سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > بررسی اثرات دانه ی گیاه زنیان بر درمان زخم معده

بررسی اثرات دانه ی گیاه زنیان بر درمان زخم معده

بررسی اثرات دانه ی گیاه زنیان بر درمان زخم معده

بررسی اثرات دانه ی گیاه زنیان بر درمان زخم معده

زخم های دستگاه گوارش و خصوصا معده می تواند ناشی از افزایش ترشح اسید به دلایل مختلف مانند مصرف داروهاي ضد التهابی غیر استروئیدي، مصرف الکل، گرسنگی های طولانی، عادات بد غذایی و استرس هاي شدید و مداوم باشد. به گزارش انستیتوی جهانی بهداشت از هر 10 نفر آمریکایی یک نفر در طول زندگی خود به بیماري زخم معده مبتلا خواهد شد و سالانه 15 هزار مورد فوت به واسطه ی پیامدهاي این بیماري روي می دهد.

 اثرات اقتصادي این بیماري بسیار قابل توجه بوده و در ایالات متحده سالانه بیش از 10 میلیارد دلار است. داروهاي ضد التهاب غیر استروئیدي از پر مصرفترین داروها در تمام دنیا بوده و مطالعات بسیاري نشان می دهد که بین مصرف آن ها و بروز زخم معده در جوامع غربی ارتباط وجود دارد. خونریزي و ضایعات مخاطی معده شایع ترین عارضه در طول مصرف این داروها بوده و یکی از مشکلات اصلی علم پزشکی است، به نحوي که داروهاي غیر استروئیديِ ضد التهاب بعد از هلیکوباکترپیلوري به عنوان دومین علت زخم معده شناخته شده اند. درمان زخم معده با داروهاي شیمیایی نظیر امپرازول، مترونیدازول، رانیتیدین پر هزینه و همراه با عوارض جانبی و بروز مشکلاتی نظیر پدیده خود ایمنی است و احتمال بازگشت ضایعات پس از قطع درمان با آنها وجود دارد به همین دلیل تلاش گسترده اي براي یافتن ترکیبات موثر طبیعی وگیاهی در درمان زخم معده وجود دارد. به همین دلیل پژوهشی به منظور بررسی اثر درمانی عصاره ی هیدروالکلی دانه های گیاه زنیان در بیماری زخم معده ی ناشی از ایبوپروفن در موش صحرایی انجام شد.

یافته های این پژوهش در فصلنامه ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد منتشر شده است. نتایج این بررسی نشان داد که مصرف عصاره ی زنیان در دوزهاي 250 و 500 میلی گرم به ازاي کیلوگرم وزن بدن به صورت معنی داري تعداد و مساحت زخم هاي ایجاد شده و همچنین درصد حیواناتی را که به زخم معده مبتلا بودند، کاهش داد. نتایج نشان داد که اثر عصاره بـه صورت وابسته به دوز است و در دوزهاي خیلی کمتر از امپرازول اثري تقریبا مشابه در درمان زخم معده دارد. این حالت می تواند نقطه ی قوت مصرف عصاره باشد زیرا واضح است که هر چه دوز داروي مصرفی کمتر باشد، احتمالا عوارض جانبی آن نیز کمتر خواهد بود. همچنین با توجه به دخالت مکانیسم استرس اکسیداتیو در زخم ایجاد شده توسط داروهاي ضد التهاب غیر استروئیدي، ممکن است که عصاره ی زنیان از طریق اثر آنتی اکسیدانی خـود نقش موثری در بهبود زخم معده اعمال نموده باشد.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که عصاره ی گیاه زنیان در درمان زخم معده ی ناشی از ایبوپروفن مفید است، اما محققان اعتقاد دارند که برای بررسی مکانیسم اثر آن مطالعات بیشتری نیاز است.

http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx

 

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :