سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 7راهکار غذایی برای آرامش اعصاب در افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی

7راهکار غذایی برای آرامش اعصاب در افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی

7راهکار غذایی برای آرامش اعصاب در افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی

7راهکار غذایی برای آرامش اعصاب در افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی

اختلال دو قطبی یک بیماری روحی ـ روانی است. این بیماری به نام افسردگی شیدایی هم شناخته می شود. افراد مبتلا به این بیماری دچار نوسانات خلقی شدید می شوند به طوری که گاهی تغییرات رفتاریِ آنها از کنترل خارج می شود. مصرف برخی غذاها به کاهش استرس و اضطراب و ایجاد آرامش در این افراد کمک می کند.

1-دمنوش های گیاهی

تعدادی از دمنوش های گیاهی به کاهش استرس و احساس نگرانی کمک می کنند به عنوان مثال بابونه قرن هاست که برای درمان اضطراب و بی خوابی استفاده می شود. نوشیدن این دمنوش به آرامش اعصاب در افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی کمک می کند.

2-توت ها

تمشک آبی(بلوبری)، تمشک و توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و ویتامین C هستند. براساس پژوهش منتشر شده در نشریه ی Nutrition and Food Sciences ویتامین C، سطح هورمون کورتیزولِ خون را تنظیم می کند و استرس را کاهش می دهد. غدد فوق کلیوی در واکنش به تحریکات استرس زا، هورمون کورتیزول یا هورمون استرس را ترشح می کنند که ترشح آن سبب افزایش ضربان قلب و فشارخون می شود. ترشح هورمون کورتیزول به صورت طولانی مدت، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، افسردگی و اختلالات خواب را هم افزایش می دهد.

3-شکلات تلخ

پژوهشی منتشر شده در نشریه ی  Proteome Researchنشان می دهد که شکلات تلخ هم مثل توت ها سطح هورمون استرس در بدن را تنظیم می کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه تقریبا 40 گرم شکلات تلخ به مدت 2 هفته باعث کاهش سطح هورمون استرس می شود.

4-غلات سبوس دار

غلات سبوس دار افزون بر مفید بودن برای سلامت قلب و دستگاه گوارش، به آرامش ذهن هم کمک می کنند. کربوهیدرات، تولید و ترشح هورمون سروتونین در مغز را افزایش می دهد. ترشح این ماده ی شیمیایی به کاهش اضطراب و ایجاد احساس خوب در فرد کمک می کند.

5-اسیدهای چرب امگا3

اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش اضطراب در بدن کمک می کنند. ماهی ها، گردو و تخم کدو تنبل، منابع غنی از امگا3 هستند.

6-حبوبات

حبوبات منابع غنی از منیزیم هستند. پژوهش ها نشان می دهد که مکمل های منیزیم هیجان ها و تغییرهای خلقی را در افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی کاهش می دهد. البته این تحقیقات روی مکمل های منیزیم انجام شده است و برای اثبات عملکرد منیزیم در موادغذایی در جهت بهبود تغییرات خلق و خو نیاز به تحقیقات بیشتری است.

7-سیب، پرتقال و موز

این میوه ها سرشار از فیبر و ویتامین C هستند که عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهد. مواد مغذی این میوه ها به کاهش استرس و اضطراب و نوسانات خلقی در بدن کمک می کند.

http://www.healthline.com/health-slideshow/foods-beat-anxiety#1

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :