سلامت در رسانه ها > بهترین راه درمان مسمومیت غذایی چیست؟

بهترین راه درمان مسمومیت غذایی چیست؟

بهترین راه درمان مسمومیت غذایی چیست؟

بهترین راه درمان مسمومیت غذایی چیست؟

بسیاری از ما در زمان های مختلف از مسمومیت غذایی رنج می بریم. مسمومیت غذایی توسط باکتری ها، ویروس ها و یا دیگر مواد سمی در غذا ایجاد می شود. برخی از علائم تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه، گرفتگی عضلات شکم و اسهال می باشد. مسمومیت غذایی را نباید نادیده گرفت.

هنگامی که از مسمومیت غذایی رنج می برید، بدن شما به احتمال زیاد آب بیشتری نسبت به حالت طبیعی از دست می دهد. بنابراین برای جلوگیری از کم آبی بدن، آب بیشتری بنوشید. آب باعث دفع سموم نیز می شود. در واقع، هنگامی که اسهال و استفراغ هستید، بهتر است مصرف مایعات را با آب و مایعات مناسب افزایش دهید و از مصرف غذاهای جامد بپرهیزید. همچنین، بلافاصله با مواد ساده و قابل دسترس آشپزخانه درمان خود را شروع کنید.

در اینجا 10 داروهای خانگی برای مسمومیت غذایی ذکر شده است. همچنین، اگر اسهال شدید، استفراغ، سرگیجه، یا نشانه های کم آبی را مشاهده می کنید با دکتر خود مشورت کنید.

1- زنجبیل

زنجبیل، داروی خانگی بسیار عالی برای درمان تمام انواع مشکلات گوارشی، از جمله مسمومیت غذایی است.

یک فنجان چای زنجبیل پس از صرف وعده های غذایی از سوزش سر دل، تهوع و سایر علائم همراه با مسمومیت غذایی جلوگیری شود. برای تهیه چای زنجبیل، یک قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده را در یک فنجان آب به مدت چند دقیقه بجوشانید سپس کمی شکر یا عسل و چای به آن بیفزایید.

همچنین می توانید چند قطره آب زنجبیل به یک قاشق چای خوری عسل بیفزایید و چند بار در روز برای کاهش التهاب و درد بخورید.

2- سرکه سیب

اگرچه سرکه سیب اسیدی است اما هنگامی که در بدن سوخت و ساز انجام می شود قلیایی می شود. بنابراین، نشانه های مختلف مسمومیت غذایی را کاهش می دهد. این ماده می تواند پوشش داخل دستگاه گوارش را تسکین دهد، باکتری ها را بین  ببرد و باعث تسکین درد شود.

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و قبل از خوردن غذا آن را بنوشید.

متناوبا، می توانید دو تا سه قاشق چای خوری سرکه سیب رقیق بنوشید.

3- دانه شنبلیله و ماست

ماست خواص ضد باکتری و ضد میکروبی دارد که به مبارزه با باکتری های ایجاد کننده ی مسمومیت غذایی می پردازد. به علاوه، شنبلیله ناراحتی شکم را برطرف می کند.

می توانید یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را همراه با یک قاشق غذاخوری ماست بخورید. کافی است دانه ها را قورت بدهید و نیازی به جویدن آنها نیست. ترکیب دانه شنبلیله و ماست باعث تسکین فوری درد معده و استفراغ می شود.

4- لیمو

لیمو خواص ضد التهابی، ضد ویروسی، و ضد باکتری دارد و باعث آرامش می شود. اسید موجود در لیمو به از بین رفتن باکتری مسمومیت غذایی کمک می کند.

فقط کمی شکر به یک قاشق چای خوری آب لیمو اضافه کنید و آن را دو تا سه بار در روز بنوشید.

همچنین می توانید آب گرم با آب لیمو مخلوط کنید تا سیستم گوارشی بدن را تمیز کند.

5- ریحان

ریحان گیاهی بسیار عالی برای تسکین درد شکم ناشی از مسمومیت غذایی است. این گیاه خواص ضد میکروبی دارد و به مبارزه با میکرو ارگانیسم ها می پردازد.

آب ریحان را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل، چند بار در روز بخورید. همچنین می توانید آب گشنیز تازه به آن اضافه کنید.

چند قطره روغن ریحان در چهار فنجان آب آشامیدنی بریزید. آن را به آرامی در طول روز بخورید تا باکتری های ناراحت کننده درد معده را از بین ببرد.

برگ ریحان، مقداری نمک دریا، و یک فلفل سیاه را به سه قاشق غذاخوری ماست ساده بیفزایید. این مخلوط را روزی سه تا چهار بار بخورید.

6- سیر

سیر به دلیل خواص ضد ویروس قوی، ضد باکتری و ضد قارچ به مبارزه با مسمومیت غذایی می پردازد. همچنین علائمی مانند اسهال و درد شکمی را تسکین می دهد.

یک حبه سیر تازه را قورت بدهید سپس آب بخورید. اگر می توانید بوی سیر را تحمل کنید، می توانید آب سیر را امتحان کنید.

متناوبا، می توانید مخلوطی از روغن سیر و دانه های سویا را بعد از غذا بر روی شکم ماساژ دهید.

7- موز

موز به راحتی هضم می شود. به علاوه، غنی از پتاسیم است و کمبود پتاسیم ناشی از استفراغ و اسهال را برطرف می کند.

خوردن یک موز باعث افزایش انرژی می شود. می توانید روزی دو تا سه بار موز یا شیر موز بخورید.

8- زیره

دانه زیره سبز، درد شکم و التهاب معده به علت مسمومیت غذایی را تسکین  می دهد.

یک قاشق چای خوری دانه زیره سبز را در یک فنجان آب بجوشانید. یک قاشق چای خوری آب گشنیز را با کمی نمک مخلوط کنید و روزی چند بار بنوشید.

همچنین می توانید یک نوشیدنی گیاهی از دانه زیره سبز، نمک، و اسفتد تهیه کنید و روزی دو تا سه بار بنوشید. این ترکیب سیستم را پاک کرده و علائم را از بین می برد.

9- چای گیاهی

چای گیاهی به تسکین سیستم آشفته کمک می کند و از کم آبی بدن جلوگیری می کند.

چای نعناع اثر تسکین دهندگی دارد و می تواند گرفتگی معده را کاهش دهد. اگر حالت تهوع دارید، سعی کنید چای شیرین بیان یا چای بابونه بخورید تا به کاهش التهاب معده کمک کند.

10- عسل

عسل خواص ضد قارچ و ضد باکتری دارد و برای درمان سوء هاضمه و دیگر علائم مسمومیت غذایی مناسب است. عسل را می توان به طور خالص یا همراه با چای مصرف کرد.

یک قاشق چای خوری عسل را سه بار در روز بخورید تا ناراحتی معده برطرف شود. همچنین از تشکیل اسید بیش از حد در معده جلوگیری می کند.

http://ooma.ir

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :