سلامت در رسانه ها > بهار نارنج خواص و مضرات

بهار نارنج خواص و مضرات

بهار نارنج خواص و مضرات

بهار نارنج خواص و مضرات

بهار نارنج ، به گل های سفید رنگ درخت نارنج گفته می شود که در فصل بهار شکوفا می شوند. بهار نارنج از خانواده سٌدابیان است و خاصیت آرام بخشی دارد. شکوفه های بهار نارنج نماد شادی ، شجاعت و عشق هستند.

شکوفه های بهار نارنج در دو گونه تلخ و شیرین یافت می شوند و قرنها از آنها به عنوان درمانی برای طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده شده است. در واقع عطر و بوی شیرین بهار نارنج تاثیری آرام بخش بر روی بدن گذاشته و موجب تمدد اعصاب می گردد.

از شکوفه های بهار نارنج ، از طریق فرآیند تقطیر با بخار ، روغن بهار نارنج به دست می آید که معمولا از آن برای ماساژ و ایجاد اثرات شفابخش بر روی ذهن و بدن استفاده می شود. عطر روغن بهار نارنج موجب طراوت بخشیدن به ذهن و افزایش خلاقیت فرد می شود. از روغن بهار نارنج برای درمان هیستری (Hysteria) و جلوگیری از تنش، استرس و افسردگی نیز استفاده می شود. روغن بهار نارنج در بازسازی سلول های پوست ، درمان آکنه و درمان بیماری های عفونی و التهابی پوست بسیار موثر است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، این گیاه دارویی ، منبع بسیار خوبی از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری است که برای بدن بسیار مفید هستند. این مواد معدنی شامل منیزیم ، منگنز ، بور ، کلسیم ، روی ، سلنیوم ، سدیم ، مس و پتاسیم هستند.

ترکیبات فعال موجود در بهار نارنج عبارتند از :

•    روغن فرار (Volatile oil)

•    فلاونوئیدها (Flavonoids)

•    فورانوکومارین (Furanocoumarins)

خواص بهار نارنج

1. درمان بی خوابی و اختلالات عصبی : بهار نارنج بر روی سیستم عصبی مرکزی انسان تاثیری آرام بخش می گذارد و به همین دلیل درمانی فوق العاده برای بی خوابی و اضطراب و تسکین اعصاب است.

2. کمک به هضم غذا و درمان ناراحتی های معده : افزودن بهار نارنج در چای موجب کمک به هضم غذا گشته و ناراحتی های معده را کاهش می دهد.

3. خاصیت ضد باکتریایی : تحقیقات علمی اخیر نشان داده است که بهار نارنج دارای خواص ضد باکتریایی بوده و به بدن در مبارزه با پاتوژن هایی مانند سالمونلا انتریکا، اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس کمک می کند.

4. خاصیت آنتی اکسیدانی : بهار نارنج دارای آنتی اکسیدان های بسیاری است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن می شود.

5. خاصیت ضد سرطانی، ضد آلرژی و ضد التهابی

6. تقویت سیستم ایمنی بدن

7. القای اشتها

8. ادرار آور

9. کاهش شدت علائم یائسگی

10. تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ ها

http://www.oabab.net

هشتگ :



اشتراک گذاری :