سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 5 غذایی که به کاهش کلسترول کمک می کند.

5 غذایی که به کاهش کلسترول کمک می کند.

5 غذایی که به کاهش کلسترول کمک می کند.

5 غذایی که به کاهش کلسترول کمک می کند.

در بدن ما به طور طبیعی 2 نوع کلسترول وجود دارد: LDL یا کلسترول بد و HDL یا کلسترول خوب. به طور کلی HDL بالا به حفظ سلامتی بدن کمک می کند، در حالی که بالابودن LDL خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته را افزایش می دهد. LDL عروق خونی را سخت و مسدود می کند در حالی که HDL یا کلسترول خوب، LDL را از عروق خونی به سمت کبد هدایت می کند و در نهایت LDL در کبدحذف می شود. دانشمندان معتقدند که نوع رژیم غذایی بر میزان کلسترول خوب و بد بدن اثرگذار است. به طور مثال خوردن غذاهایی مثل زرده ی تخم مرغ و میگو میزان کلسترول کلی را افزایش می دهد. به طور قطع روشن است که مواد غذایی مثل جو و بادام کلسترول خون را تنظیم کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی را کاهش می دهند.

 5 ماده ی غذایی کاهنده ی کلسترول:

  • 1-حبوبات

 مطالعات نشان می دهد که مصرف لوبیا، عدس، نخود فرنگی و نخود به کاهش کلسترول کمک می کند. مطالعه ی منتشر شده در مجله ی پزشکی کانادا نشان می دهد که مصرف روزانه 3/4 پیمانه انواع حبوبات، کلسترول بدخون را به میزان 5 درصد کاهش می دهد. این مقدار شاید ناچیز به نظر برسد اما تأثیرچشمگیری برکاهش کلسترول و سلامتی بدن دارد.

  • 2-آووکادو

 یک مطالعه در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می دهد که مصرف رژیم غذایی کم چرب در افراد بزرگسالی که  اضافه وزن دارند، کلسترول را به میزان mg/dl 8 کاهش می دهد، در حالی که همین رژیم همراه با آووکادو نتایج بهتری را نشان می دهد و کلسترول بدخون را به میزان mg/dl14 کم می کند.

  • 3-جو دو سر

 جوی دوسر، کاهنده ی کلسترول است. یک تحقیق در تایلند نشان می دهد که خوردن بلغور جوی دو سر در افراد مبتلا به دیابت بالا به مدت 4 هفته، به کاهش کلسترول کل تا میزان 5 درصد و کلسترول LDL تا میزان 10 درصد کمک می کند.

  • 4-بادام

 تحقیق منتشر شده در نشریه ی تغذیه نشان می دهد که روزانه مصرف فقط 10 گرم بادام(حدود 8 عدد) پیش از صبحانه، HDL خون را در افراد مبتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی به طور چشمگیری افزایش می دهد. در هفته ی ششم، کلسترول خوب خون به میزان 14-12 درصد و در هفته ی دوازدهم به میزان 16-14 درصد در مقایسه با گروه شاهد افزایش می یابد.

  • 5-چای سبز

تحقیق منتشر شده در مجله ی آمریکایی تغذیه ی بالینی نشان می دهد که مصرف چای سبز بدون تأثیر منفی بر کلسترول HDL، به طور چشمگیری به کاهش کلسترول کل(بیش از 7 دسی لیتر/میلی گرم (mg/dL)) و کلسترول LDL (بیش از 2 دسی لیتر/میلی گرم (mg/dL)) کمک می کند. 

http://www.health.com/cholesterol/low-cholesterol-foods

هشتگ :



اشتراک گذاری :