سلامت در رسانه ها > ۶ راهکار مطمئن برای خداحافظی با سرطان سینه

۶ راهکار مطمئن برای خداحافظی با سرطان سینه

۶ راهکار مطمئن برای خداحافظی با سرطان سینه

۶ راهکار مطمئن برای خداحافظی با سرطان سینه

پیشگیری از افزایش وزن و رعایت یک برنامه غذایی سالم، متعادل، متنوع و متناسب پس از درمان سرطان سینه می‌تواند در این زمینه اثرات حفاظتی زیادی برای شما داشته باشد. محققان می‌گویند خانم‌هایی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند در مقایسه با آنهایی که وزن‌شان را در حد و حدود متناسب حفظ می‌کنند و اجازه نمی‌دهند چربی‌های اضافه در بدن‌شان روی هم تلنبار شود، با ریسک بالاتر عود مجدد سرطان سینه مواجه می‌شود.

با وجود همه پول و وقتی که صرف مطالعه و بررسی درباره سرطان سینه می‌شود اما باز هم پیش بینی این که چه زمانی ممکن است این بیماری دوباره برگردد، یک جور بازی ۲۰ سوالی است! اگرچه مطالعه درباره مکانیسم اصلی بازگشت سرطان سینه ادامه دارد اما بعضی تحقیقات نشان داده است که یک سری تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند تا حدی شما را در مقابل بازگشت این بیماری بیمه کند.

بدن‌تان را حرکت بدهید

دو و نیم ساعت یا ۳۰۰ دقیقه ورزش منظم در طی هفته یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ضد سرطان در برنامه زندگی است که متاسفانه در کشوری مانند آمریکا فقط ۱۳ درصد از خانم‌هایی که از بیماری سرطان جان سالم به در برده‌اند، پس از بهبودی به این هدف می‌رسند و ورزش مداوم را در برنامه هفتگی خود می‌گنجانند. شاید با خودتان تصور کنید بیماری که به تازگی توانسته سرطان را شکست دهد، نیروی کافی برای ورزش کردن ندارد و بیش از تکان دادن بدنش به بی حرکت نگه داشتن آن و استراحت کردن احتیاج دارد اما باید بدانید که ورزش منظم ریسک التهاب را در بدن کاهش داده و باعث پایین آمدن سطح هورمون‌هایی می‌شود که عود مجدد سرطان سینه را تحریک می‌کنند.

وزن‌تان را حفظ کنید

کاهش وزن اگرچه اغلب اوقات یک تغییر سالم در سبک زندگی ما محسوب می‌شود اما لزوما ریسک عود مجدد سرطان سینه را تغییر نمی‌دهد. درحالیکه پیشگیری از افزایش وزن و رعایت یک برنامه غذایی سالم، متعادل، متنوع و متناسب پس از درمان سرطان سینه می‌تواند در این زمینه اثرات حفاظتی زیادی برای شما داشته باشد. محققان می‌گویند خانم‌هایی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند در مقایسه با آنهایی که وزن‌شان را در حد و حدود متناسب حفظ می‌کنند و اجازه نمی‌دهند چربی‌های اضافه در بدن‌شان روی هم تلنبار شود، با ریسک بالاتر عود مجدد سرطان سینه مواجه می‌شود.

داروهای‌تان را قطع نکنید

یکی از مهم ترین عواملی که می‌تواند از بدن شما در برابر عود مجدد سرطان سینه محافظت کند این است که با داروهایی که پزشک برای‌تان تجویز کرده کنار بیایید و مصرفشان را مطابق نسخه‌تان ادامه دهید. مطالعات مختلف از جمله پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ انجام و نتایج آن در New England Journal of Medicine منتشر شده نشان داده است که استفاده از ترکیبات ضد استروژن و ترکیبات مهارکننده آروماتاز می‌توانند مسیر بازگشت سلول های سرطانی سینه را بلوکه کنند و راهشان را ببندند. اما به دلیل عوارض جانبی و سایر عوامل خیلی از خانم‌های مبتلا به سرطان همین که از شر بیماری خلاص می‌شوند، داروهایشان را کنار می‌گذارند یا آنها را آن طور که برایشان نسخه شده است مصرف نمی‌کنند.

 ویتامین ث و دی بیشتری مصرف کنید

اگر چه شواهد موجود در باره اثرات محافظت کنندگی مکمل‌های مولتی ویتامین و... در برابر سرطان سینه چندان قوی نیست اما نتایج بعضی مطالعات نشان داده است که استفاده از مکمل ویتامین ث می‌تواند نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را کاهش دهد. علاوه بر این روند بیماری در خانم‌هایی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، شدیدتر از سایرین است بنابراین استفاده از مکمل ویتامین دی نیز می‌تواند تا حدی در پیشگیری از عود مجدد سرطان سینه موثر باشند.

الگوی غذا خوردن خود را عوض کنید

در سال ۲۰۱۶ نتایج مطالعه‌ای که ژورنال انکولوژی منتشر شد که روزه داری و پرهیز از خوردن مواد غذایی به مدت ۱۳ ساعت در روز می‌تواند تا حدی خطر عود مجدد سرطان سینه را پایین بیاورد. البته برای رعایت این ۱۳ ساعت لازم نیست حتما در طول روز که مجبور به کار کردن یا رسیدگی به امور روزمره هستید روزه بگیرید، بلکه فقط کافی است شام‌تان را زود بخورید تا بین آخرین لقمه‌ای که به معده‌تان می‌فرستید و وعده بعدی در صبح روز بعد ۱۳ ساعت فاصله باشد.

چای سبز را جدی بگیرید

اگرچه نتایج مطالعات در زمینه تاثیر چای سبز بر سلول‌های سرطان سینه اما بعضی مقالات نشان داده است خانم‌هایی که پس از تشخیص اولیه بیماری‌شان روزانه سه فنجان (یا بیشتر) چای سبز می‌نوشند، کمتر از دیگران در معرض عود مجدد بیماری قرار می‌گیرند. مطالعه‌ای که در ژاپن انجام شده نشان داده است خطر بازگشت سرطان سینه در خانم‌هایی که عادت به مصرف چای سبز دارند، ۳۱ درصد از کسانی است که این نوشیدنی را استفاده نمی‌کنند. البته هنوز مشخص نیست که آیا مصرف چای سبز به صورت روزانه و منظم می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد یا خیر.

 

http://behdasht.news

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :