سلامت در رسانه ها > خواص رازیانه دم کرده را بدانید

خواص رازیانه دم کرده را بدانید

خواص رازیانه دم کرده را بدانید

خواص رازیانه دم کرده را بدانید

رازیانه جزو خانواده هویج می باشد که ممکن است در هنگام بلوغ به سه فوت نیز برسد. ریشه های باریک و دوکی شکل ساقه و برگ شیارداری ایجاد می کند. در جولای و آگوست، گیاه گل هایی زرد یا سفید در می آورد. در اواخر آگوست تا سپتامبر گیاه دانه های قهوه ای کوچکی به اسم رازیانه ایجاد می کند. این گیاه در ابتدا در مصر، آسیا و یونان بود و در حال حاضر در محیط های گرم رشد می کند.

رازیانه احتمالا جزو اولین ادویه هایی است که به بشر شناخته شده است. رازیانه بومی مصر است و در خانواده رازیانه، زیره سیاه و شوید قرار دارد. رازیانه برای درمان استفاده می شود و برای بهتر شدن و افزایش کیفیت پخته می شود. رازیانه برای افزایش طعم کیک استفاده می شود و معمولا بعد از غذا برای هضم راحت تر مصرف می شود. روغن رازیانه به هضم کمک کرده باعث کاهش گاز و جلوگیری از گرفتگی روده می شود. رازیانه برای جلوگیری از انسداد تنفسی و حل مشکلاتی مانند برونشیت موثر است. به خاطر تاثیر آن رازیانه برای افزایش شیر مادر نیز مصرف می شود. همچنین خاصیت ضد میکروبی آن باعث می شود برای درمان شپش سر موثر باشد.

خواص رازیانه دم کرده

بهبود هضم غذا

رازیانه برای درمان مشکلات دستگاه گوارشی بسیار مناسب است. از آن جایی که باعث افزایش هضم غذا می شود درمانی مناسب نیز می باشد. این ماده برای جلوگیری از حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، گاز معده و اسپام موثر است. بعلاوه باعث تحریک اشتها می شود.

آب مروارید

مشکل آب مروارید را می توان با مصرف رازیانه درمان کرد. برای درمان این مشکل، 6 گرم رازیانه را هر روز صبح و بعد از ظهر مصرف کنید.

بی خوابی

مصرف چای رازیانه بعد از غذا یا پیش از خواب برای مدیریت ناهنجاری های خواب موثر است. رازیانه را خیلی نجوشانید زیرا روغن های ضروری آن تبخیر می شوند و کیفیت خود را از دست می دهد. می توانید عسل به مخلوط بیفزایید.

آسم

رازیانه دارای ویژگی های خاصی است که می تواند سرفه و آسم را برطرف کند.

تشنج

رازیانه از تشنج جلوگیری می کند حتی اگر تشنج ناشی از حمله باشد.

بیماری ها و عفونت های میکربی

عصاره رازیانه از عفونت های باکتریایی و ویروس ها و قارچ ها جلوگیری می کند. این ماده در رفع بیماری های ناشی از عفونت میکربی موثر است.

یائسگی ، اختلالات قاعدگی

رازیانه حاوی یک عنصر اساسن آنتول است که نوعی فیتواستروژن است. مشتقات آنتول به کاهش علائم یائسگی افزایش شیر مادر، راحت شدن زایمان و بهبود قاعدگی کمک می کند.

رازیانه برای بهبود تولید شیر

این گیاه برای افزایش شیر نیز موثر است. رازیانه تاثیر استروژنی دارد و باعث افزایش شیر می شود. بعلاوه باعث افزایش میل جنسی شده و علائم قاعدگی کاهش می یابد. اگرچه رازیانه ماده ای مناسب است مادر شیرده باید پیش از مصرف با پزشک مشورت کند. همچنین این گیاه نباید در طول بارداری مصرف شود.

شپش سر

این ماده عنوان حشره کش یا آفت کش برای حشرات موذی، پشه و شپش استفاده می شود.

خلط آور

دانه رازیانه باعث افزایش سلامتی تنفسی می شود. این ماده خاصیت خلط آوری دارد و معمولا به عنوان قرصی برای کاهش سرفه استفاده می شود. روغن رازیانه به خروج خلط از ریه ها و گلو کمک می کند. بعلاوه در مدیریت سرماخوردگی، آسم، برونشیت، آنفولانزا و سینوزیت نیز موثر است.

درمانی برای پوست

روغن موجود در رازیانه برای درمان بیماری های پوست استفاده می شود. روغن برای درمان جوش و آکنه کاربرد دارد. همچنین روغن رازیانه باعث از بین رفتن حشرات می شود و عفونت ها را نیز برطرف می کند. اگر این روغن باعث حساسیت می شود آن را روی پوست نزنید. این روغن را باید با روغن های دیگر رقیق کنید.

سلامتی تنفسی

دانه های رازیانه خلط آوری ایده آل در بدن است. این ماده باعث کاهش خلط در گلو و ریه ها می شود. بعلاوه این ماده به درمان آسم می پردازد. همچنین به عنوان قرص سرفه نیز مصرف می شود. همچنین این ماده در درمان مشکلات تنفسی نیز موثر است. برونشیت، آنفولانزا و ذات الریه با مصرف دانه های رازیانه بهبود می یابد.

سلامت دهان

یکی از مزایای دانه های رازیانه کمک به سلامت دهان است. این ماده ضد میکروب و ضد باکتری است و به تمیزی دهان کمک می کند. همچنین بوی بد دهان را از بین برده و به قورت دادن کمک می کند. این دانه ها در شستشوی دهان کاربرد دارند.

سلامت نوزاد

مصرف دانه رازیانه برای نوزادان مناسب است. این ماده درد شدید معده را کاهش داده و از سک سکه جلوگیری می کند. همچنین مشکلات گوارشی را کاهش می دهد. بعلاوه تولید شیر را در مادر افزایش می دهد.

ضد تشنج و ضد هیستریک

از آنجایی که عصاره رازیانه دارای ماده ای مخدر است که تاثیر آرام بخش دارد، تشنج را از طریق کاهش جریان خون از بین می برد و واکنش های عصبی را کاهش می دهد. اما باید به مقدار کم مصرف شود. اگر به مقدار بالا مصرف شود تاثیر منفی دارد (به خصوص در کودکان). این ماده باعث کاهش تشنج می شود و در پاسخ به واکنش های عصبی موثر است.

سلامتی جنسی

رازیانه داروی مقوی غرایز جنسی است و میل جنسی را افزایش می دهد. مصرف یک لیوان آب همراه با دانه رازیانه هر شب باعث افزایش میلی جنسی می شود.

تنظیم قاعدگی

رازیانه چرخه قاعدگی را در خانم ها تنظیم می کند و به سلامتی باروری کمک می کند. تاثیر استروژنی رازیانه برای سلامتی مفید است. اگر به خاطر استرس تاخیر در قاعدگی ایجاد شود استفاده از این ماده توصیه می شود. خاصیت ضد اسپاسم رازیانه باعث کاهش گرفتگی عضلات می شود. همچنین به درمان ناهنجاری های پریودی می پردازد.

تشنج

رازیانه از تشنج جلوگیری می کند. مطالعات زیادی نشان می دهد مصرف رازیانه باعث کاهش تشنج می شود.

بیماری ها و عفونت های میکروبی

مطالعات نشان میدهد عصاره رازیانه از بیماری هایی که با باکتری یا قارچ یا ویروس شایع شده اند جلوگیری می کند. این ماده واقعا در حل مشکلات و عفونت های میکروبی موثر است.

آنتی اکسیدان

رازیانه دارای ماده ای شیمیایی است که خواص آنتی اکسیدان دارد و برای سلامتی مفید است.

تحریک لوزالمعده

برای کنترل انسولین و هورمون های دیگر، لوزالمعده عضوی مهم است. دانه های رازیانه برای بهبود عملکرد لوزالمعده موثر هستند. اگر لوزالمعده درست کار کند احتمال دیابت یا مشکلات هورمونی کاهش می یابد.

خواص مسکن درد

عصاره رازیانه مسکن درد است. این ماده به کاهش درد در رماتیسم، ورم مفاصل و درد مفاصل کمک می کند. این ماده مواد سمی را از بدن خارج می کند و باعث افزایش جریان خون می شود. خاصیت  ضد اسپاسم این ماده باعث می شود درد را کاهش دهد و از اسپاسم جلوگیری کند.

مفید برای قلب

عصاره رازیانه فشار خون را کنترل می کند. این ماده باعث کاهش فشار بر روی قلب می شود. بعلاوه، از آنجایی که عصاره سم زدا است، باعث افزایش جریان خون می شود و سلامتی قلب را افزایش می دهد. این عصاره به قلب و کبد انرژی می دهد. اما افرادی که فشار خون پایین دارند نباید این ماده را مصرف کنند زیرا باعث کاهش فشار خون می شود.

مفید برای سوخت و ساز

سوخت و ساز بدن با مصرف عصاره رازیانه به حالت ایده آل می رسد. این عصاره هورمون های داخل بدن را تشویق می کند. باعث تحریک آنزیم ها و سوخت و ساز سالم می شود. به همین دلیل، سلامتی بدن افزایش می یابد. خواص سم زدایی رازیانه باعث می شود سوخت و ساز بدن بهبود یابد و از شر سموم مضر نجات پیدا کنیم.

ترومبوز

ترومبوز تشکیل لخته های خون در داخل رگ های خونی می باشد که باعث انسداد جریان خون می شود. رازیانه از این مسئله جلوگیری می کند.

http://ooma.ir

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :