سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 10 ویژگی شگفت‌آور سلامتی نعناع برای بدن

10 ویژگی شگفت‌آور سلامتی نعناع برای بدن

10 ویژگی شگفت‌آور سلامتی نعناع برای بدن

10 ویژگی شگفت‌آور سلامتی نعناع برای بدن

- کمک به کاهش وزن

نعناع می‌تواند یک سلاح مخفی برای کاهش وزنتان باشد. نعناع با تحریک آنزیم‌های هضمی، مواد مغذی را از ماده غذایی جذب می‌کند و چربی را به انرژی قابل مصرف تبدیل می‌کند و از این طریق باعث کاهش وزن می‌شود. در مطالعه‌ای مشاهده شد نعناع فعالیت‌های آنزیم‌های هضم پانکراسی و روده‌های کوچک رت را بهبود می‌دهد و در تبدیل غذا به انرژی مؤثر است. سیستم گوارش انسان نیز روش عملکردی مشابه رت (موش صحرایی) دارد. با افزودن نعناع به رژیم غذاییتان، بیشتر چربی‌هایی که شما می‌خورید به شکل خوبی مصرف می‌شوند.

2- کمک به سوء‌هاضمه و نفخ

سوء‌هاضمه و نفخ دو مورد از بیماری‌های ناخوشایندی است که ممکن است از آن رنج ببرید. تصور می‌شود که نعناع موجب بهبود جریان صفرا از طریق معده می‌شود که به سرعت و تسهیل هضم کمک می‌کند. به همین دلیل، چای نعناع فلفلی یک درمان خانگی برای یبوست است و همچنین می‌تواند درد و ناراحتی ناشی از نفخ شکم را تسکین دهد.

3- افزایش هوشیاری ذهنی و حافظه

در مطالعه اخیر که بر روی اثر جویدن آدامس بر هوشیاری تمرکز کرد، مشاهده شد افرادی که به طور مداوم آدامس نعناعی مصرف می‌کنند، نسبت به سایر افراد، سطح بازگشت حافظه و هوشیاری ذهنی بالاتری داشتند.

4- تسکین آلرژی‌های فصلی

نعناعیان حاوی آنتی اکسیدان شناخته شده‌ای به نام رزمارینیک اسید هستند؛ ترکیب شیمیایی موجود در گیاهان مختلف، اما محتویات رزمارینیک اسید سایر گیاهان به اندازه و تنوع نعناع نیست. اثربخشی رزمارینیک اسید در تسکین علائم آلرژی فصلی مطالعه شده است و نتایج نشان می‌دهند که این ترکیب یک درمان امیدوار‌کننده به دلیل ویژگی‌های ضدالتهابی‌اش است.

5- تسکین درد

در صورتی که سردرد یا دردهای دیگر به سراغتان آمد، قبل از این که به داروخانه بروید یک سری به باغ گیاهان بزنید! طبق مطالعه انجام شده در دانشگاه نیوکاسل، جویدن چند برگ نعناع می‌تواند به همان اندازه‌ی مسکن‌های درد مرسوم مؤثر باشد. دانشمندان خواص تسکین دهنده درد مربوط به نعناعی برزیلی (Hyptis crenata) را بر روی موش آزمایش و مشاهده کردند که این گیاه جذاب به صورت دمنوش تهیه و مصرف می‌شود که می‌تواند درست به اندازه داروی ایندومتاسین (داروی ضد التهاب و مسکن درد مفصلی) مؤثر باشد. برای این منظور اسموتی نعناعی را امتحان کنید!    

6- مبارزه با سرماخوردگی

ایجاد خلط از علائم سرماخوردگی است. گاهی که شما وظایف مهمی دارید، قرص OTC به رفع این نشانه سرماخوردگی کمک می‌کند. نعناع می‌تواند در از بین بردن برخی از این علائم ناخوشایند مؤثر باشد. اگر گلو درد دارید، نعناع به همراه چای (Camellia sinensis) مسکن مؤثری است.     

7- کمک به درمان حالت تهوع

حس می‌کنید بیمار و رنگ پریده شده‌اید؟ مقداری برگ سبز نعناع را بچینید، با دستتان برگ‌ها را ریزتر کنید و سپس نفس بکشید. عطر قوی و باطراوت نعناع یک درمان مؤثر سریع برای حالت تهوع است.   

8- آرامبخش راش پوستی (جوش و دانه های قرمز)

نعناع، به صورت موضعی هم می‌تواند برای شما مفید باشد! به هنگام گزش پوست توسط حشرات، راش یا سایر واکنش‌ها، مصرف نعناع به صورت پماد یا لوسیون، اثر آرامبخش یا خنک‌کننده بر روی پوست می‌گذارد.

9- تسکین سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS)

محققان استرالیایی برای اولین بار نشان دادند که چگونه نعناع فلفلی می‌تواند به تسکین سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند. در این مطالعه توضیح داده شد که نعناع فلفلی یک کانال ضد درد را در کولون فعال می‌کند و درد التهابی سیستم گوارش را تسکین می‌دهد. در درمان (IBS) توجه به این نکته مهم است که روغن نعناع فلفلی برای جذب باید به کولون برسد.      

 

Stoddard, G. 10 surprising things mint does to your body. Eat This, Not That!. Retrieved from http://www.eatthis.com/health-benefits-of-mint/

هشتگ :



اشتراک گذاری :