سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 12 فایده سلامت‌بخش آووکادو

12 فایده سلامت‌بخش آووکادو

12 فایده سلامت‌بخش آووکادو

12 فایده سلامت‌بخش آووکادو

آووکادو یک میوه‌ با بافت کرمی است که در آب و هوای گرم رشد می‌کند. فواید سلامتی آن شامل بهبود هضم، کاهش خطر افسردگی و محافظت در برابر سرطان است.
آووکادو، تنها میوه‌ای است که حاوی مقدار فراوانی از اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) سالم است. آووکادو یک غذای بسیار مغذی طبیعی است و حاوی تقریبا 20 نوع ویتامین و مواد معدنی است.
فواید
رژیم غذایی حاوی مقادیر فراوان از تمامی انواع میوه‌ها و سبزیجات، با کاهش خطر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی ارتباط داده می‌شود.
مطالعات زیادی نشان دادند که یک رژیم غذایی گیاهی که شامل موادغذایی همچون آووکادو است می‌تواند به کاهش خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی و مرگ و میر کلی کمک کند؛ همچنین باعث بهبود پوست و مویی سالم، افزایش انرژی و کاهش وزن کلی می‌شود.

1- آووکادو غنی از مواد مغذی
براساس پایگاه اطلاعاتی USDA National Nutrient یک وعده آووکادو (یک پنجم آووکادو، حدود 40 گرم) حاوی:
64 کالری، تقریبا 6 گرم چربی، 3/4 گرم کربوهیدرات، کمتر از یک گرم قند و حدود 3 گرم فیبر است. آووکادو منبع غنی از ویتامین های C، E، K و B-6 و همچنین ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، پنتوتنیک اسید و پتاسیم است. همچنین حاوی لوتئین، بتا کاروتن و اسیدهای چرب امگا 3 است.
بیشتر کالری‌های موجود در آووکادو حاصل از چربی است؛ آووکادو سرشار از چربی‌های سالم و مفید است که به شما در سیر ماندن و بی‌اشتها شدن کمک می‌کند. وقتی که شما چربی می‌خورید، مغزتان پیامی را دریافت می‌کند تا اشتهایتان از بین برود. خوردن چربی باعث کند شدن تجزیه کربوهیدرات‌ها می‌شود که این امر به پایدار نگه داشتن سطوح قند خون کمک می‌کند.
چربی برای هر سلول بدن ضروری است. خوردن چربی‌های سالم باعث سلامت پوست می‌شود و جذب ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی محلول در چربی را افزایش می‌دهد؛ حتی ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

2- سلامتی برای قلب:
آووکادو حاوی 25 (میلی گرم در هر انس) بتا- سیتواسترول (استرول گیاهی طبیعی) است. مصرف منظم بتاسیتواسترول و سایر استرول‌های گیاهی به حفظ سطوح کلسترولِ مفید کمک می‌کند.

3- بسیار مفید برای بینایی
آووکادو حاوی لوتئین و زیگزانتین - دو ترکیب شیمیایی گیاهی- است که این دو ترکیب در بافت چشم‌ها به میزان زیادی وجود دارند؛ جایی که محافظت آنتی‌اکسیدانی می‌کنند تا به کاهش آسیب ناشی از اشعه‌فرابنفش کمک کنند. از آنجا که اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در آووکادو از جذب سایر آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی مانند بتا کاروتن، محافظت می‌کنند؛ افزودن آووکادو به رژیم غذاییتان ممکن است به کاهش خطر پیشرفت بیماری چشم (macular degeneration) مرتبط با افزایش سن کمک کند.

4- جلوگیری از پوکی استخوان
نصف یک آووکادو حدود 25 درصد از میزان مصرف توصیه شده روزانه ویتامین K را تأمین می‌کند. این ماده مغذی اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما برای سلامت استخوان ضروری است. ویتامین K اغلب تحت تأثیر کلسیم و ویتامین D قرار می‌گیرد. خوردن غذای حاوی میزان مناسب ویتامین K می‌تواند سلامت استخوان را از طریق افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع ادراری کلسیم تقویت کند.

5- سرطان
دریافت کافی فولات از مواد غذایی از سرطان کولون، شکم، پانکراس و دهانه رحم محافظت می‌کند. محققین معتقدند که فولات از جهش‌های نامطلوب در DNA و RNA در طول تقسیم سلولی جلوگیری می‌کند.
آووکادو ممکن است با مهار رشد سلول‌هایِ در مرحله‌ی پیش از سرطان و سلول‌های سرطانی و همچنین مرگ سلول‌های سرطانی نقشی در درمان سرطان داشته باشد. علاوه براین، باعث افزایش سلول‌های سیستم ایمنی به نام "لنفوسیت‌ها" می‌شود.

6- فرزندان سالم
فولات برای یک بارداری سالم بسیار مهم است. دریافت میزان کافی فولات خطر سقط جنین و نقص‌های مادرزادی را کاهش می‌دهد. مطالعه اخیر افزایش 30 درصدی بروز نقص‌های مادرزادی را در نوزادان موش حاصل از موش‌های نر با کمبود فولات، در مقایسه با موش‌های نر با میزان کافی فولات، نشان داد.

7- کاهش دهنده خطر افسردگی
موادغذایی حاوی میزان بالایی از فولات، ممکن است به کاهش خطر افسردگی، به دلیل کمک فولات به جلوگیری از تشکیل هوموسیستئین کمک کنند. هوموسیستئین، ماده‌ای است که می‌تواند گردش خون و تحویل مواد مغذی به مغز را آهسته کند. همچنین هوموسیستئین اضافی می‌تواند با تولید سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین (ترکیبات تنظیم‌کننده خلق و خوی، خواب و اشتها) مداخله کند.

8- بهبود‌دهنده هضم
علیرغم بافت کرمی، آووکادو محتوای فیبر بالا، در حدود 6-7 گرم به ازاء هر نیمه‌ی آن دارد. خوردن موادغذایی حاوی فیبر طبیعی می‌تواند از یبوست جلوگیری کند، سلامت دستگاه گوارش را حفظ کند و خطر سرطان کولون را کاهش دهد.

9- سم‌زدای طبیعی
دریافت میزان کافی فیبر حرکات منظم روده را افزایش می‌دهد، که برای دفع روزانه سموم از بدن حیاتی است. مطالعات اخیر نشان دادند که فیبر رژیمی ممکن است نقشی در تنظیم سیستم ایمنی و التهاب داشته باشد.

10- درمان پوکی استخوان
ساپونین‌های موجود در آووکادو، سویا و برخی از سایر گیاهان خوراکی، با تسکین علائم پوکی استخوان زانو مرتبط می باشند.

11- فعالیت ضدمیکروبی
آووکادو حاوی ماده ای است که فعالیت ضدمیکروبی به‌ویژه در برابر اشرشیا کلای (E. coli)، باکتری مسبب مسمومیت غذایی، دارد.

12- محافظت در برابر بیماری مزمن
محتوای بالای فیبر با کاهش قابل توجه پیشرفت بیماری قلبی عروقی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و برخی بیماری های گوارشی مرتبط است. افزایش محتوای فیبر کاهش‌دهنده میزان فشار خون و کلسترول، بهبود حساسیت انسولینی و افزایش کاهش وزن افراد چاق است.

 


Ware, M. (2017, 12 September). 12 health benefits of avocado. MEDICAL NEWS TODAY. Retrieved from https://www.medicalnewstoday.com/articles/270406.php?sr

هشتگ :



اشتراک گذاری :