سلامت در رسانه ها > کدام دمنوش‌های گیاهی لاغرتان می‌کند؟

کدام دمنوش‌های گیاهی لاغرتان می‌کند؟

کدام دمنوش‌های گیاهی لاغرتان می‌کند؟

کدام دمنوش‌های گیاهی لاغرتان می‌کند؟

آیا واقعا نوشیدن‌ دمنوش‌های لاغری برای کاهش وزن موثر است؟! این سوالی است که این روزها خیلی از افراد از خود می‌پرسند. اما به‌راستی چطور یک دمنوش ساده قادر است چربی‌ها را از بدن افراد از بین ببرد؟ اگر این امکان وجود دارد کدام گیاهان قادر به این کار هستند؟! برای دانستن این سوال از دو متخصص در طب سنتی و طب مکمل پرسیده‌ایم که «آیا واقعا برخی دمنوش‌ها اضافه‌وزن را ازبین می‌برند؟!» دکتر سعید صانعی محقق طب سنتی و دکتر محمد هاشمی متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه و دکتر حسین ایمانی متخصص تغذیه هر کدام نظرشان را در این مورد می‌دهند.

طب سنتی چه می‌گوید؟

برخی افراد برای لاغری ممکن است هر روشی را امتحان کرده باشند؛ از رژیم‌های عجیب و غریب گرفته تا جراحی‌های سخت و طاقت‌فرسا! اما برخی دیگر از افراد سعی می‌کنند با روش‌های سنتی به تناسب‌ اندام دست پیدا کنند برای همین دست به دامان دمنوش‌های مختلف می‌شوند، در صورتی که نمی‌دانند لاغری با دمنوش کاری بی‌نتیجه است. هیچ دمنوشی قادر نیست وزن افراد را کاهش دهد و اصولی‌ترین و کاربردی‌ترین راه برای کاهش وزن پیروی از رژیم غذایی و در کنارش ورزش است. با این حال در طب سنتی داروهای گیاهی وجود دارند که یا باعث بی‌اشتهایی می‌شوند یا متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند. از دیدگاه طب سنتی افراد چاق به دو دسته لحمی و شحمی تقسیم می‌شوند.

کدام گروه به درمان‌های گیاهی جواب می‌دهد؟

لحمی به افرادی گفته می‌شود که بدن‌شان بیشتر از گوشت و عضله تشکیل شده است و چربی کمتری دارند. اما شحمی افرادی هستند که چربی در بدن‌شان بیشتر است و خبری از عضله نیست. افرادی که در گروه شحمی قرار می‌گیرند، می‌توانند از داروهای گیاهی که متابولیسم را بالا و اشتها را کاهش می‌دهند، استفاده کنند.

برای تشخیص این موضوع می‌توانید از دستگاه‌های آنالیز بدن کمک بگیرید. در یک آنالیز جامع ترکیبات مختلف بدن ازجمله آب، چربی و درصد آن، تعیین انواع چربی، درصد عضلات بدن به تفکیک، وزن عضلات نواحی مختلف به تفکیک، وزن چربی قسمتهای مختلف به تفکیک، چربیهای موضعی و عمومی و... با این دستگاه کاملا علمی و دقیق ارزیابی خواهد شد. این روش به شما و پزشک متخصص شما این امکان را میدهد تا به صورت منظم میزان چربی بدن، حجم خالص عضله و ساخت عضله در بدن شما اندازه‌گیری شود.

روی چه کسانی اثر ندارد؟

افرادی که چاقی‌شان از نوع لحمی است یعنی گوشت و عضله به جای چربی دارند، نمی‌توانند از این گیاهان استفاده کنند. در عوض توصیه می‌شود این افراد از خوردن غذاهای گوشتی، برنج و شیرینی پرهیز کنند و خام گیاهخوار شوند تا بتوانند وزن‌شان را کاهش دهند.

آیا دمنوش به تنهایی کافی است

بهتر است در کنار مصرف این دسته از گیاهان از خوردن غذاهای پرکالری و شیرینی پرهیز کنند. همچنین انجام ورزش به‌صورت روتین می‌تواند برای این افراد موثر باشد.

چه کسانی سراغ  این روش نروند؟

عموما افرادی که دارای طبع گرمی و کبد گرمی دارند و در بدن‌شان گرمی شدید احساس می‌کنند، بهتر است از مصرف این داروهای نام‌برده شده برای کاهش اشتها بپرهیزند. فراموش نکنید که طبع بیمار در انتخاب دارو برای کاهش اشتها موثر است و نباید نادیده گرفته شود.

 دمنوش‌ ویژه شیرینی دوست‌ها

برخی افراد هستند که میل زیادی به خوردن شیرینی دارند و نمی‌توانند در این زمینه کنترلی روی خود داشته باشند و با دیدن اولین خوراکی شیرین ‌دست و پای‌شان را گم می‌کنند. این افراد عموما طبع سرد یا مرطوبی دارند که این سرد و مرطوبی باعث می‌شود به خوردن غذاهای شیرین رو بیاورند. گیاهان دارویی که می‌توانند میل به شیرینی را در این افراد کاهش دهند، جو دو سر، دارچین و باباآدم است. دم‌کرده این گیاهان دارویی می‌تواند در کاهش میل به شیرینی تاثیر زیادی داشته باشد.

توقع معجزه نداشته باشید

بعضی خوراکی‌ها که منشا گیاهی دارند در ترکیبات‌شان موادی به‌کار رفته که می‌توانند اندکی باعث افزایش سوخت و ساز بدن شوند مثل دمنوش‌های کیسه‌ای اما این مواد اندک، قادر نیستند که وزن افراد را به مقدار چشمگیری کاهش دهند. مراجع علمی هم این دسته از دمنوش‌ها را به‌عنوان درمان‌های مکمل لاغری معرفی نکرده‌اند. نوشیدن این دمنوش‌ها و خوراکی‌ها ممکن است در عده‌ای افراد باعث کاهش اشتها شود که  این کاهش اشتها کم‌خوری‌هایی را در پی خواهد داشت و در آخر درجاتی از کاهش وزن را به وجود می‌آورد؛ اما چند درصد از افراد دچار کاهش اشتها می‌شوند. مطالعاتی انجام نشده است که بتوانیم با قاطعیت بگوییم این مکمل می‌تواند در کاهش اشتها تا این اندازه موثر باشد؛ بعضی افراد اشتهای‌شان تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و بعضی دیگر ممکن است بعد از مصرف، تفاوتی را احساس نکنند. اساسا زمانی می‌توانیم یک لاغری متناسب، درست، علمی و بی‌ضرر داشته باشیم که الگوی غذایی‌مان متعادل باشد، در غیر این صورت هر روشی نتیجه کامل و مثبتی به‌دنبال نخواهد داشت.

هر تبلیغی را جدی نگیرید

دکتر حسین ایمانی متخصص تغذیه می‌گوید: کتاب علمی یا رفرنس یا مرجع علمی‌ای در دنیا وجود ندارد که ثابت کرده باشد دمنوش باعث لاغری می‌شود. بیشتر تبلیغاتی که درمورد دمنوش‌ها می‌شود اثرات تلقینی دارند و فرد فکر می‌کند با مصرف کوتاه‌مدت این دمنوش‌ها اشتهایش کاهش پیدا می‌کند که در جمعیت کمی از افراد با ایجاد و القای این حس در آنها باعث لاغری می‌شود. برای همین فقط به تبلیغات چه تلویزیونی چه اینترتی بسنده نکنید. فراموش نکنید که هر نوع دمنوشی روش مصرف خاصی دارد که برای اثرگذاری باید به درستی مصرف شود. به‌طور کلی مصرف دمنوش مثل شمشیر دولبه است یعنی اگر دوز بیشتر استفاده شود، می‌تواند اثر سوء روی فرد بگذارد.

تداخل دارویی را دست کم نگیرید

 مشاهده شده برخی افراد به‌دلیل عدم استفاده درست دچار مسمومیت شده‌اند و حتی در برخی موارد روی مغز افراد تاثیر داشته و حتی فشار خون یا قندخون را بالا برده است. برای همین افرادی که قصد استفاده از دمنوش را دارند، بهتر است با متخصص تغذیه خود مشورت داشته باشند تا پزشک براساس شرح حال و سابقه بیماری فرد تجویز درست را انجام دهد. نکته بعدی که بسیار حایز اهمیت است، تداخل دارویی است. مثلا افرادی که سابقه بیماری قبلی مثل چربی یا فشارخون دارند یا دارای مشکل اعصاب هستند، امکان دارد دمنوش با بیماری و داروهای مصرفی‌شان تداخل داشته باشد. افرادی که بیماری کلیوی دارند یا اوره و پروتئین‌شان بالاست یا دفع پروتئین در ادرار دارند، باید هنگام مصرف دمنوش‌ها مراقب باشند.

دمنوش‌های فله‌ای چطور؟

 از طرف دیگر دمنوش‌هایی که به‌صورت فله‌ای در برخی عطاری‌ها به فروش می‌رسند ممکن است مدت زیادی در انبارها ذخیره شده باشند. برای همین توصیه می‌شود به هیچ عنوان از فرآورده‌های فله‌ای که ممکن است دارای آلودگی گرد و غبار یا خاک باشند، استفاده نشود. همچنین بعضی از این گیاهان بدون نظارت علمی جمع‌آوری شده‌اند و به فروش می‌رسند که این مسئله پیامدهای جبران ناپذیری مثل نارسایی کلیه را ممکن است به همراه داشته باشد. برای همین توصیه می‌شود دمنوش‌ها از عطاری‌هایی خریداری شوند که معتبر هستند. به‌علاوه بهتر است بدانید که رنگ و بوی زیاد نمی‌تواند نشان‌دهنده مرغوب بودن یک دمنوش گیاهی باشد. حتی در برخی مواقع برای رنگ‌دهی از رنگ‌های غیرمجاز استفاده می‌شود که می‌تواند عوارضی به‌دنبال داشته باشد.

متخصص حرف اول را می‌زند!

اولین راه برای رسیدن به تناسب‌اندام در دنیای پزشکی یک رژیم دقیق علمی زیرنظر متخصص است که اگر پزشک صلاح بداند از داروهای گیاهی یا حتی دمنوش (در صورت مبتلا نبودن فرد به بیماری خاص) برای کمک به کاهش وزن افراد استفاده می‌کند که البته قطعی و کامل نیست. اما به‌طور کلی توصیه می‌شود اگر قصد دارید از یک فرآورده گیاهی استفاده کنید، حتما زیرنظر متخصص تغذیه با دوز مناسب استفاده کنید.

 

https://www.alodoctor.com

هشتگ :



اشتراک گذاری :