سلامت در رسانه ها > ادویه گرام ماسالا چیست؟

ادویه گرام ماسالا چیست؟

ادویه گرام ماسالا چیست؟

ادویه گرام ماسالا چیست؟

در کشور هندوستان، مردم از «گرام ماسالا» در طول فصل‌های پاییز و زمستان استفاده می‌کنند. گرام ماسالا از نظر لغوی یعنی «ادویه تُند». ماسالا مجموعه‌ای ترکیبی از ادویه‌های مفید است که همراه با یکدیگر تفت داده شده‌اند و نوعی پودر مخلوط را تشکیل داده‌اند. این ادویه ترکیبی معمولا با کاری هم مخلوط می‌شود و در بسیاری از غذاهای هندی (خصوصا غذاهای دارای برنج) مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماسالا واقعا می‌تواند از بدن در مقابل سرماخوردگی، سرفه، درد مفصلی و دیگر مشکلات پاییزی و زمستانی محافظت کند. هر کدام از ادویه‌هایی که در تهیه گرام ماسالا به‌کار می‌روند، فواید خودشان را دارند و معمولا هم به‌صورت جداگانه شهرت ویژه‌ای دارند. با این‌حال، در ادامه به مهم‌ترین فواید آن‌ها برای ماه‌های سرد سال می‌پردازیم.

میخک

درحالی که میخک برای تمامی فصول سال مفید است، اما فواید ویژه و مهم‌تری برای فصل‌های سرد سال دارد. این فواید عبارت‌اند از ارتقای گردش خون، پاک‌سازی مسیر تنفسی و سالم نگه داشتن دستگاه گوارش. اضافه کردن یک یا دو تکه میخک به مواد غذایی نفاخ مانند گل‌کلم و لوبیا، کمک زیادی به معده می‌رساند و نفخ شدید ناشی از این مواد غذایی را به‌خوبی برطرف می‌کند. همچنین می‌توان از میخک در تهیه انواع پودینگ‌ها و پای‌ها استفاده کرد.

هل

هل، یکی از ادویه‌های گرم و معطر است که علی‌رغم کوچک بودن ظاهرش واقعا فواید زیادی به بدن می‌رساند. از مهم‌ترین این فواید می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد: حفظ سلامتی دستگاه تنفسی، حفظ تعادل بدن و حفظ انرژی در سطح مطلوب. شما می‌توانید از هل برای دم کردن چای، پختن برنج، تهیه سوپ و حتی پختن کدو تنبل کمک بگیرید. استفاده از هل در تهیه انواع چای‌ها و دم‌نوش‌ها، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های کاربرد این ادویه مهم در بسیاری از نقاط جهان است.

فلفل سیاه

فلفل سیاه دارای فواید شگفت‌انگیز و بسیار زیادی است که واقعا نمی‌توان همه آن‌ها را روی کاغذ آورد. با این ‌حال،‌ از منظر فایده‌رسانی فلفل سیاه در زمستان و پاییز می‌توان به این موارد مهم اشاره کرد: مقابله با احتقان و گرفتگی قفسه سینه، تقویت اشتها، ارتقای گوارش و محافظت از بدن در مقابل میکروب‌ها و آلاینده‌های مختلف. شما می‌توانید فلفل سیاه را روی غذاهایی مانند پاستا و ماکارونی بریزید، آن را به سوپ اضافه کنید یا از آن برای طعم‌دار کردن انواع کباب‌ها و غذاهای گوشتی کمک بگیرید.

زیره سبز

اگر یک قاشق غذاخوری از زیره سبز را درون یک تابه تفت بدهید، بعد از چند دقیقه متوجه می‌شوید که عطر غلیظ این ادویه تمام خانه شما را پُر می‌کند. همین عطر،‌ ذائقه‌های چشایی را تحریک می‌کند که اولین گام در راه داشتن یک گوارش سالم و بدون دردسر است. دانشمندان می‌گویند که مردمان هند از قرن‌ها پیش از زیره سبز برای درمان سرماخوردگی و همچنین سرفه‌های ناشی از این بیماری در طول فصل‌های پاییز و زمستان استفاده می‌کنند. به‌علاوه، این ادویه پاییزی و زمستانی به حفظ سلامت دستگاه تولید مثل کمک می‌رساند و حتی نوعی ضدعفونی‌کننده قدرتمند نیز محسوب می‌شود.

دارچین

دارچین، یکی از مهم‌ترین ادویه‌ها است که معمولا در تمامی فهرست‌های ادویه‌های مهم حضور دارد. مردمان هند می‌گویند که فصل زمستان بدون استفاده از دارچین اساسا قابل تصور نیست و هندی‌ها نمی‌توانند بدون بوی جذاب و آرامش‌بخش دارچین روزهای سرد خودشان را سپری کنند. به‌گفته محققان، ‌دارچین واقعا برای تسکین درد مفصلی مفید است، مغز را در وضعیت سلامت مطلوب حفظ می‌کند، با باکتری‌ها مقابله می‌کند و همچنین کلسترول بد خون را هم پایین می‌آورد.

 

http://behdashtnews.ir

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :