سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > مصرف روزانه ی زیره و کاهش چربی بدن

مصرف روزانه ی زیره و کاهش چربی بدن

مصرف روزانه ی زیره و کاهش چربی بدن

مصرف روزانه ی زیره و کاهش چربی بدن

بسیاری از ادویه های ساده، به طور شگفت انگیز برای سلامتی مفید هستند. یکی از این ادویه ها زیره است. زیره به کاهش وزن کمک می کند. پژوهشی منتشر شده در نشریه ی Complimentary Therapies نشان می دهد که زیره فرآیند کاهش وزن را تسریع می کند و با کاهش سطح چربی های مضر خون، روی پروفایل چربی اثر می گذارد.

پژوهشی توسط محققان ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی روی 88 زن که اضافه وزن داشتند انجام شده است. این افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه روزانه 3 گرم زیره را همراه با 5 گرم ماست مصرف کردند. گروه شاهد نیز ماست را بدون زیره مصرف کردند. هر دو گروه نیز با کمک مشاوران تغذیه، مصرف کالری روزانه را تا 500 کالری کاهش دادند. پس از 3 ماه مصرف، نتایج این آزمایش نشان داد که زنانی که زیره مصرف کرده بودند 1/4 وزن بیشتری نسبت به گروه شاهد از دست داده بودند. نکته جالب این بود که درصد کاهش چربی بدن در افرادی که زیره مصرف کرده بودند، 14/64 درصد بود، که در مقایسه با گروه شاهد که 4/91 درصد کاهش چربی داشتند، تقریبا 3 برابر چربی بیشتری از دست داده بودند. همچنین کلسترول ناشتا، تری گلیسیرید و کلسترول بد خون (LDL) نیز در گروه تحت درمان کاهش یافت، در حالی که کلسترول خوب (HDL) افزایش یافته بود.  علاوه بر این شاخص توده ی بدن و اندازه ی دور کمر در زنانی که زیره مصرف کرده بودند نیز کاهش یافت.

زیره سرشار از آنتی اکسیدان و فیتواسترول است. فیتواسترول ترکیبی طبیعی در گیاهان است که از نظر ساختار و عملکرد بسیار شبیه کلسترول است. این ترکیب مانع از جذب کلسترول مضر در دستگاه گوارش می شود که در نهایت به کاهش وزن کمک می کند. آزمایش های بالینی پیشین نیز نشان داده اند که مصرف مواد غذایی غنی شده با حداقل 0/8 گرم استرول های گیاهی یا استانول میزان کلسترول LDL را کاهش می دهد.

http://www.healthyandnaturalworld.com/daily-teaspoon-of-cumin-help-you-lose-3-times-as-much-fat/

هشتگ :



اشتراک گذاری :