سلامت در رسانه ها > آشنایی با گیاهان کاهنده فشار خون

آشنایی با گیاهان کاهنده فشار خون

آشنایی با گیاهان کاهنده فشار خون

آشنایی با گیاهان کاهنده فشار خون

در حال حاضر متخصصان مصرف منظم هیچ گیاهی را برای درمان فشار خون بالا توصیه نمی کنند. شواهد کافی برای جایگزینی مکمل های گیاهی به جای داروهای تجویزی در درمان فشار خون بالا وجود ندارد. تحقیقات قادر به تعیین اثرات جانبی، دوز یا اثرات طولانی مدت این مکمل ها نیستند.

بسیاری از مردم در سراسر جهان با «فشار خون بالا» -هایپرتنشن- دست و پنجه نرم می کنند. با توجه به تغییراتی که اخیرا در دستورالعمل فشار خون ایجاد شده است، تقریبا نیمی از بزرگسالان در امریکا به فشار خون بالا مبتلا هستند. کارشناسان می گویند این عارضه با پیگیری درست روند درمان دارویی و اعمال تغییر در سبک زندگی قابل مدیریت می شود.

اگر می خواهید برای درمان عارضه خود از گیاهان کمک بگیرید، چه از گیاه کامل چه مکمل آن، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. در حال حاضر متخصصان مصرف منظم هیچ گیاهی را برای درمان فشار خون بالا توصیه نمی کنند. استفاده از بعضی گیاهان، به ویژه به مقدار زیاد، باعث بروز عوارض جانبی یا تداخل دارویی می شود.

1- ریحان: ریحان گیاهی خوشمزه است که در ترکیب با غذاهای مختلف طعم خوبی می دهد. این گیاه در کاهش فشار خون هم نقش دارد. یافته ها نشان می دهد عصاره ریحان در موش ها، فشار خون را پایین می آورد، البته این کاهش به میزان اندکی است. بعضی از ترکیبات شیمیایی موجود در ریحان، جلوی برخی از عوامل تنگ کننده عروق را می گیرند و باعث کاهش فشار خون می شوند. البته برای تایید این مطلب باید مطالعات بیشتری انجام شود.

اضافه کردن ریحان تازه به سبد غذایی کار آسانی است و قطعا به شما صدمه نخواهد زد. می توانید ریحان مصرفی خود را خودتان پرورش دهید. یک گلدان کوچک ریحان در آشپزخانه نگهداری کنید و برگ های تازه آن را به پاستا، سوپ و سالاد اضافه کنید.

2- دارچین: دارچین یکی دیگر از طعم دهنده های خوشمزه است که اضافه کردن آن به رژیم غذایی زحمت زیادی ندارد. این ماده خوراکی هم توانایی کاهش فشار خون را دارد. مطالعه روی موش ها نشان می دهد که عصاره دارچین هر دو فشار ناگهانی و بلند مدت را کاهش می دهد. البته در این آزمایش عصاره به داخل ورید تزریق شده است. اگر دارچین را به صورت خوراکی مصرف کنید معلوم نیست که چنین نتیجه ای در بر داشته باشد.

می توانید با اضافه کردن دارچین روی غلات صبحانه، چای و کیک ها این ماده خوش عطر و بو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. عطر و طعم دارچین در غذا بسیار دل انگیز است و اضافه کردن آن به غذا به عنوان ادویه ضرری نخواهد داشت.

3- هل: هل اصالتا هندی است و در غذاها و شیرینی های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. مطالعه کوچکی روی 20 نفر انجام شده است که اثر هل را روی سلامتی بررسی می کند. در این مطالعه شرکت کنندگان مبتلا به فشار خون بالا پس از مصرف روزانه دو وعده 1.5 گرمی پودر هل به مدت 12 هفته با کاهش قابل توجهی در فشار خون خود مواجه شدند.

می توانید دانه یا پودر هل را در ادویه، سوپ، خورش و غذا هایتان بریزید تا از عطر و طعم آن به نفع سلامتی تان بهره ببرید.

 

 4- تخم کتان: تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و در بعضی مطالعات نشان داده شده است که فشار خون را پایین می آورد. بررسی های اخیر توصیه می کند برای به دست آوردن بهترین نتیجه، روزانه 30 تا 50 گرم دانه کامل یا تخم کتان آسیاب شده را به مدت بیش از 12 هفته مصرف کنید. دانه کتان با کاهش کلسترول سرم و بهبود تحمل گلوکز و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از افراد در مقابل بیماری های قلبی و عروقی ناشی از آترواسکلروز محافظت می کند.

برای مصرف تخم کتان می توانید از انواع محصولات آن استفاده کنید. اما بهترین کار مصرف دانه کامل یا آسیاب شده آن در غذا های خانگی است. ویژگی خوب دانه کتان این است که می توان آن را به همه چیز اضافه کرد، از سوپ و غذا گرفته تا نان و کلوچه. بهترین روش ذخیره کردن تخم کتان نگهداری در فریزر است که باعث حفظ حداکثری مواد مغذی موجود در آن می شود.

5- سیر: این ماده غذایی بودار کار هایی بیش از طعم دادن به غذا و بدبو کردن دهان انجام می دهد. سیر با افزایش ماده ای به نام اکسید نیتریک، باعث گشاد شدن و آرامش رگ های خونی می شود. این تغییرات باعث می شود جریان خون بیشتر و آزادانه تر در بدن حرکت کند و در نتیجه فشار خون کاهش پیدا کند.

سعی کنید به غذا های خود سیر تازه اضافه کنید. اگر عطر و طعم سیر برایتان بسیار زیاد است ابتدا آن را کباب کنید تا شدت طعم آن کاهش پیدا کند و اگر نمی توانید سیر بخورید، مکمل آن را مصرف کنید.

6- زنجبیل: زنجبیل هم از آن دسته از مواد خوراکی است که به کنترل فشار خون کمک می کند. در مطالعات حیوانی مشخص شده است زنجبیل در بهبود گردش خون و آرام سازی عضلات اطراف عروق و کاهش فشار خون نقش موثری دارد. مطالعات انسانی تا کنون به نتیجه مشخصی نرسیده است. زنجبیل هم یکی از ادویه های محبوب ایرانی است که کاربرد بسیار متنوعی دارد و می توان آن را به شیرینی، نوشیدنی یا غذا اضافه کرد.

 

می توان از زنجبیل تازه در انواع خورش ها، سوپ، پاستا و بشقاب سبزیجات استفاده کرد، یا آن را در دسر یا دمنوش به کار برد و به مزه دلخواه رسید.

7- زالزالک: زالزالک یک داروی گیاهی برای فشار خون بالا محسوب می شود که هزاران سال است در طب سنتی چینی استفاده می شود. به نظر می رسد عصاره زالزالک در موش ها، فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق دارد. از آن جمله می توان به کمک به کاهش فشار خون، جلوگیری از سخت شدن شریان ها و کاهش کلسترول اشاره کرد. می توانید زالزالک را به صورت تازه، قرص، عصاره مایع یا چای مصرف کنید.

8- دانه کرفس: دانه کرفس ماده ای است که برای طعم دادن سوپ، خورش، سس و دسر استفاده می شود. در چین سالیان سال از کرفس برای درمان فشارخون بالا استفاده می شده است. یافته های این تحقیق روی موش ها نشان داده است که احتمالا این ماده در کاهش فشار خون نقش موثری دارد.

برای کاهش فشار خون می توانید از دانه کرفس یا آب کرفس استفاده کنید. به خاطر داشته باشید کرفس ماده ای مدر است که البته به همین علت فشار خون را کاهش می دهد. محققان معتقدند ترکیبات مختلف موجود در کرفس در کاهش فشار خون نقش دارد. با این حال، برای کسب نتیجه بهتر نیاز به مطالعات انسانی داریم.

 9- اسطوخودوس:  عطر و بوی دل نشین اسطوخودوس تنها ویژگی محبوب این گیاه نیست. عصاره اسطوخودوس در موش ها اثر کاهندگی فشار خون داشته است. اگر چه بسیاری از مردم تصور نمی کنند که می توان از اسطوخودوس در غذا استفاده کرد، اما حقیقت این است که از گل های آن در طعم دادن به نان و کلوچه استفاده می شود. برگ اسطوخودوس مانند برگ رزماری در غذا ریخته می شود.

10- پنجه گربه: پنجه گربه دارویی گیاهی است که در طب سنتی چینی برای درمان فشار خون بالا و همچنین بیماری های عصبی استفاده می شود. مطالعات انجام شده روی پنجه گربه در موش ها نشان می دهد این گیاه با تاثیر روی کانال های کلسیم سلول ها، فشار خون را کاهش می دهد.

عوامل ابتلا به فشار خون بالا

برخی از عوامل افزایش فشار خون عبارتند از:

ژنتیک

استرس

رژیم غذایی

سیگار

ورزش نکردن

از آنجایی که فشار خون بالا تقریبا بی نشانه است، به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود. به همین دلیل باید به طور مرتب فشار خون را بررسی کرد. داشتن فشار خون بالا باعث افزایش خطر ابتلا به چند بیماری مهم می شود. مانند:

حمله قلبی

سکته مغزی

دیابت

نارسایی قلبی

بیماری کلیوی

نابینایی

سندرم متابولیک

 

 تداخل دارویی

آیا هر گیاهی که فشار خون را پایین می آورد با داروهای فشار خون تداخل ایجاد می کند؟

 

جواب این سوال ساده نیست. زیرا امروزه داروهای گیاهی تجویزی و مکمل های متعددی برای فشار خون به کار می رود. با این حال، قطعا داروهای گیاهی عوارض منفی دارند. بهترین توصیه این است که داروهای گیاهی مصرفی خود را با مشورت پزشک مصرف کنید، تا از هر گونه تداخل احتمالی مطلع شود و به طور دقیق روی درمان شما نظارت داشته باشد.

 نتیجه: به نقل از «هلث لاین»، از آن جایی که فشار خون بالا نشانه ای ندارد، اطلاع نداشتن از آن سبب ایجاد خسارت های جبران ناپذیری می شود. بنابر این غربالگری های منظم فشار خون از جمله ضروریات زندگی میانسالان است. گاهی اوقات برای درمان فشار خون بالا می بایست دارو مصرف کنید. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه های درمانی پیش رو صحبت کنید. این گزینه ها شامل دارو، تغییر سبک زندگی یا درمان های جایگزین است. حتما قبل از مصرف هر دارو یا مکملی با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، بدون صحبت کردن با پزشک، مصرف داروهای تجویزی را متوقف نکنید.

به خاطر داشته باشید که شواهد کافی برای جایگزینی مکمل های گیاهی به جای داروهای تجویزی در درمان فشار خون بالا وجود ندارد. مطالعات بسیار کمی روی تاثیر گیاهان بر انسان انجام شده است. تحقیقات قادر به تعیین اثرات جانبی، دوز یا اثرات طولانی مدت این مکمل ها نیستند.

 

https://behdasht.news/fa/news-details/119807/

هشتگ :



اشتراک گذاری :