سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 20 فایده شگفت انگیز گیاه مریم گلی بر سلامت بدن (1)

20 فایده شگفت انگیز گیاه مریم گلی بر سلامت بدن (1)

20 فایده شگفت انگیز گیاه مریم گلی بر سلامت بدن (1)

20 فایده شگفت انگیز گیاه مریم گلی بر سلامت بدن (1)

 تغییر در شیوه ی زنگی باعث "تمایلات ما به سمت محصولات طبیعی" شده است. طبیعت همه چیزی است که ما به آن احتیاج داریم و اگر ما ارزش زندگییمان را بدانیم، مقدار مواد شیمیایی را که به بدنمان وارد می‌کنیم، به حداقل میزان می رسانیم. از گذشته دور، گیاهان دارویی به دلیل کاربردهای مختلف در آشپزی و اررزش دارویی آن ها، ارزشمند بوده اند. بسیاری از آن ها یک بخش مهمی از رژیم غذایی ما هستند. مریم گلی (سیج) یکی از این گیاهان دارویی است که از زمان رومیان باستان شناخته شده است. در حقیقت، این گیاه به طور ویژه در ضیافت شام شکرگزاری در طول فصل پاییز استفاده می شده است. به دلیل ویژگی‌های سلامت بخش مریم گلی، عنوان "گیاه سال" توسط انجمن بین المللی گیاهان در سال 2001  به آن تعلق گرفت. در ادامه به برخی از فواید سلامتی مهم این گیاه معطر اشاره شده است:

1-ویژگی های ضدالتهابی:

طبق تحقیقات انجام شده در University of Vienna در اتریش، مریم گلی ویژگی های ضدالتهاب شگفت‌انگیزی نشان داده است. چای مریم گلی اغلب به عنوان یک شوینده یا دهانشویه برای تسکین التهاب استفاده می شود. این گیاه توسط کمیته آلمان برای استفاده خارجی در درمان غشاهای مخاطی التهابی دهان و گلو توصیه شده است.

2-درمان تعریق بیش از حد:

مطالعه اخیر در آلمان نشان داد که مصرف عصاره برگ خشک یا دمکرده برگ های مریم گلی می تواند میزان تعریق را بیش از 50 درصد کاهش دهد.

3-درمان سوء هاضمه:

مریم گلی برای درمان مشکلات گوارشی خفیف به صورت خوراکی مصرف می شود. مریم گلی یک تونیک تحریک کننده است که می تواند ناتوانی معده و ضعف سیستم گوارشی را درمان کند. چای یا دمکرده مریم گلی به طور ویژه در این زمینه مؤثر است. اثر ضدنفخ آن می تواند علائم سوء هاضمه را از طریق تحریک ترشحات فوقانی سیستم گوارشی، جریان صفراوی، حرکت روده و عملکرد پانکراس از بین ببرد.  

4-درمان گلو درد:

دمکرده مریم گلی در درمان گلو و لوزه های ملتهب و همچنین زخم گلو مؤثر واقع شده است. به این منظور، شما می توانید مقداری برگ خشک مریم گلی را در آب جوش به مدت 15 دقیقه دم بگذارید. سپس آن را با کمی عسل شیرین کنید. استفاده از این ترکیب به صورت دهانشویه نیز مؤثر خواهد بود.

5-سلامت دهان و دندان ها:

این گیاه می تواند نقش مهمی در سلامت طبیعی دندان های شما داشته باشد. این گیاه می تواند یک دهانشویه مؤثر برای درمان بیماری های لثه، عفونت گلو و آفت های دهانی باشد. اگر شما از آفت های دهانی رنج می برید، می توانید یک دمنوش غلیظ از مریم گلی را غرغره کنید.

6-درمان آسم:

اثر ضد اسپاسم مریم گلی انقباض عضلات صاف را کاهش می دهد و می تواند به صورت بخور برای جلوگیری از حملات آسم استفاده شود. این گیاه در از بین بردن احتقان مخاطی در راه های هوایی و جلوگیری از عفونت‌های ثانویه مؤثر است.

7-جلوگیری از دیابت:

بر اساس مطالعات، عصاره برگ مریم گلی خاصیت ضد هایپرگلیسمی دارد که میزان گلوکز خون را از طریق مهار آزادسازی گلوکز ذخیره شده در کبد، پایین می آورد. به عبارت ساده تر، این گیاه در پایین آوردن میزان کلسترول و تری گلیسرید در دیابت نوع 2 مؤثر است. اگرچه، مطالعات بیش تری برای اثبات این ادعا لازم است.   

8-تقویت حافظه:

مصرف منظم مریم گلی می تواند حافظه و فرآیند پردازش اطلاعات را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود دهد. این موضوع می تواند به دلیل روغن ضروری حاصل از مریم گلی باشد که میزان استیل کولین استراز (Ach) را در مغز بهبود می دهد. این گیاه غلظت آنزیم (Ach) را بهبود می دهد و درمانی کمکی برای حافظه از دست رفته مرتبط با آلزایمر است.

9-مفید برای بانوان:

فایده این گیاه می تواند مرتبط با حضور تانن های قابض در مریم گلی باشد. اثر استروژنی مریم گلی برای بند آوردن شیر مادران شیرده و رهایی از گرگرفتگی در طول یائسگی مفید واقع شده است.

10-درمان افسردگی:

دمکرده مریم گلی حاوی توژن است که عملکرد گاما-آمینوبوتیریک اسید و آنتاگونیستِ گیرنده سروتونین را دارد. مریم گلی علاوه بر بهبود سطح تمرکز و توجه، به رفع اندوه و افسردگی کمک می کند.

11-فواید قلبی عروقی:

گونه ایی از مریم گلی حاوی فلاوونی به نام سالویجنین است. اثر "شل کنندگی عروق" آن عامل حفاظتی در برابر بیماری های قلبی عروقی است.

12-سایر فواید

همچنین دمکرده یا چای مریم گلی دارویی مفید برای درمان تب تیفوئید، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، خونریزی ریه یا معده است.

 Vineetha. (2014, March 10). 20 Amazing Benefits Of Sage Herb For Skin, Hair And Health. Health Beckon. retrieved from http://www.healthbeckon.com/sage-herb-benefits/

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :