سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > گزنه و عملکرد کلیه

گزنه و عملکرد کلیه

گزنه و عملکرد کلیه

گزنه و عملکرد کلیه

گزنه، به دلیل ویژگی‌های گزندگی‌اش، هم به عنوان ادویه آشپزی و به صورت دارویی برای درمان انواع بیماری‌ها شامل بیماری‌های مؤثر بر کلیه‌ها استفاده می‌شود. گزنه در برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان برای درمان ناراحتی‌های کلیوی خاص تایید می‌شود. اگرچه در ایالات متحده برای هیچ گونه بیماری تایید نشده است. پیش از مصرف گزنه به صورت دارویی، با پزشکتان مشورت کنید.

نحوه‌ی عملکرد گزنه: گزنه حاوی ترکیباتی به نام پلی‌سارکاریدها، یا ترکیب پیچیده قندها و لکتین‌ها است که به نظر می‌رسد ترکیبات فعال آن باشند. برگ گزنه ویژگی‌های ضد التهابی دارد که ممکن است باعث عملکرد گزنه در بدنتان به منظور جلوگیری از تولید اجزاء التهابی طبیعی به نام پروستاگلاندین‌ها شود. این گیاه همچنین باعث افزایش حجم ادرار و از دست دادن آب بدنتان می‌شود که می‌تواند باکتری‌ها را به بیرون از دستگاه ادراری منتقل کند.
فرآورده‌ها و دوزهای مجاز: گزنه به صورت برگ‎‌های خشک شده یا منجمد شده یا به صورت مکمل‌هایی به شکل تنتور ریشه، عصاره و کپسول در دسترس است. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، می‌توانید 3 یا 4 فنجان در روز از دمنوش گزنه بنوشید؛ اما همیشه مقداری آب اضافی همراه این دمنوش بنوشید. برگ خشک گزنه معمولا 2 تا 4 گرم 3 بار در روز مصرف می شود.

گزنه و کلیه‌ها: مصرف گزنه به عنوان یک ادرارآور جهت حذف آب اضافی از بدن از طریق کلیه‌ها سابقه طولانی دارد. این اثر همچنین گزنه را به عنوان یک روش درمان کمکی برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری مفید می‌کند؛ چراکه با افزایش حجم ادرار، می‌تواند به دفع باکتری از کلیه‌ها و دستگاه ادراری کمک کند. در روشی درمانی گزنه همراه با مقادیر زیاد آب مصرف می‌شود، روشی که در آن باعث حرکت مایعات بدن از درون کلیه‌ها به منظور درمان عفونت دستگاه ادراری می‌شود. برخی گزنه را برای درمان و پیشگیری از سنگ‌های کلیوی مصرف می‌کنند.

نکات قابل توجه: به طور کلی گزنه ایمن در نظر گرفته می شود، اما ممکن است گاهی باعث اثرات جانبی مانند ناراحتی معده خفیف و واکنش‌های آلرژیک شود.
از تماس زخم باز با گزنه جلوگیری کنید.
به دلیل اینکه گزنه ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد، در صورت بارداری از مصرف آن پرهیز کنید.


Kaniecki, D. Nettle & Kidney Function. LIVESTRONG.COM. Retrieved from https://www.livestrong.com


هشتگ :



اشتراک گذاری :