سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > "قهوه و عسل" نسخه جایگزین "استروئید موضعی" در درمان موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی

"قهوه و عسل" نسخه جایگزین "استروئید موضعی" در درمان موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی

"قهوه و عسل" نسخه جایگزین "استروئید موضعی" در درمان موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی

"قهوه و عسل" نسخه جایگزین "استروئید موضعی" در درمان موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی

تغییرات محیطی، تغییرات در سبک زندگی و سیگار کشیدن برخی از دلایل ذکر شده برای افزایش میزان سرطان هستند. بیمارانی که داروهای شیمی درمانی را دریافت می‌کنند، ممکن است از موکوزیت (التهاب غشاهای مخاطی) در حفره دهان و سیستم گوارش رنج ببرند. موکوزیت دهانی یکی از عوارض تحریک‌کننده متداول برای درمان سرطان است. حداقل 30-40 درصد از بیمارانی که داروهای شیمی درمانی دریافت می‌کنند، برخی از درجات این مشکل دهانی را که 5 تا 10 روز بعد از شروع درمان اتفاق می‌افتد، تجربه می‌کنند. موکوزیت دهانی با التهاب، اریتما (نوعی سرخ شدن در اثر عفونت و التهاب) و زخم‌های غشای مخاطی در حفره دهان تشخیص داده می‌شود. یکی از درمان‌های متداول موکوزیت دهانی، مصرف موضعی استروئیدها است که هزینه زیادی دارد و ممکن است اثرات جانبی داشته باشند.

در این مطالعه، درمان پیشنهادی، ترکیب قهوه با عسل است. بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ترکیبات تسکین دهنده‌ی التهابِ بافت مخاطیِ موجود در عسل (Honey Demulcents) ممکن است اثرات تسکین دهنده بر گلو داشته باشند. بنابراین عسل می تواند خاصیت درمانی برای سرفه و سایر علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را داشته باشد. هدف این مطالعه مقایسه بین اثرات درمانی روش‌های درمان (استروئید موضعی، عسل، عسل با قهوه) در بیماران مبتلا به موکوزیت دهانی بود و نتایج آن در سال 2014 در مجله BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر شد.

این آزمایش بالینی تصادفی شده دوسو کور، بر روی 75 شرکت کننده بزرگسال (39 زن، 36 مرد) مبتلا به موکوزیت دهانی پس از شیمی درمانی، به مدت سه سال در بیمارستانی در تهران انجام شده است. در این مطالعه افراد به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. برای تمامی شرکت کنندگان یک محلول شبیه به شربت آماده شد که هر 600 گرم محصول برای هر گروه حاوی ترکیبات زیر بود:

- در گروه استروئید (S): 20 آمپول بتامتازون (حاوی 8 میلی گرم محلول بتامتازون).

- در گروه قهوه با عسل (HC): 300 گرم عسل و 20 گرم پودر قهوه فوری.

- در گروه عسل (H): 300 گرم عسل.

به شرکت کنندگان گفته شد هر سه ساعت، 10 میلی لیتر از محصول تجویز شده را به مدت یک هفته بنوشند. شدت جراحت به طور بالینی قبل از درمان و همچنین یک هفته پس از شروع آزمایش ارزیابی شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که هر سه رژیم درمانی شدت جراحت‌ها را کاهش داد. بهترین کاهش در میزان شدت جراحت، در گروه "قهوه با عسل" (HC) و پس از آن به ترتیب در گروه‌های عسل (H) و استروئید (S) حاصل شد. به بیان دیگر، رژیم عسل به همراه قهوه موثرترین شیوه برای درمان موکوزیت دهانی بود. براین اساس می توان نتیجه گرفت که موکوزیت دهانی می‌تواند به طور موفقیت‌آمیزی توسط ترکیب عسل و قهوه، به عنوان درمان جایگزین در مدت زمان کوتاهی درمان شود. 

 

- Raeessi, M.A., Raeessi, N., Panahi, Y., Gharaie, H., Davoudi, S.M., Saadat, A., … Jalalian, H. (2014). “Coffee plus Honey” versus “topical steroid” in the treatment of Chemotherapy-induced Oral Mucositis: a randomised controlled trial. BMC Complementary and Alternative Medicine, 14, 293. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4150938/

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :