سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > مواد شیمیایی گیاهی چای

مواد شیمیایی گیاهی چای

مواد شیمیایی گیاهی چای

مواد شیمیایی گیاهی چای

در چای صدها ترکیب فیتوکمیکال وجود دارد. خلاصه ای از رایج ترین انواع فعال دارویی آنها را در زیر ارائه می دهیم.

ترکیب کلی چای

برگ های تازه ی چای حاوی 80-75 درصد آباست .20 تا 25 درصد باقی مانده شامل ترکیبات پلی فنولی، پروتئین و اسید های آمینه، آلکالوئیدها (کافئین)، ویتامین ها( به خصوص ویتامین C و E و نیاسین) و مواد معدنی (به خصوص پتاسیم، فلوراید، آلومینیوم و همچنین مقادیر کمتری از روی، منگنز، پتاسیم، فولیک اسید)، چربی و رنگدانه ها و عناصر معطر است.

پلی فنول های فلاونوئید فلاوانول: EC,EGC,ECG و EGCG

پلی فنول ها در درجه ی اول فلاونوئید هایی هستند که فراوانترین زیر رده در آنها فلاوانول ها هستند. چهار مونومر بسیار فعال فلاوانول، که به نامهای کاتچین و گالوکاتچین شناخته می شوند، EC(اپی کاتچین)، EGC (اپی گالوکاتچین)، ECG (اپی کاتچین گالات) و EGCG (اپی گالوکاتچین گالات) هستند.

پلی مرهای تئافلاوین ها و تئاروبیجین ها

سایر ترکیبات فیتوکمیکالی شامل پلیمرهای تئافلاوین و تئاروبیجین هستند. این پلیمرها، زمانی تشکیل می شوند که پلی فنول اکسیداز در طول فرآیند تخمیر اکسیده می شوند و کاتچین ها را (EC, EGC, ECG, EGCG) تولید می کنند و این باعث تمایز چای های (چای سیاه چای تخمیر شده است). تخمیر نشده (غنی از کاتچین ها) از تخمیر شده ها (غنی از پلی فنول های تئافلاوین و تئاروبیجین) می شود.

همچنین استرهای گالیک اسید، استرهای کوئینیک (مثل تئوگالین) از کافئیک اسید و کوماریک اسید، ترکیبات فیتوکمیکال هستند.

فلاوانول های غیر حساس به تخمیر

دیگر فلاوانول های فعال در چای، کامفرول، کوئرستین و میریسیتین هستند، تقریبا همه ی  آنها تحت تاثیر تخمیر قرار نمی گیرند. از این رو، گلیکوزیدها(مثل آپی ژنین) در همه ی چای های تخمیر شده و تخمیر نشده وجود دارند.

ترکیبات کافئین مرتبط

شامل کافئین، متیل زانتین تئوبرومین، و اسید آمینه تیانین.

تجزیه و تحلیل این ترکیبات به طور عمده با HPLC (کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا) همراه با جذب اشعه ی ماوارء بنفش (UV) یا یک اشکارساز آرایه ی دیودی (DAD) انجام شده است اما اخیرا طیف سنجی جرمی (MS) برای تعیین ترکیبات حل شده توسط HPLC همراه با سایر فن آوری های تحلیلی به کار گرفته می شود. 

هشتگ :



اشتراک گذاری :