سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > 8 خاصیت مفید زیره سبز

8 خاصیت مفید زیره سبز

8 خاصیت مفید زیره سبز

8 خاصیت مفید زیره سبز

زیره سبز گیاهی با نام علمی Cuminum cyminum و بومی مناطق مدیترانه ای و جنوب غربی آسیا است. زیره به صورت ادویه در آشپزی و دارو در پزشکی کاربرد دارد. زیره سبز به طور سنتی برای درمان سوء هاضمه و کاهش عفونت های غذایی استفاده می شود. در این مقاله به خواص زیره سبز برای سلامت بدن می پردازیم.  

بهبود هضم

پژوهش ها نشان می دهد زیره سبز فعالیت آنزیم های گوارشی را افزایش می دهد و به هضم غذا کمک می کند. زیره سبب آزاد شدن صفرا از کبد می شود. صفرا چربی ها و برخی مواد غذایی را هضم می کند.

سرشار از آهن

زیره سبز سرشار از آهن است. یک قاشق چایخوری زیره سبز حاوی 1.4 میلی گرم آهن است. فقر آهن یکی از شایع ترین اختلالات تغذیه ای در سراسر جهان است به طوری که 20 درصد از مردم جهان دچار کم خونی یا کمبود آهن هستند.

ترکیبات مفید

زیره سبز حاوی ترکیبات مفیدی مانند فنل ها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها است. برخی از این ترکیبات به صورت آنتی اکسیدان عمل می کنند و با از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند.

تنظیم قند خون

یافته های یک مطالعه ی بالینی نشان می دهد که مصرف مکمل های زیره سبز در افرادی که اضافه وزن دارند باعث بهبود علائم شایع دیابت در مراحل اولیه می شود. پژوهش دیگری نیز نشان می دهد که مصرف زیره به صورت چاشنی به کنترل قند خون در بیماران دیابتی کمک می کند.

کلسترول خون

مطالعات بالینی نشان می دهد که زیره سبز به بهبود سطح کلسترول خون کمک می کند. مصرف 75 میلی گرم زیره سبز دو بار در روز و به مدت 8 هفته موجب کاهش تری گلیسیرید در افراد با چربی خون بالا شد. یافته های پژوهش دیگری نیز نشان می دهد که مصرف عصاره ی زیره پس از دو ماه باعث کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد خون) می شود.

کاهش وزن

نتایج یک پژوهش نشان می دهد که مصرف روزانه 3 گرم زیره سبز در ترکیب با ماست باعث کاهش وزن می شود. یافته های پژوهش دیگری نشان می دهد.

کاهش عفونت های غذایی

بسیاری از ادویه ها از جمله زیره سبز خواص ضد میکروبی دارند و خطر ابتلا به عفونت های غذایی را کاهش می دهند. زیره از رشد باکتری ها و قارج های عفونی در بدن جلوگیری می کند. در هنگام هضم، زیره سبب آزادسازی ترکیبی به نام مگالومایسین می شود. این ترکیب خواص آنتی بیوتیکی دارد.

کاهش التهاب

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد عصاره ی زیره سبز با کاهش سطح نشانگر التهابی یا NF-kappaB ، التهاب را کاهش می دهد.

https://authoritynutrition.com/9-benefits-of-cumin

هشتگ :



اشتراک گذاری :