سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > بررسی خاصیت آنتی‌اکسیدانی چای گل محمدی

بررسی خاصیت آنتی‌اکسیدانی چای گل محمدی

بررسی خاصیت آنتی‌اکسیدانی چای گل محمدی

بررسی خاصیت آنتی‌اکسیدانی چای گل محمدی

گل رز جزء گیاهان معطر است که در زمینه گیاهان دارویی و معطر استفاده می‌شود. این گیاه نقش مهمی در صنعت غذا، عطرسازی و آرایشی و بهداشتی دارد. علاوه بر این کاربرد گل رز، برخی فواید مانند آرامبخش، خاصیت ضداسترس، درمان بیماری کبد، روده‌ها، تب و پوست و کاربردهای ضدالتهابی نیز دارد. مطالعات داروشناسی مختلفی برای ارزیابی اثرات گل رز (R. damascena) بر سیستم عصبی مرکزی انجام شده است. این اثرات ارزیابی شده در مطالعات مختلف آزمایش شده‌اند. مشاهده شده است که گل رز اثر ضدمیکروبی در برابر هر دو باکتری گرم مثبت و گرم منفی دارد. همچنین اثرات مفید بر مغز دارد. براساس نتایج مطالعاتی در سال 2011، فعالیت رشد نوریت (آکسون‌ها یا دندریت‌هایی که از یک جسم سلولی رشد می‌کنند) مربوط به عصاره رز تشخیص داده شد. عصاره کلروفرمی گل رز به طور چشمگیری باعث القاء فعالیت رشد نوریت شد و آمیلوییدِ بتا را مهار کرد و در نتیجه R. damascene می‌تواند برای بیماران مبتلا به زوال عقل مفید باشد. مطالعات محدودی در ارتباط با اثرات گل رز بر روی سیستم تنفسی وجود دارد. در سال 2011 محققین کاهش چشمگیر در تعداد سرفه های ناشی از سیتریک اسید را مشاهده کردند. همچنین گزارش دادند که ترکیب جدیدِ جداشده از غنچه گل رز می‌تواند در بهبود عملکرد قلبی- عروقی موثر باشد. این گیاه اثر ضد دیابتی نیز از خود نشان داده است.   

 در سال 2017 مطالعه‌ای با هدف تشخیص ویژگی‌های آنتی اکسیدانی چای گل رز خشک شده انجام شد. برای این هدف چای با استفاده از 3 نوع غنچه گل رز خشک شده‌ی متفاوت و 3 نوع برگ گل رز متفاوت تهیه شد. رزها در آب داغ 98 درجه سانتی‎گراد به مدت 5 دقیقه نگهداری شدند و در پایان این زمان از صافی رد شدند. محتوای فنولیک کل، ظرفیت آنتی اکسیدانی و فلاوونوید کل در نمونه هایی که به دمای اتاق رسیده بودند، تشخیص داده شد. وقتی نتایج آنالیزها مورد آزمایش قرار گرقتند، مقادیر محتوای فنولیک کل، ظرفیت آنتی اکسیدانی و فلاوونوید کل غنچه گل نسبت به برگ گل کمتر بود. از نظر آماری، تفاوت چشمگیری در میان واریته‌های مختلف نیز وجود داشت. علاوه بر رایحه دلپذیر آن، چای گل محمدی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد می تواند جایگزینی برای سایر چای های گیاهی باشد.

Kart, D., & ÇAĞINDI, Ö. (2017). Determination of Antioxidant Properties of Dry Rose Tea International Journal of Secondary Metabolite, 4(3), 384-390. Retrieved from  http://ijsm.ijate.net/download/article-file/398377

هشتگ :



اشتراک گذاری :