سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > باید ها و نبایدهایی درباره ی مصرف چای ها و سلامت قلب

باید ها و نبایدهایی درباره ی مصرف چای ها و سلامت قلب

باید ها و نبایدهایی درباره ی مصرف چای ها و سلامت قلب

باید ها و نبایدهایی درباره ی مصرف چای ها و سلامت قلب

به گفته ی متخصصان تغذیه و پزشکان، برای داشتن قلبی سالم، نوشیدن چای را در برنامه ی غذایی روزانه ی خود بگنجانید. کافئینی که با  نوشیدن یک فنجان چای دریافت می کنید کمتر از کافئینی است که از یک فنجان قهوه دریافت می کنید و میزان آن بسته به نوع، مراحل تهیه و دم کشیدن چای متفاوت است. چای ها به دلیل داشتن خواص مفید مثل دارو عمل می کنند.

چای سیاه

بیشترین میزان فرآیند اکسیداسیون در چای سیاه انجام می شود و بیشترین فواید آن به سبب وجود پلی فنول ها در آن است. متخصصان قلب و عروق به بیماران مبتلا به بیماری های قلبی توصیه می کنند که به جای قهوه، چای بنوشند زیرا یک فنجان قهوه،کافئینی تقریباً دو برابر بیشتر از یک فنجان چای دارد. نتایج یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی منتشر شده در نشریه ی  Preventive Medicineنشان می دهد که نوشیدن 3 فنجان چای سیاه در روز، سطح تری گلیسیرید خون را 36 درصد کاهش می دهد.

تمام چای های سیاه، حاوی کافئین هستند. در صورت ابتلا به فشارخون بالا یا تپش قلب، نوشیدن چای سیاه به دفعات در روز توصیه نمی شود. در این بیماران نوشیدن چای سیاه، تپش قلب و فشارخون را افزایش می دهد. در صورتی که به بیماری فشارخون بالا و تپش قلب(آریتمی قلب) مبتلا هستید و پس از مصرف چای دچار تپش قلب می شوید، نوشیدن چای را متوقف کرده یا با پزشک خود مشورت کنید.

درصورت مصرف داروی کومارین(وارفارین) و داروهای رقیق کننده ی خون، پیش از مصرف چای سیاه با پزشک مشورت کنید.

چای سبز

چای سبز برای قلب بسیار مفید است و در برگ های آن اکسیداسیونی انجام نمی شود. متخصصان توصیه می کنند روزانه حتماً چای سبز بنوشید اما فواید سلامتی آن را با مصرف قند، کم نکنید. چای سبز سبب کاهش کلسترول بدخون (LDL) و تری گلیسیرید می شود. این امر برای سلامت قلب بسیار مفید است. نوشیدن چای سبز، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ ناشی از این بیماری و سکته را کاهش می دهد. یک فنجان چای سبز حاوی 24 تا 45 میلی گرم کافئین است که میزان آن، بسته به مدت زمان دم کشیدن، متفاوت می شود. آنتی اکسیدان های قویِ چای سبز به نام اپی گالوکاتچین گالات(EGCG)، از ایجاد تصلب شرایین و گرفتگی عروق پیشگیری می کنند.

چای سفید

چای سفید از جوانه های تازه ی بوته ی چای برداشت می شود. برگ های این چای، کمی اکسید می شوند و متخصصان قلب و عروق نوشیدن آن را برای سلامت قلب توصیه می کنند. نوشیدن چای سفید به کاهش فشار و کلسترول بدخون کمک می کند و  فلاونوئیدهای آن سبب اتساع عروق خونی می شوند اما در صورت مصرف داروهای رقیق کننده ی خون مثل کومارین یا حساسیت به انسولین، نوشیدن چای سفید توصیه نمی شود و باید پیش از مصرف آن، با پزشک مشورت کرد.

چای گل راعی

چای یا دمنوش گل راعی علائم افسردگی را کاهش می دهد اما اگر به بیماری های قلبی مبتلا هستید، آن را با احتیاط بنوشید. اگر داروهای رقیق کننده ی خون و داروهای قلب و عروق مثل دیگوکسین را مصرف می کنید این چای را ننوشید. در صورتی که این چای را برای درمان افسردگی مصرف می کنید و به بیماری قلبی هم مبتلا هستید باید درباره ی مصرف آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

چای اولانگ

یک پژوهش بالینی نشان می دهد که مصرف چای اولانگ به کاهش سطح کلسترول بدخون در بیماران مبتلا به عروق کرونر و کاهش تری گلیسیرید و اشتها هم کمک می کند. در صورت مصرف داروهای رقیق کننده ی خون مثل کومارین باید پیش ازاستفاده از این چای هم با پزشک مشورت شود.

چای بابونه

چای بابونه آرام بخش بوده و مصرف آن برای بیماران مبتلا به بیماری های قلبی مفید است. نوشیدن این چای به داشتن خوابی راحت و آرام در این بیماران کمک می کند. خواب کافی مسئله ی مهمی برای بسیاری از مبتلایان به بیماری های قلبی است. برای داشتن خوابی راحت، نوشیدن یک فنجان چای بابونه پیش از خواب بسیار مفید است و توصیه می شود. بیمارانی که استنت عروق کرونر دارند یا افرادی که آسپرین و کومارین مصرف می کنند باید پیش از نوشیدن  این چای، با پزشک خود مشورت کنند چون  ممکن است خطر خونریزی داخلی در این افراد را افزایش دهد.

چای جنسینگ

پزوهش ها نشان می دهند که چای جنسینگ با شل کردن عروق خونی به کاهش فشارخون کمک می کند. چای جنسینگ برای سلامت قلب مفید و جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های شیرین است. به جای مصرف چای های شیرین شده با قند و شکر یک فنجان چای جنسینگ بنوشید. نوشیدن این چای در صورت مصرف داروهای رقیق کننده ی خون، توصیه نمی شود و پیش از مصرف باید با پزشک مشورت شود. 

http://www.everydayhealth.com/atrial-fibrillation/diet/teas-and-heart-health/#01

هشتگ :



اشتراک گذاری :