سلامت در رسانه ها > خواص و مزایای درمانی دانه های معطر هل

خواص و مزایای درمانی دانه های معطر هل

خواص و مزایای درمانی دانه های معطر هل

خواص و مزایای درمانی دانه های معطر هل

هل یکی از ادویه های پرکاربرد به خصوص در مناطق هند به شمار می رود. این ادویه برای درمان زخم های دهان, مشکلات گوارشی و حتی افسردگی استفاده می شود. همچنین این ادویه برای طعم دار نمودن بسیاری از غذاها مانند حلوا کاربرد دارد. در این مطلب با خواص هل و مزایای درمانی دانه های معطر هل آشنا می شویم.

ارزش غذایی هل

دانه های هل فواید زیادی برای هضم غذا دارند. در طب سنتی برای مقابله با بسیاری از مشکلات گوارشی از هل استفاده می شود. مقابله با حالت تهوع، اسیدیته، نفخ، گاز، سوزش معده، از دست دادن اشتها، یبوست و از جمله مهمترین خاصیت های هل برای دستگاه گوارش محسوب می شود. این ادویه به دفع ضایعات از طریق کلیه ها کمک می کند. از این رو هل به عنوان ادویه سم زدا شناخته می شود. تمیز کردن دستگاه ادراری، مثانه و کلیه ها، از بین بردن مواد زائد، نمک، آب اضافی، سموم و مبارزه با عفونت از دیگر خواص هل برای سلامتی است. امروزه برخی آزمایشات روی حیوانات نشان داده است که هل در پیشگیری از سرطان ها و مهار رشد تومورهای سرطانی و حتی از بین بردن آن ها موثر است.

دانه های هل به دلیل عطر فوق العاده ایی که دارند, می توانند بوی بد دهان را از بین ببرند. در واقع در بسیاری از کشورها بعد از صرف غذا, جویدن هل برای تازه کردن نفس و رفع بوی بد دهان مرسوم است. به علاوه هل یکی از ادویه های طبیعی برای سلامت دهان و دندان به شمار می رود و در درمان زخم های دهان و عفونت دهان و گلو موثر است. از دیگر خواص و فواید هل برای سلامتی می توان به کاهش قابل توجه فشار خون اشاره کرد. همچنین این ادویه از طریق پیشگیری از تجمع پلاکت ها و چسبیدن آن ها به دیواره رگ های خونی موجب پیشگیری از لخته شدن خون در عروق می شود.

بهبود و درمان گرفتگی روده و معده از دیگر خواص هل است. این ادویه به عنوان یکی از ادویه های خانگی در درمان میل جنسی موثر است. در واقع هل یک داروی مقوی غرایز جنسی به شمار می آید که می تواند در درمان اختلال در نعوظ و ناتوانی جنسی موثر باشد.

آیا مصرف هل برای بارداری مفید است؟

هل یکی از ادویه جات امن و بی خطر برای دوران بارداری به شمار می رود. از آن جایی که دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی زنان و جنین است, مصرف تمام مواد طبیعی غذایی در هر اندازه ایی در این دوران توصیه نمی شود. با این وجود مصرف متعادل و محدود هل در این دوران مشکلی ایجاد نمی کند و حتی مفید هم هست. یکی از مهمترین خواص دانه هل برای بارداری, رفع حالت تهوع و ویار زنان است. با این حال توصیه می شود در این دوران از این ادویه در حد محدود استفاده شود, تا خطری جنین و سلامت زنان باردار را تهدید نکند.

آیا هل در درمان سرماخوردگی موثر است؟

یکی از روش های خانگی برای پیشگیری و تسکین علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا مصرف هل است. درمان برونشیت و سرفه از دیگر خواص درمانی هل است. ترکیبات فرار در هل مانع از رشد ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و دیگر عوامل بیماری زا در بدن می شوند. این خاصیت باعث شده است که این ادویه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های عفونی موثر باشد. این ادویه مانند زردچوبه و زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که می تواند درد و تورم را به خصوص در غشاهای مخاطی دهان و گلو تسکین دهد.

مهمترین مزایای هل برای لاغری

یکی از مهمترین خواص هل, کمک به سوزاندن چربی و افزایش سوخت و ساز بدن است. این خاصیت هل مانند بسیاری از دانه های آجیل است. به عقیده بسیاری از پزشکان, مشکل در هضم مواد غذایی یکی از اصلی ترین دلایل اضافه وزن و چاقی است. با توجه به خواص دانه هل برای دستگاه گوارش و هضم غذا, این ادویه می تواند در پیشگیری و درمان چاقی موثر باشد. تجمع بیش از حد آب در سلول های بدن یکی دیگر از عواملی است که منجر به افزایش وزن می شود. هل با افزایش ادرار موجب رفع احتباس آب در بدن می شود. از این رو این ادویه معطر می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

خواص هل

با توجه به مطالب بیان شده, هل فواید بسیاری برای سلامتی دارد و دارای مواد مغذی بسیار مهمی است که می تواند در بهبود عملکرد بسیاری از دستگاه های بدن موثر باشد. با وجود تمامی خواص هل, استفاده بیش از حد از این ادویه توصیه نمی شود, چرا که ممکن است سبب بروز عوارضی در بدن شود.

http://khasiat.org

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :