سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > تأثیر عسل بر سرفه‌های شبانه و کیفیت خواب کودکان

تأثیر عسل بر سرفه‌های شبانه و کیفیت خواب کودکان

تأثیر عسل بر سرفه‌های شبانه و کیفیت خواب کودکان

تأثیر عسل بر سرفه‌های شبانه و کیفیت خواب کودکان

سرفه های شبانه کودکان می‌تواند سبب بی‌خوابی کودک و والدین شود. برای درمان سرفه کودکان، اغلب داروهای بدون نسخه به آنها داده می شود که تاییدیه ای از سوی سازمان‌های ذیربط مانند سازمان غذا و دارو (FDA) ندارند. درمان‌های خانگی و داروهای گیاهی متنوع، مانند شیرین بیان، میخک، لیموترش و عسل نیز برای درمان علائم عفونت‌ دستگاه تنفسی فوقانی (URIs) استفاده می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی، مصرف عسل را به عنوان یک تسکین دهنده ارزان قیمت، محبوب و ایمن (به غیر از مصرف در نوزادان) برای درمان سرفه و سرماخوردگی، مفید دانسته است.

در سال 2012، مطالعه‌ای به منظور مقایسه اثر مصرف شبانه سه نوع عسل (اُکالیپتوس، مرکبات و گیاهان خانواده نعناع) و دارونما (شیره خرما) بر سرفه شبانه و مشکل خواب مرتبط با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (URIs) در کودکان، انجام و نتیجه آن در مجله Pediatrics منتشر شد.

در این مطالعه که در آن 300 کودک یک تا پنج ساله مبتلا به URIs با سرفه‌های شبانه و طول بیماری 7 روز یا کمتر شرکت داده شدند، والدین به مدت دو روز، یک فرم ارزشیابی را تکمیل کردند؛ روز اول، به طور عادی سپری شد و روز دوم، کودکان قبل از خواب، عسل و دارونما را به طور تصادفی و دوسوکور دریافت کردند. کودکان یک دوز واحد 10 گرمی از عسل اُکالیپتوس، مرکبات، نعنائیان یا دارونما را 30 دقیقه قبل از خواب دریافت کردند و سپس دفعات سرفه، شدت سرفه، سرفه‏های آزاردهنده و کیفیت خواب والدین و کودک اندازه‏گیری شد. نتایج نشان داد که بهبود قابل توجهی پس از مصرف سه نوع عسل و دارونما مشاهده شد و اثر مثبت عسل، بیش از دارونما بود.

نکته: باید توجه داشت که مصرف خوراکی عسل در نوزادان و کودکان زیر یک سال می تواند سبب مسمومیت (بوتولیسم) شود. عسل خام (حرارت ندیده، پاستوریزه نشده و فرآوری نشده) نباید توسط نوزادان و کودکان زیر یک سال مصرف شود.

  

Avner Cohen, H., Rozen, J., Kristal, H., Laks, Y., Berkovitch, M., Uziel, Y., … Efrat, H. (2012). Effect of Honey on Nocturnal Cough and Sleep Quality: A Double-blind, Randomized, Placebo-Controlled Study. Pediatrics,130(3), 465-471. Retrieved from http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/130/3/465.full.pdf

Find a Vitamin or Supplement, HONEY. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-738-honey.aspx?activeingredientid=738#vit_sideeffects

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :