سلامت در رسانه ها > ۶ خاصیت شگفت انگیز میوه پرتقال

۶ خاصیت شگفت انگیز میوه پرتقال

۶ خاصیت شگفت انگیز میوه پرتقال

۶ خاصیت شگفت انگیز میوه پرتقال

حتما شما هم شنیده اید که می گویند خوردن یک عدد سیب در روز شما را از پزشک بی نیاز می کند. همین جمله را می توان در مورد پرتقال نیز بیان کرد.

درخت پرتقال یکی از درخت‌هایی است که به طور گسترده در سرتاسر جهان کاشته می‌شود. این میوه در میان افراد بسیار محبوب است زیرا شیرینی طبیعی دارد و می‌توان از آن در موارد مختلف همچون تهیه آب پرتقال، تهیه مارمالاد و ماسک صورت استفاده کرد.

یک عدد پرتقال بیش از ۱۷۰ ماده شیمیایی گیاهی مختلف دارد و در آن بیش از ۶۰ فلاونوئید یافت می‌شود که بیشتر آنها خاصیت ضد التهابی دارند و آنتی اکسیدان های بسیار قدرتمندی هستند. در این مقاله قصد داریم ارزش تغذیه‌ای و خواص پرتقال را با نگاه دقیق‌تری بررسی کنیم.

۶ خاصیت برتر پرتقال: دلایل بسیار زیادی برای خوردن پرتقال در روز وجود دارد. این میوه خوشمزه، کالری اندکی دارد اما سرشار از مواد مغذی است، می‌تواند پوست شما را سالم و شفاف نگه دارد همچنین می‌تواند خطر بیماری‌ها در شرایط مختلف را کمتر کند.

در ادامه با مجله سلامت همراه شوید تا ۶ خاصیت شگفت انگیز پرتقال را معرفی کنیم:

پرتقال و سکته:

بر اساس گفته‌های مؤسسه قلب در آمریکا، خوردن ترکیباتی که در مرکباتی همچون پرتقال و گریپ فروت یافت می‌شود می‌تواند خطر ابتلاء به سکته را در زنان کاهش دهد. افرادی که مقادیر زیادی از مرکبات را مصرف می‌کنند ۱۹ درصد کمتر از سایر افراد به سکته مبتلا می‌شوند.

خواص پرتقال برای فشار خون:

مصرف سدیم اندک برای کاهش فشار خون ضروری است. با این حال افزایش مصرف پتاسیم می‌تواند به اندازه این موضوع مهم باشد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکا ۴۷۰۰ میلی گرم از این ماده را که مورد نیاز است در روز مصرف می‌کنند. به خاطر داشته باشید که مصرف پتاسیم کافی باعث می‌شود خطر مرگ ناشی از هر شرایطی تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

خاصیت پرتقال برای سرطان:

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Epidemiology منتشر شده است، مصرف موز، پرتقال و آب پرتقال طبیعی در دو سال اول زندگی می‌تواند خطر توسعه سرطان خون را در کودکان کاهش دهد.

از آنجایی که پرتقال منبع بسیار عالی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است می‌تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد سرطان می‌شوند کمک کند.

با اینکه مصرف ویتامین C کافی به عنوان یک آنتی اکسیدان ضروری و بسیار مفید است، اما مقادیری که برای مقاصد درمانی برای سرطان مورد نیاز است فراتر از مصرف خوراکی آن خواهد بود. مصرف فیبر بالا از طریق میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان روده را کاهش دهد.

پرتقال و سلامت قلب:

فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در پرتقال می‌تواند از سلامت کلی قلب محافظت کند. افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف سدیم می‌تواند تغییر مهمی در زندگی باشد و همین امر موجب می‌شود خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد کاهش یابد.

در یکی از مطالعات انجام شده مشخص شد افرادی که ۴۰۶۹ میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کرده بودند ۴۹ درصد کمتر از سایر افراد به خاطر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دادند. مصرف پتاسیم زیاد همچنین مرتبط با کاهش خطر ابتلاء به سکته است و می‌تواند از حجم عضلات پشتیبانی کند، چگالی مواد معدنی در استخوان‌ها را حفظ نماید و تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد.

پرتقال برای دیابت:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ که رژیم غذایی پر فیبر را مورد استفاده قرار می‌دهند سطح گلوکز پایین‌تری خواهند داشت. بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز ممکن است در این شرایط سطح قند خون، لیپید و سطح انسولین بهبود یابد. یک عدد موز متوسط می‌تواند حدود ۳ گرم فیبر وارد بدن کند.

راهنمای رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها پیشنهاد می‌کند زنان ۲۱ الی ۲۵ گرم در روز و مردان ۳۰ الی ۳۸ گرم در روز فیبر مصرف کنند.

خواص پرتقال برای پوست:

آنتی اکسیدان ویتامین C زمانی که به شکل طبیعی مصرف می‌شود یا بر روی پوست اعمال می‌گردد می‌تواند با آسیب پوستی ناشی از نور خورشید و آلودگی مبارزه کند، چین و چروک‌ها را کاهش دهد، بافت کلی پوست را بهبود ببخشد.

همانطور که می‌دانید ویتامین C نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن دارد و می‌تواند از سیستم پوست محافظت کند.

ارزش غذایی پرتقال:

فواید اب پرتقال برای سالمندانیک عدد پرتقال متوسط (حدود ۱۵۴ گرم) در برگیرنده ۸۰ کالری، صفر گرم چربی، ۲۵۰ میلی گرم پتاسیم، ۱۹ گرم کربوهیدرات و نیز ۱ گرم پروتئین است.

یک عدد پرتقال متوسط می‌تواند ۱۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C، دو درصد از نیاز بدن به ویتامین آ ، ۶ درصد از نیاز بدن به کلسیم را تأمین کند.

پرتقال همچنین در برگیرنده تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B۶، پانتوتنیک اسید، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و مس است. به خاطر محتوای بالای ویتامین C در این میوه، مصرف آن می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

این میوه همچنین در برگیرنده کولین، زآگزانتین و کاروتنوئیدهاست. بهتر است بدانید که کولین یکی از مواد مغذی مهم در پرتقال است که می‌تواند به بهبود خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه کمک کند.

کولین در حفظ ساختار غشاهای سلولی مهم است و به انتقال پالس های عصبی کمک می‌کند و می‌تواند در جذب چربی و کاهش التهاب مزمن مؤثر باشد.

زآگزانتین و کاروتنوئیدها نیز خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند سرطان را کاهش دهند.

چگونه پرتقال بیشتری وارد رژیم غذایی خود کنیم؟

پرتقال باید در اوج رسیده شدن خود برداشته شود زیرا بر خلاف برخی از میوه‌ها، این میوه بعد از بسته بندی و چیده شدن رسیده نمی‌شوند. پرتقال باید در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود. اگرچه یافتن میوه خوب در زمستان کمی سخت است اما این فصل بهترین زمان برای خرید مرکبات محسوب می‌شود.

نکاتی در مورد پرتقال:

یک کاسه یا ظرف بزرگ روی میز اشپزخانه قرار دهید و آن را با پرتقال پر کنید. دیدن میوه آماده افراد را به خوردن آن تشویق می‌کند. پرتقال می‌تواند یک میان وعده سالم برای شما باشد.

به کمک توت فرنگی، آناناس، انبه، پرتقال و انگور، سالاد میوه درست کنید.

برش‌های پرتقال را به سالاد خود در شام یا نهار اضافه کنید. پرتقال را با گردو کامل کنید یا روی آن پنیر بریزید.

آب پرتقال را در منزل خود تهیه کنید. هیچ چیزی بهتر است آب پرتقال طبیعی در صبح نیست. زمانی که آب پرتقال را به صورت طبیعی در منزل تهیه می‌کنید می‌توانید مطمئن باشید که هیچ ماده افزودنی یا نگهدارنده ای به آن اضافه نشده است.

تحقیقات جدید در مورد پرتقال:

یکی از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد افرادی که مقادیر زیادی آب پرتقال یا گریپ فروت کامل مصرف می‌کنند بیشتر از سایرین در معرض توسعه ملانوم قرار دارند.

طبق یک مطالعه جدید منتشر شده درمجله علوم، قدرت ویتامین C یک روز می‌تواند برای مبارزه با سرطان کولورکتال استفاده شود.

عوارض احتمالی پرتقال برای سلامتی:

مسدودکننده‌های بتا (نوعی داروست که عمدتاً برای بیماری‌های قلبی تجویز می‌شود) می‌تواند سطح پتاسیم را در خون افزایش دهد. غذاهای غنی از پتاسیم همچون پرتقال و موز را به هنگام مصرف این داروها باید به احتیاط مصرف کرد.

مصرف پتاسیم زیاد برای افرادی که کلیه‌هایشان به درستی کار نمی‌کند نیز می‌تواند مضر باشد. اگر کلیه شما نمی‌تواند پتاسیم اضافی را حذف کند، مقدار اضافی آن می‌تواند خطرناک و در برخی از موارد کشنده باشد.

افرادی که با رفلاکس اسید معده به مری دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است با مصرف غذاهای اسیدی همچون مرکبات نشانه‌های سوزش سر دل را بیشتر تجربه نمایند. البته تجربه هر فردی متفاوت است.

الگوی کلی غذا خوردن و رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها و رسیدن به سلامت خوب مهم است. بهتر است به جای اینکه بر روی یک ماده غذایی یا میوه تمرکز کنید، رژیم غذایی با انواع مختلفی از مواد را دنبال نمائید.

 

 

https://www.mashreghnews.ir

هشتگ :



اشتراک گذاری :