سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 9 راهکار برای افزایش سوخت و ساز بدن

9 راهکار برای افزایش سوخت و ساز بدن

9 راهکار برای افزایش سوخت و ساز بدن

9 راهکار برای افزایش سوخت و ساز بدن

افزایش سوخت و ساز بهترین راه برای کاهش و سوزاندن کالری در بدن است اما سرعت سوخت و ساز بدن به چندین عامل بستگی دارد. سوخت و ساز در برخی افراد به طور طبیعی و ژنتیکی بالا است. مردان حتی هنگام خواب و استراحت کالری بیشتری نسبت به زنان می سوزانند. در برخی افراد هم پس از سن 40 سالگی سرعت متابولیسم بدن کاهش می یابد. اگرچه شما قادر به کنترل و تغییر سن، جنس و ژنتیک خود نیستید اما می توانید سوخت و ساز بدن را با استفاده از روش هایی افزایش دهید.

نوشیدن چای سبز

چای سبز یا چای اولانگ به دلیل داشتن ترکیبات کافئین و کاتچین، سوخت و ساز بدن را برای چند ساعت افزایش می دهد. پژوهش ها نشان می دهد که نوشیدن 2 تا 4 فنجان چای سبز یا اولانگ در روز در حین یک ورزش متوسط، به سوزاندن 17 درصد کالری بیشتر کمک می کند.

مصرف قهوه

مصرف قهوه سوخت و ساز را افزایش می دهد. کافئین قهوه علاوه بر سوزاندن کالری، حین تمرینات ورزشی خستگی را کاهش داده و استقامت بدن را افزایش می دهد.

ساخت عضله

بدن شما به طور مداوم در حال سوزاندن کالری است، حتی هنگامی که کاری انجام نمی دهید. در زمان استراحت سوزاندن کالری در افراد عضلانی، سریعتر انجام می شود. برای حفظ هر 453 گرم عضله، 6 کالری در روز نیاز است در حالی که همین مقدار چربی 2 کالری نیاز دارد. ساخت عضله متابولیسم روزانه ی بدن را افزایش می دهد.

افزایش تمرینات ورزشی

ورزش ایروبیک ممکن است عضله نسازد اما سوخت و ساز را افزایش می دهد. ورزش با شدت زیاد میزان سوخت و ساز را نسبت به ورزش با تمرینات کم یا متوسط بیشتر افزایش می دهد.

افزایش مصرف آب

بدن شما برای سوزاندن کالری به آب نیاز دارد. اگر بدن شما گاهی دچار کم آبی می شود، سوخت و ساز شما پایین است. پژوهشی نشان می دهد افرادی که 8 لیوان آب در روز مصرف می کنند نسبت به افرادی که 4 لیوان آب مصرف می کنند کالری بیشتری می سوزانند. برای اینکه بدن هیدراته بماند پیش از هر وعده ی غذایی یا میان وعده یک لیوان آب یا نوشیدنی های شیرین نشده بنوشید.

نوشیدنی های انرژی زا

برخی ترکیبات در نوشیدنی های انرژی زا سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند. این نوشیدنی ها سرشار از کافئین هستند که مقدار انرژی بدن را افزایش می دهند. نوشیدنی های انرژی زا گاهی حاوی تورین هستند. تورین یک نوع اسید آمینه است که سوخت وساز را افزایش می دهد و به سوزاندن بیشتر چربی های بدن کمک می کند اما استفاده از این نوشیدنی ها ممکن است عوارضی مثل افزایش فشارخون، اضطراب و اختلالات خواب ایجاد کند. آکادمی اطفال آمریکا مصرف این نوشیدنی ها را برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی کند.

مصرف میان وعده

وعده های غذایی کم حجم و با تعداد بیشتر، می تواند سوخت و ساز را افزایش دهد. خوردن وعده های غذایی سنگین با فاصله ی زمانی زیاد،  سوخت و ساز را کاهش می دهد اما خوردن میان وعده های غذایی کوچک هر 3 یا 4 ساعت سوخت وساز را افزایش می دهد.

ادویه دار کردن مواد غذایی

غذاهای ادویه دار و تند سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند. با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز  یا سبز و ادویه به مواد غذایی، سوخت و ساز بدن را افزایش دهید.

مصرف پروتئین

بدن برای سوزاندن پروتئین نسبت به کربوهیدرات و چربی کالری بیشتری می سوزاند. مصرف غذاهای پروتئینی سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. منابع غذایی غنی از پروتئین شامل گوشت گاو بدون چربی، بوقلمون، ماهی، مرغ، محصولات لبنی کم چرب، تخم مرغ، آجیل و حبوبات هستند.

http://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-boost-your-metabolism

هشتگ :



اشتراک گذاری :