سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > کدام چای کاتچین بیشتری دارد

کدام چای کاتچین بیشتری دارد

کدام چای کاتچین بیشتری دارد

کدام چای کاتچین بیشتری دارد

شما احتمالا درباره ی فواید و مزایای کاتچین مطالب مختلفی خوانده اید و می خواهید بدانید کدام چای بیشترین میزان کاتچین را دارد که هر روز آن را مصرف کنید.

کاتچین های چای که گاهی به نام کاتچین های چای سبز نیز نامیده می شوند گروهی از فلاونوئیدهای طبیعی در برگ های تازه ی گیاه چای، با نام علمی Camellia sinensis هستند. کاتچین در گیاهان دیگری مثل سیب، انواع توت ها و کاکائو هم وجود دارد اما غلظت کاتچین در این گیاهان بسیار کمتر از غلظت آن در برگ های چای است.

فلاونوئیدهای دیگری به نسبت های مختلف در برگ چای های مختلف وجود دارند. برخی از این فلاونوئیدها مثل تئافلاوین ها و تئاروبیجین ها فقط در چای وجود دارند. به جز فلاونوئیدها، مواد دیگری مثل تیانین، کافئین، استاتین، GABA و ... هم در چای وجود دارند. این فیتوکمیکال ها به نسبت های مختلف در چای های مختلف وجود دارند.

کاتچین پایدار نیست و در تماس طولانی با اکسیژن، نور، رطوبت و دیگر مواد واکنش زا در طبیعت تجزیه می شود. پژوهش های علمی مختلف، درباره ی طعم و مزه ی کاتچین توصیف های مختلفی ارائه می کنند. مزه ی چای در انتخاب آن بسیار مهم است و طعم آن، به تعادل و توازن ترکیبات معطرش از جمله کاتچین بستگی دارد.

کیفیت چای به میزان کاتچینِ آن بستگی ندارد، اگر چه از میان انواع چای مثلا چای سبز و سفید، بهترین نوع، چای غنی از کاتچین است. به عنوان مثال، چای سبزی که در تابستان برداشت می شود دارای محتوای کاتچین بالاتری نسبت به چایی است که در بهار برداشت می شود اما از لحاظ کیفیت پایین تر از چای برداشت شده در بهار است.

کدام چای را انتخاب کنیم

بین چای های مصرفی، چای سبز و چای سفید بیشترین میزان کاتچین را دارند اما محتوای کاتچین در تمام برگ های چای های سبز  یا سفید یکسان نیست. برگ های جوان، کاتچین و اسید آمینه ی بیشتری دارند. بنابراین بهتر است که برگ های جوان چای چین(برداشت) اول را انتخاب کنید. برگ های چای نشان دهنده ی کیفیت و نحوه ی صحیح نگه داری و انبارداری چای است. کاتچین طعم تلخی دارد. مقدار کافیِ کاتچین در چای به آن طعم تلخی می دهد. بین چای های مختلف، چای سبز و چای سفید بالاترین میزان کاتچین را دارند اما همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، کاتچین چای به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی تجزیه می شود و به دلیل تفاوت در فرآیندهای بسته بندی، آماده سازی و برداشت، مقدار کاتچین در چای های سبز و سفید نیز متفاوت است.  

https://www.teaguardian.com/tea-health/which-tea-has-most-catechins/

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :