سلامت در رسانه ها > تاثیر معجزه‌آسای چای بر استامینوفن

تاثیر معجزه‌آسای چای بر استامینوفن

تاثیر معجزه‌آسای چای بر استامینوفن

تاثیر معجزه‌آسای چای بر استامینوفن

تا به حال شده قرصی را همزمان با داروی دیگر یا خوراکی خاصی مصرف کنید و بعد یک‌دفعه دچار افت یا افزایش فشار خون، حالت تهوع، سردرد، معده درد و. . . شوید؟ و یا اینکه پس از گذشت مدتی متوجه شوید دارویی که می‌خورید تاثیری که باید داشته باشد را ندارد یا برعکس، بیش از حد تاثیرگذار است؟ شاید آن موقع خودتان از علت بروز این مسئله آگاه نباشید. اما با خواندن این مطلب متوجه می‌شوید که کدام دارو را با کدام غذا نباید بخورید و یا از مصرف همزمان کدام داروها باید بپرهیزید.

لبنیات اثر آنتی‌بیوتیک را کم می‌کند
اغلب آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله آنتی‌بیوتیک‌های خانواده «کینولون» مثل سیپروفلوکساسین و لواکویین در معده به کلسیم و آهن متصل می‌شوند و نمی‌توانند جذب بدن شوند، درنتیجه اثرشان کاهش پیدا می‌کند و عفونت درمان نمی‌شود. بنابراین از مصرف لبنیات، مکمل‌های حاوی آهن، قرص‌های کلسیم، قرص یا کپسول روی همزمان با این آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنید. البته مصرف همزمان آنها با مواد غذایی حاوی آهن خیلی مشکل‌ساز نخواهد بود. آنتی‌بیوتیک‌ها همچنین نباید همزمان با داروهای ضداسید معده، آبمیوه، چای و نوشابه مصرف شوند و بهتر است همراه با آب فراوان، دو ساعت قبل یا شش ساعت بعد از مصرف موارد مذکور در بالا میل شوند.

چای، استامینوفن را قوی‌تر می‌کند
مصرف چای، ۲۰ دقیقه قبل از دریافت استامینوفن باعث افزایش اثربخشی این دارو می‌شود. کافئین موجود در قهوه، چای یا نوشیدنی‌های کولادار میزان جذب استامینوفن را افزایش می‌دهد اما این را هم باید در نظر داشت که دوز بالای این ترکیب باعث آسیب‌ کبدی می‌شود. مصرف بعضی داروها با نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز می‌تواند علائمی مانند لرزش، تعریق و لکنت در فرد ایجاد کند؛ برای مثال هرگز نباید داروهای ضدآسم مثل تئوفیلین را با نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف کرد. به‌طور کلی اگر دارو می‌خورید، مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های کولادار را به یک فنجان تا یک لیوان در روز کاهش دهید.


https://www.alodoctor.com

هشتگ :



اشتراک گذاری :