصاره زیرفون در دوز 300 میلی گرم بر کیلوگرم دارای اثرات تسکینی، پیش بیهوشی و ضداضطرابی است.  

3- ضد سرطان

در سال 2017، پتانسیل آنتی اکسیدانی، ضدالتهاب و ضدتومور عصاره آبی- اتانولی زیرفون که غنی از ترکیبات فنلی است بررسی و نتایج آن در مجله Food & Function چاپ شد. زیرفون در این مطالعه، فعالیت آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد سرطانی (در برابر سرطان سینه، شش، گردن رحم و کبد) بالایی نشان داد بدون اینکه اثر سمی داشته باشد. این ویژگی های بیولوژیک، با نوع و ساختار ترکیبات فنلی مرتبط هستند. در عصاره آبی- اتانولی، محتوای فلاوونویید بالاتر از محتوای اسیدهای فنلی بود. پروتوکاتکویک اسید و اپی کاتچین، به ترتیب، فراوان ترین فنلیک اسید و فراوان ترین فلاونوئید عصاره بودند.

4- رفع گرفتگی عضلات

بر اساس مطالعات، زیرفون فعالیت ضداسپاسم به دنبال یک اثر اسپاسموژنیک (اسپاسم دهنده)  بر دوازده موش های صحرایی نشان داد. این فعالیت ها از طریق آتروپین و پاپاورین مهار، و از طریق استیل کولین تقویت می شوند. خواص ضداسپاسم ادعا شده برای گل های زیرفون، به p- کوماریک اسید و فلاوونوییدها نسبت داده می شود.

5- تسریع کاهش وزن

لیپیدها ترکیبات مهمی در تغذیه انسان هستند، اگرچه، مصرف زیاد آن ها با پیشرفت چاقی مرتبط است و می تواند منجر به عوارض متعدد در دراز مدت شود. لیپاز پانکراس، یک آنزیم کلیدی برای جذب تریگلیسیرید های رژیم غذایی است. تداخل با هیدرولیز چربی منجر به کاهش جذب لیپیدهای موجود در غذا می شود. بنابراین مهار آنزیم لیپاز، جذب چربی را کاهش می دهد. عصاره 106 گونه از گیاهان دارویی برای سنجش پتانسیل فعالیت مهاری لیپاز مورد بررسی قرار گرفت. در میان عصاره ها، عصاره زیرفون یکی از اثرگذارترین عصاره ها بود. 

فلاونوییدهای اصلی گل، ایزوکوئرستین-روتین و آستراگالین و فلاوونوییدهای اصلی برگ، کوئرستین-3-7-دی رامنوزید و کامپفرول-3-7-دی رامنوزید هستند. همچنین، گل زیرفون حاوی موسیلاژ، p- کوماریک اسید، کامپفرول، ترپنویید، کوئرستین و روغن های فرار مانند سیترال، سیترونلال، سترونلول، ائوژنول و لیمونن است. رایحه گل مربوط به مقادیر کمی از روغن ضروری است که ترکیبات آن بسته به محل رویش متنوع است. 

  • در آلمان، گل زیرفون یک محصول رسمی است که در کمیسیون E آلمان تصویب شده است.
  • متداول ترین گونه های زیرفون، متعلق به زیرفون برگ ریز (T. cordata) و زیرفون برگ درشت (T. platyphyllos) است که متعلق به خانواده‌ی Tiliaceae هستند. تقریبا 80 گونه، بومی اروپا است و در مناطق معتدل شمالی یافت می شوند.
  • زیرفون به نام های Lime Flower, Lime Tree, Silver Lime نیز معروف است.  
  • بر اساس مطالعات، ظرفیت آنتی اکسیدانیِ محلول در آب دمنوش زیرفون، از دمنوش بابونه بیشتر است. همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی آن با دمنوش نعناع فلفلی برابر و از دمنوش بادرنجبویه و چای سبز کمتر است. 
مطالعات بالینی برای توصیه دوز خاصی از زیرفون وجود ندارد. زیرفون به صورت دمنوش یا سایر فرآورده های خوراکی آن، بیش از 2 تا 4 گرم در روز نباید مصرف شود.     

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

  • زیرفون به صورت خوراکی می تواند ایمن باشد. مصرف آن به صورت موضعی بر روی پوست ممکن است باعث خارش شود.
  • بارداری و شیردهی: اطلاعات کافی در مورد استفاده از زیرفون در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. در این دوران از مصرف آن پرهیز کنید.
  • بیماری قلبی: مصرف مکرر چای زیرفون با آسیب قلبی مرتبط است. اگر شما مبتلا به بیماری قلبی هستید، بدون نظارت پزشک از زیرفون استفاده نکنید.
  • اگر از دیوریتیک ها (ترکیبات مدر) استفاده می کنید، ممکن است زیرفون اثرات آن ها و خطر دهیدراسیون (کم آبی) بدنتان را افزایش دهد.
  • مصرف زیرفون، با داروی لیتیوم تداخل دارد. به دلیل اینکه زیرفون مانند یک دیوریتیک عمل می کند، ممکن است غلظت لیتیوم را در بدن شما افزایش دهد. اگر لیتیوم مصرف می کنید، قبل از استفاده از زیرفون با پزشک خود مشورت کنید؛ ممکن است نیاز باشد تا دوز لیتیوم شما تغییر کند.

این گیاه، درمانی برای سرماخوردگی، گلو درد و سردرد سینوسی و میگرنی است. به طور سنتی، در کشورهایی مانند ایران و برزیل، گل های زیرفون برای آرامش اعصاب، درمان اضطراب و بی خوابی، ترمیم عروق خونی و جلوگیری از تصلب شرایین استفاده می شود. در طب گیاهی بلغارستان، ترکیه و آلمان، از گل های زیرفون به عنوان آرام‌بخش، ضدتب، اکسپکتورانت، ضدالتهاب در بیماری های دستگاه تنفسی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، و برای درمان بی خوابی، بیماری کبد و کیسه صفرا استفاده می شود. 

Fakir, H., Korkmaz, M., & Güller, B. (2009). Medicinal Plant Diversity of Western Mediterrenean Region in Turkey. journal of Applied Biological Sciences, 3(2), 30-40. retrieved from https://www.researchgate.net/publication/279583485_Medicinal_plant_diversity_of_Western_Mediterranean_Region_in_Turkey

Heidari, M.R., Sohrevardi, S.M., Eskandarizadeh, A., Moghadammanesh, H., Heidari, M., & Mohebbi, S. (2012). The effects of Tilia platyphyllos Scop. Extract on Seizure Induced by Picrotoxin and Pentylentetrazole in Mice. Journal of Pharmaceutical & Health Sciences, 1(1), 15-22. retrieved from http://www.jphs.ir/article_515118_045bafac705c958cbbd1e63a92e9c659.pdf

http://www.ipni.org/ipni/simplePlantNameSearch.do;jsessionid

  Tilia platyphyllos. The IUCN Red List of Threatened Species. retrieved from http://www.iucnredlist.org/details/203361/0


Linden. University of Maryland Medical Center. retrieved from http://www.umm.edu/health/medical/altmed/herb/linden

Find a Vitamin or Supplement, LINDEN. WebMD. retrieved from http://www.webmd.com/vitamins-supplements


Lime Flower. 323-324. retrieved from https://obtrandon.files.wordpress.com/2010/05/tilia-cordata-lime-flower.pdf

Linden. Drugs.com know more.Be sure. retrieved from https://www.drugs.com/npp/linden.html


• Ivanova, D., Gerova, D., Chervenkov, T., & Yankova, T. (2005). Polyphenols and Antioxidant Capacity of Bulgarian Medicinal Plants. Journal of Ethnopharmacology, 96, 145–150. retrieved from
https://www.researchgate.net/profile/Trifon_Chervenkov/publication/8138677_Polyphenols_and_antioxidant_capaci

• Jabeur, I., Martins, N., Barros, L., Calhelha, R.C., Vaz, J., Achour, L., … Ferreira, I.C. (2017). Contribution of Phenolic Composition to the Antioxidant, Anti-Inflammatory and Antitumor Potential of Equisetum giganteum L. and Tilia platyphyllos Scop. Food & Function, 8(3), 975-984. abstract retrieved from https://www.researchgate.net/publication/312573139_Contribution_of_phenolic_composition_to_the_antioxidant_a

 
Jean, B. (1995). Pharmacognosy phytochemistry plants. 113-1116. retrieved from https://books.google.com/books?

 
• Rezaie, A., Jafari, B., Ahmadizadeh, Ch., Jalilzadeh Hedayati, M., Ostadi, Z., Ebadi, A.R., & Shishegar, R.(2011). Study of Sedative Preanaesthetic and Anxiolytic Effects of Herbal Extract of Tilia platyphyllos Scop in Comparison with Diazepam in the Rat. Veterinary Clinical Pathology (Veterinary Journal Tabriz), 5(1), 1051-1058. retrieved from http://en.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=249173


• Rodriguez-Fragosoa, L., Reyes-Esparzaa, J., Burchielb, S., Herrera-Ruiza, D., & Torres, E. (2008). Risks and Benefits of Commonly used Herbal Medicines in México. Toxicol Appl Pharmacol, 227(1), 125–135. retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2322858/

• Saki, K., Bahmani, M., Rafieian-Kopaei, M. (2014). The Effect of Most Important Medicinal Plants on two Important Psychiatric Disorders (Anxiety and Depression)-A Review. Asian Pacific Journal of Tropical Medicine, 7(1), S34-S42. retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1995764514602017

• Slanc, P., Doljak, B., Kreft, S., Lunder, M., Janeš, D., & Štrukelj, B. (2009). Screening of Selected Food and Medicinal Plant Extracts for Pancreatic Lipase Inhibition. Phytotherapy Research, 23(6), 874–877. retrieved from http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ptr.2718/full


• Toker, G., Aslan, M., Yesilada, E., Memisoglua, M., & Ito, Sh. (2001). Comparative Evaluation of the Flavonoid Content in Officinal Tiliae flos and Turkish lime Species for Quality Assessment. Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis, 26(1), 111–121. retrieved from https://www.researchgate.net/publication/11889418_Comparative_evaluation_of_the_flavonoid_content_in_official_

هشتگ :



محصولات مرتبط