سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > تحریک روده، کاهش فشار خون، فعالیت‎های ادرارآور و تسکین بخش هل

تحریک روده، کاهش فشار خون، فعالیت‎های ادرارآور و تسکین بخش هل

تحریک روده، کاهش فشار خون، فعالیت‎های ادرارآور و تسکین بخش هل

تحریک روده، کاهش فشار خون، فعالیت‎های ادرارآور و تسکین بخش هل

هل با نام علمی Elettaria cardamomum Maton و از خانواده Scitaminaceae، گیاهی چندساله و بومی هند، پاکستان، میانمار (برمه) و سریلانکا است. علاوه بر کاربرد وسیع آن در آشپزی، هل به طور سنتی به عنوان ضد نفخ، اشتهاآور، ادرارآور، سقطکننده جنین، ضدباکتری، ضدویروس، ضدقارچ  شهرت دارد و در درمان یبوست، کولیک، اسهال، سوء هاضمه، استفراغ، سر درد، صرع و بیماری‌های قلبی-عروقی سودمند است.

هل به طور سنتی در موارد مختلف اختلالات گوارشی، قلبی-عروقی و عصبی استفاده می‌شود. در سال 2008، مطالعه‌ای با هدف توجیه منطقی کاربرد هل در درمان یبوست، کولیک، اسهال، فشار خون بالا و ادرارآور(دیوریتیک)  انجام و نتیجه آن در مجله Journal of Ethnopharmacology منتشر شد.

عصاره خام هل با استفاده از تکنیک‌های بیرون از بدن موجود زنده (in vitro) و درون بدن موجود زنده (in vivo) مورد مطالعه قرار گرفت. عصاره خام هل اثر "محرک حساس به آتروپین"، در ایلئوم ایزوله شده خوکچه هندی در غلظت 10-3 میلی‌گرم بر میلی‌لیتر ایجاد کرد.  

در ژژنوم خرگوش، عصاره هل انقباضات خود به خودی و ناشی از یون پتاسیم (درغلظت 80 میلی مولار) را، مشابه داروی وراپامیل، آرام کرد.

عصاره خام هل (در غلظت 100-3 میلی گرم بر کیلوگرم) باعث افت فشار خون سرخرگی در رت‌های بیهوش شد.

در آئورت رت، عصاره هل باعث آرام شدن انقباضات ناشی از فنیل افرین و همچنین مهار انقباضات ناشی از یون پتاسیم شد.

در دهلیز خوکچه هندی باعث کاهش سطح انتقال عصبی شد.

عصاره (در غلظت 10-1 میلی‌گرم بر کیلوگرم) اثر ادرارآور همراه با اثری سالورتیک (افزایش دفع نمک‌ها در ادرار) را در رت‌ها ایجاد کرد.

عصاره هل باعث افزایش زمان خواب ناشی از پنتوباربیتال در موش‌ها شد. تجزیه زیستی نشان داد که ترکیبات اسپاسموژنیک (ایجاد اسپاسم در عضلات صاف) هل در عصاره آبی و ترکیبات اسپاسمولیتیک (کاهش اسپاسم عضلات صاف) آن در عصاره‌های آلی وجود دارند.

این نتایج تاکید بر این موضوع دارند که هل اثرات تحریک‌کننده روده به واسطه مکانیسم کولینرژیک و مهارکننده روده به واسطه مکانیسم آنتاگونیستِ یون کلسیم دارد. همچنین هل فشارخون را از طریق ترکیب هر دو مسیر پایین می‌آورد. اثرات ادرارآور و تسکین دهنده می‎تواند باعث افزایش اهمیت کاربرد هل برای فشار خون بالا و صرع شود.  

 

- Gilani, A.H., Jabeen, Q.Khan, A.U., & Shah, A.J. (2008). Gut modulatory, blood pressure lowering, diuretic and sedative activities of cardamom. Journal of Ethnopharmacology, 115, 463–472. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.871.7812&rep=rep1&type=pdf

هشتگ :



اشتراک گذاری :