سلامت در رسانه ها > با خواص مرزنجوش آرام شوید

با خواص مرزنجوش آرام شوید

با خواص مرزنجوش آرام شوید

با خواص مرزنجوش آرام شوید

یک متخصص فارماکوگنوزی و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مهم‌ترین خاصیت طبی مرزنجوش، آرام ‌بخش بودن آن است، گفت: مرزنجوش یا مرزنگوش گیاهی پایا و معطر از خانواده نعناع است و این گیاه به شکل بوته‌ای رشد می‌کند و قسمت مورداستفاده آن قسمت هوایی؛ برگ و گل‌هاست. مهم‌ترین خواص مرزنجوش، آرام ‌بخش بودن آن است.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی اظهار داشت: از دیگر خواص این گیاه می‌توان به خاصیت ضددرد، ضدنفخ و ضداسپاسم آن اشاره کرد و نوشیدن دم‌کرده مرزنجوش در رفع سردرد و زکام مؤثر است. در اروپا تی‌بگ این گیاه مصرف بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف این گیاه در حد دارویی منعی ندارد، افزود: تاکنون عارضه‌ای از مصرف این گیاه گزارش نشده است و مقدار مصرف این گیاه، روزی 5 گرم در هر نوبت و حداکثر 15 گرم در بزرگسالان به شکل جوشانده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: برای تهیه دمنوش این گیاه می‌توانید 5 گرم (یک قاشق پر غذاخوری) از این گیاه را در یک لیوان آب بریزید و برای 4-3 دقیقه بگذارید که بجوشد سپس آن را صاف و میل کرد. بزرگسال نیز می‌توانند در 2 تا 3 نوبت در روز دمنوش این گیاه را بنوشند که در مجموع 10 تا 15 گرم مرزنجوش می‌شود.

سورمقی با اشاره به اینکه کسانی که مبتلا به بی‌خوابی هستند، می‌توانند از خواص آرام‌بخشی این گیاه بهره ببرند، گفت:‌ اگر جزو افرادی هستید که شب‌ها خواب آرام و راحت ندارید می‌توانید از دمکرده یا تی‌بگ این گیاه استفاده کنید و بهترین زمان مصرف آن به عنوان آرام ‌بخش، شب هنگام است.

http://www.salamatnews.com

هشتگ :



اشتراک گذاری :