سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > بایدها و نبایدهایی در مورد نوشیدن چای

بایدها و نبایدهایی در مورد نوشیدن چای

بایدها و نبایدهایی در مورد نوشیدن چای

بایدها و نبایدهایی در مورد نوشیدن چای

ترکیبات زیادی در چای وجود دارند که برای سلامتی بسیار مفید هستند. در واقع نوشیدن چای به بهبود سلامتی کمک می کند.

 یکی از مفید ترینِ این ترکیبات پلی فنول است که یک آنتی اکسیدان قوی است. آنتی اکسیدان ها با تقویت سیستم ایمنی بدن، روند پیری را کند می کنند.

لیپوپلی ساکارید ها از ترکیبات دیگر چای هستند که آسیب های ناشی از مواد سمی را کاهش می دهند. علاوه بر این، کافئینِ چای به کاهش خستگی و هوشیار نگه داشتن ذهن کمک می کند. فلوراید، یکی دیگر از ترکیبات چای است که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. فلاونوئیدهای چای هم به سوزاندن چربی و کاهش وزن کمک می کنند.

مردمِ سراسر جهان، از نوشیدن انواع چای لذت می برند. ما به باید و نبایدهایی درباره ی نوشیدن چای می پردازیم تا از نوشیدن آن لذت ببرید و از تمام خواص سلامتی آن هم بهره مند شوید.

در هنگام گرسنگی نباید چای نوشید

چای از ترشح شیره ی معده جلوگیری کرده و ترشح اسید و صفرا را کاهش می دهد. همچنین نوشیدن چای بر جذب پروتئین و دیگر مواد مغذی نیز اثر می کند و در هنگام گرسنگی پوشش معده را تحریک کرده و باعث از بین رفتن اشتها می شود.

چای را داغ ننوشید

نوشیدن چایِ بیش از حد داغ، باعث تورم و سوزش گلو، مری و پوشش معده می شود. نوشیدن چای داغ به طور مداوم، سبب ایجاد زخم دائمی در دستگاه گوارش می شود.

چای را کم رنگ بنوشید

چای پر رنگ و بیش از حد دم کشیده محتوای کافئین بالایی دارد که باعث سردرد و بی خوابی و التهاب و ناراحتی های معده می شود. بنابراین مقدار زیادی چای را در ظرف مخصوص دم کشیدن نریزید. چای نباید به مدت طولانی و در آب بسیار داغ دم بکشد.

زمان دم کشیدن را کوتاه کنید

دم کشیدن طولانی مدت چای باعث کدر و تیره شدن رنگ آن می شود، مزه ی اش را تلخ می کند و عطر و طعم چای را کاهش می دهد. دم کشیدن طولانی مدت چای باعث از بین رفتن ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه ی آن می شود.

برگ های چای نباید به دفعات دم شوند

برخی از انواع چای ها می توانند 3 یا 4 بار تا از دست دادن کامل طعم و عطر آن دم کشیده شوند. برخی از چای ها را فقط یک بار می توان دم کرد. صرف نظر از نوع چای و طعم و مزه ی آن بهتر است برگ های چای فقط یک بار دم کشیده شوند.

از نوشیدن مقادیر زیادی چای قبل از غذا پرهیز کنید

نوشیدن مقادیر زیادی چای پیش از غذا نه فقط باعث ایجاد حس بی مزه بودن غذا می شود بلکه جذب پروتئین در بدن را هم کاهش می دهد. بهتر است نیم ساعت پیش از غذا از نوشیدن چای به خصوص در مقادیر زیاد خودداری کنید.

از نوشیدن چای بلافاصله پس از غذا پرهیز کنید

نوشیدن چای بلافاصله پس از غذا باعث می شود که تانیک اسید چای، به پروتئین و آهن ماده ی غذایی متصل شود و از جذب این دو ماده ی غذایی پیشگیری کند. بهتر است چای را نیم ساعت پس از صرف غذا میل کنید.

داروها را همزمان با چای مصرف نکنید

مصرف همزمان چای و داروها ممکن است جذب دارو را کاهش دهد. اسید تانیکِ چای، می تواند جذب دارو را کاهش دهد و باعث ایجاد مشکل در بدن شود. یک ضرب المثل چینی می گوید: «چای باعث شکستن دارو می شود». پس عاقلانه نیست که در هنگام نوشیدن چای، دارو مصرف کنید.

چای را تازه دم بنوشید

اگر چای را دم کردید و به مدت طولانی باقی ماند، از نوشیدن آن پرهیز کنید. چای در این حالت هیچ ویتامینی ندارد، به راحتی محیط مناسبی برای رشد باکتری فراهم می کند و می تواند برای بدن مضر باشد. از همین روی حتما چای را، تازه دم بنوشید. 

http://www.teavivre.com/info/tips-on-drinking-tea/

هشتگ :



اشتراک گذاری :