سلامت در رسانه ها > هرآنچه درباره گیاه زنیان باید بدانید

هرآنچه درباره گیاه زنیان باید بدانید

هرآنچه درباره گیاه زنیان باید بدانید

هرآنچه درباره گیاه زنیان باید بدانید

گیاه زنیان در زبانی به " انیسون بری" مشهور است، این گیاه علفی، بوته‌ای و یک ساله می باشد برگهای این گیاه دارای بریدگی و تقسیمات زیادی دارند؛ به‌ صورتی که بسیار ظریف و نازک هستند.گل های ریز به رنگ سفید و به شکل چتر مرکب روی سرشاخه ها وجود دارند. بخش مورد استفاده گیاه زنیان، میوه این گیاه است. این میوه ریز، به شکل بیضی و به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای می باشد و دارای اسانس با بوی نافذ و شبیه بوی آویشن است. زنیان یک گیاه  از تیره چتریان، بوته‌ای، علفی، یک‌ساله و بدون کرک است که قدی حدود سی تا نود سانتی‌متر دارد  و شاخ و برگ های زیادی دارد. زنیان نام میوه این گیاه است که به زبان فارسی «زنیان»  است و گیاه آن در کتاب های  طب سنتی با نامهای “انیسون بری” و “کمون حبشی” شناخته می شود. از فواید زنیان غیر از استفاده در زمینه آشپزی به جای ادویه، خواص دارویی و نگهدارنده  برای مواد غذایی مختلف آن است، علاوه بر این برای تهیه پودر کاری، انواع ترشی، انواع بیسکویت و دیگر مواد خوراکی از آن استفاده می‌شود. از عطر میوه گیاه زنیان در تهیه  دهان‌شویه‌ها و خمیر دندان‌ها استفاده می شود. از زنیان برای دفع کرم و حشره استفاده میگردد.

- طبع زنیان: گیاه زنیان طبیعتی گرم و خشک دارد.

- روش استفاده از زنیان: می توان در طول روز سه تا شش گرم پودر دانه ها را به روش مختلف یا همراه با غذا استفاده کرد. علیرغم اینکه دانه ها ریز هستند، ولی اثر بخشی آن ها به صورت پودری بیشتر خواهد شد تا مواد از بدن به خوبی استخراج شوند.

- خواص زنیان: دانه زنیان حاوی خواص ضد میکروبی فراوانی است

زنیان از نظر خاصیت گیاهی ضد اسپاسم، تقویت کننده، محرک  و ضد نفخ است. زنیان برای رفع مشکلات معده، کبد، مشکلات گلو، سرفه و روماتیسم استفاده می‌شود. از زنیان برای رفع گرفتگی عضلانی، رفع مشکلات ریوی، درمان سرماخوردگی، رفع تب و رفع یبوست استفاده می‌شود. زنیان برای رفع  پیسی بسیار مناسب است. از خاصیت های زنیان  رفع سوء‌ هاضمه‌ ناشی از ضعف و سستی است.

- عوارض مصرف زنیان: افرادی  که مزاج گرم  دارند نباید زنیان استفاده کنند و در صورت نیاز به میزان کم و در کنار دیگر گیاهان دارویی سرد مصرف شود.

- ویژگی های عرق زنیان:

عرق زنیان برای درمان استئوآرتریت مفید است.

عرق زنیان درمان کننده خشکی شانه و ملتهب شدن آرنج است.

عرق زنیان برای رفع کشیدگی و ملتهب شدن تاندون مناسب است.

درمان نفخ

رفع انگل و قارچ

باد شکن

رفع ترشی معده

درمان تهوع

خلط آور و تقویت معده

تقویت نیروی جنس

هضم  بهتر غذا

رفع سوء هاضمه

درمان  گرفتگی گوش

کمک به  ترک اعتیاد به مواد مخدر

رفع تشنج

رفع سکسکه

درمان عارضه های عصبی

https://www.alodoctor.ir

هشتگ :



اشتراک گذاری :