سلامت در رسانه ها > خواص بابونه و فواید بی نظیر این گیاه متفاوت

خواص بابونه و فواید بی نظیر این گیاه متفاوت

خواص بابونه و فواید بی نظیر این گیاه متفاوت

خواص بابونه و فواید بی نظیر این گیاه متفاوت

بابونه برای سلامت انسان بویژه برای درمان اختلال هضم غذا بسیار مفید است. بابونه برای درمان درد شکم، تورم روده و خواب آرام مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، برای ساخت چای گیاهی از آن استفاده می شود. به یک فنجان چای می توانید 2 قاشق گل خشک شده بابوه اضافه کنید. برای غلبه بر دردهای شکم توصیه می شود که هر روز صبح قبل از صبحانه یک فنجان از چای آن را برای 2 تا 3 ماه بنوشید.

بابونه گیاهی گلدار و جزء خانواده آفتابگردان است. عقیده بر این است که این گیاه بومی آسیا و اروپا می باشد. این گیاه می تواند 15 تا 60 سانتی متر رشد کند. برگ های این گیاه خیلی بلند است و روی هر شاخه تقریبا 2 تا 3 برگ وجود دارد. گل های آن شبیه گل های آفتابگردان می باشند و معمولا سفید هستند. بابونه منبع مواد معدنی و مواد مغذی مثل فلاونوئید، گلیکوسید، اسید والریک، اسید سلیاک، تانین، مس، پتاسیم، روی، آهن، فسفر، منگنز، ویتامینc و B1 می باشد.

بابونه به عنوان دهان شویه برای درمان بیماری های دهان مورد استفاده قرار می گیرد. مواد فعال موجود در بابونه کامازولین، فلاونوئید و کومارین هستند. یکی از خواص بابونه ضد تورم بودن آن است که بابونه را برای روماتیسم، آرتروز و دیگر تورم های درناک عالی می سازد. مصرف بابونه برای تسکین تب، گلو درد، خارش گلو و درد آن بخاطر سرماخوردگی و حساسیت ها عالی می باشد.

تقویت معده

خواص بابونه می تواند برای درمان نفخ و گاز معده و ناراحتی هایی مثل سندروم روده تحریک پذیر موثر می باشد. برای این منظور می توانید از چای بابونه یا ترکیب آن همراه با نعنا استفاده کنید.

سلامت پوست

چای بابونه خنک شده می تواند تعدادی از مشکلات پوستی مثل خارش پوست، آکنه یا عفونت های قارچی را درمان کند. برای نرم شدن پوست خشک مقداری چای بابونه را درون آب حمام خود بریزید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

با مصرف چای بابونه تولید گلبول های سفید خون افزایش می یابد و به همین دلیل است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شود شما سرما می خورید و تب مب کنید. نوشیدن چای بابونه می تواند این علایم را کاهش دهد. نوشیدن چای بابونه ترکیبات آنتی باکتری را در بدن تقویت می کند. به همین دلیل است که مصرف منظم چای بابونه می تواند سرماخوردگی را درمان کند.

سلامت قلب

گفته شده است که یکی شگفت انگیزترین خواص بابونه سلامت قلب می باشد. مصرف منظم فلاونوئید ها در غذا خطر مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی در افراد مسن را کاهش می دهد. از آنجا که پس از مصرف بابونه تغییرات همودینامیک در بدن مشاهده نمی شود و عوارض جانبی به همراه ندارد به همین دلیل سلامت قلب را بهبود می بخشد و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

دیابت

پژوهش ها نشان داده اند که بابونه قند خون و دیابت را بهبود می بخشد و سطوح قند خون را کاهش می دهند، گلیکوژن موجود در کبد را افزایش داده و مانع از ورود سوربیتول به گلبول های خونی قرمز می شود. ویژگی دارویی عصاره بابونه مستقل از ترشح انسولین می باشد و پژوهش ها نشان می دهند که تاثیر بابونه روی سلول های بتا در پانکراس استرس مرتبط به افزایش قند خون در بدن را کاهش می دهد. بطور کلی مصرف بابونه باعث کنترل بیماری دیابت می شود.

پیشگیری از سرطان

چند پژوهش تاثیر بابونه در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها را نشان داده اند. در بابونه دو ماده فعال وجود دارند که آن را در پیشگیری از سرطان ها موثر می سازند. مواد فعلا موجود در بابونه آنتی اسکیدانی به نام اپیجنین و روغن های ضروری می باشند. این آنتی اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از رشد سلول های سرطانی دارد. بطور کلی مصرف بابونه در پیشگیری از سرطان هایی مثل سرطان پروستات و سرطان سینه عالی می باشد. آنتی اکسیدان موجود در بابونه به تنظیم هورمون های بدن کمک می کند.

سلامت مو

روغن بابونه از عفونت ها پیشگیری کرده و آن ها را درمان می کند. استفاده از این گیاه دارویی برای سلامت پوست و مو مهم می باشد و آسیبی به پوست سر وارد نمی کند. از این گیاه برای درمان کنه و شپش سر استفاده می شود. روغن قوی بابونه همچنین از انتشار عفونت جلوگیری کرده و عفونت ها را درمان می کند.

درمان استرس

یکی از مشهورترین خواص بابونه همانند بادرنجبویه و کندر آرامبخش بودن آن می باشد. از آنجا که بابونه دارای اپیجنین یکی از ترکیباتی که دارای خواص ضد اضطراب می باشد است مصرف آن برای بیمارانی که از اختلالات اضطراب بطور کلی رنج می برند مفید می باشد. این گیاه به عنوان داروی ضد استرس شناخته شده است و به آرام شدن اعصاب و کاهش اضطراب کمک می کند. بابونه به عنوان آرامبخش عمل کرده و نگرانی و استرس را کاهش می دهد.

درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری های رایج بین انسان ها می باشد. سرماخوردگی یک نوع عفونت ویروسی خفیف است که قسمت بالایی دستگاه تنفس را درگیر می کند. هرچند نمی توانیم بگوییم بابونه دارویی برای سرماخوردگی می باشد اما می تواند علایم سرماخوردگی ها را کاهش دهد. مصرف بابونه مثل هلیله سیاه عفونت بخش بالایی دستگاه تنفس را درمان می کند. از آنجا که بابونه دارای ترکیبات ضد تورمی می باشد می تواند باعث کاهش علایم سرماخوردگی و در نهایت درمان آن شود.

اختلالات دستگاه گوارش

یکی از مهمترین خواص بابونه حفظ سلامت دستگاه گوارش می باشد. بابونه همانند پونه برای اختلالات مختلف دستگاه گوارش  شامل اختلال در هضم غذا، اسپاسم یا کولیک، درد شکم، نفخ، زخم معده می باشند مورد استفاده قرار می گیرد. بابونه همچنین به دفع گاز معده، تسکین درد شکم و تسکین درد ماهیچه هایی که غذا را در روده حرکت می دهد مفید می باشد. مصرف بابونه همچنین ترشح شیره معده را افزایش می دهد.

هموروئید

پژوهش ها نشان داده اند که خواص بابونه برای هموروئید غیر قابل انکار است. استفاده از پماد بابونه باعث بهبود هموروئید می شود. عصاره گیاهان دارویی مثل بابونه می توانند در زمان استحمام مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از بابونه همچنین می تواند تورم همراه با هموروئید را کاهش دهد.

داشتن خوابی آرام

استفاده از چای بابونه و روغن آن برای درمان اختلالاتی مثل بی خوابی عالی می باشد. از بابونه به عنوان داروی خواب آور یاد می شود. تاثیرات آرامبخش بابونه می تواند بدلیل وجود فلاونوئید و اپیجنین باشد که با گیرنده های بنزودیازپین موجود در ذهن ترکیب می شوند و خواب آرامی را به همراه می آورند. خواص بابونه که شامل ویژگی های ضد تشنج و ضد افسردگی می باشند باعث می شود بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی پس از 90 دقیقه نوشیدن چای بابونه به خوابی عمیق بروند. همچنین استفاده از بخور روغن بابونه استرس را کاهش می دهد.

علاوه بر خواص بابونه که در این مطلب بیان شد جالب است بدانید مصرف این گیاه برای درمان اختلالات یائسگی نیز مفید است. با توجه به خواص بابونه باید توجه کنید که همواره باید از مصرف آن همراه با داروهای ضد انعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید. از آنجا که مصرف این گیاه دارویی در دوران بارداری و شیردهی در برخی از افراد با واکنش های حساسیتی همراه می باشند باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین مصرف بیش از اندازه از بابونه ممکن است علایمی مثل سردرد، زخم های دهانی، ورم چشم، تهوع، استفراغ و عرق زیاد را به همراه داشته باشد.

http://khasiat.org

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :