سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > چه مقدار کافئین مصرف می کنید؟

چه مقدار کافئین مصرف می کنید؟

چه مقدار کافئین مصرف می کنید؟

چه مقدار کافئین مصرف می کنید؟

اگر هر روز چای و قهوه می نوشید و از نوشیدن طعم آن ها لذت می برید یا نوشابه همه جا همراه شماست، پس عاشق کافئین هستید. بسیاری از ما کافئین را دوست داریم، اما چقدر درباره ی آن می دانیم؟ در این مقاله با مواردی آشنا می شوید که احتمالا درباره ی کافئین نمی دانستید.

1- یک فنجانِ بزرگ قهوه، بیش از 300 میلی گرم کافئین دارد. این مقدار کافئین حتی در افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند و به کافئین مقاوم هستند نیز به سرعت اثر می کند اما حتی مقدار 40 میلی گرم کافئین در یک فنجان چای یا یک قوطی نوشابه نیز تا حدی اثر دارد. در واقع بسیاری از افراد حتی می توانند اثر 15 میلی گرم کافئین را از طریق یک جرعه قهوه ی قوی حس کنند.

2- تقریبا هر 250 میلی لیتر از نوشابه های انرژی زا(مثل رد بول) حاوی 80 میلی گرم کافئین است و یک فنجان قهوه، حدود 320 میلی گرم کافئین دارد که این مقدار کافئین برابر با 4 قوطی نوشابه ی انرژی زایِ رد بول است. 590 میلی لیتر قهوه ی فاقد کافئین، حاوی 76 میلی گرم کافئین است.

3- برخی افراد حتی با نوشیدن قهوه پیش از خواب، به راحتی به خواب می روند اما بسیاری دیگر این گونه نیستند. نوشیدن حتی یک فنجان قهوه در بعدازظهر ممکن است باعث بیدار نگه داشتن این افراد در شب شود. اثر کافئین می تواند حتی از این هم شدیدتر باشد به گونه ای که نوشیدن حتی یک فنجان قهوه در صبح باعث ایجاد اختلال در آن روز بشود. به این افراد توصیه می شود که مصرف کافئین را برای چند روز تا چند هفته کاهش دهند یا قطع کنند.

4- مصرف کافئین در برخی افراد منجر به اضطراب می شود. توصیه می شود که زنان باردار مصرف کافئین را محدود کنند و روزانه کمتر از 200 میلی گرم از آن، مصرف کنند. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری، ممکن است منجر به ایجاد اختلال، در جنین در حال رشد شود.

5- چای و قهوه حاوی ترکیبات مفیدی به نام آنتی اکسیدان ها هستند. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون ایفا می کنند. پژوهشی در سال 2012 نشان می دهد که نوشیدن قهوه ی حاوی کافئین خطر ابتلا به سرطان سلول های بازال(یک نوع سرطان پوست) را کاهش می دهد. پژوهش دیگری هم نشان می دهد که نوشیدن قهوه ی کافئین دار، خطر ابتلا به ملانوما(یک نوع نادر از سرطان پوست) را کاهش می دهد. بررسی 5600 فرد بزرگسال در سوئد و ایالات متحده نشان داد که خطر ابتلا به بیماری ام اس، در افرادی که روزانه 4 تا 6 فنجان قهوه می نوشند، حدود یک سوم کمتر از افرادی است که قهوه نمی نوشند.

6- ورزشکاران استقامتی برای پیشرفت در مسابقات دوچرخه سواری، ورزش های 3 گانه و دو ماراتن از کافئین استفاده می کنند. دوز 3 تا 6 میلی گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یا 250 میلی گرم برای هر 81 کیلوگرم وزن ورزشکار، می تواند موثر باشد. برای بسیاری از ورزشکاران این مقدار، زمان سرعت ورزشکار را در مسابقات، به میزان 1 تا 3 درصد بهبود می دهد.

http://www.everydayhealth.com/columns/health-answers/how-much-caffeine-are-you-really-drinking/

هشتگ :



اشتراک گذاری :