سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 3راهکار کلیدی برای دم کردن یک فنجان چای خوش طعم

3راهکار کلیدی برای دم کردن یک فنجان چای خوش طعم

3راهکار کلیدی برای دم کردن یک فنجان چای خوش طعم

3راهکار کلیدی برای دم کردن یک فنجان چای خوش طعم

درجه حرارتِ آب، طعم و مزه ی چای را تحت تاثیر قرار می دهد. بهترین درجه حرارت برای چای های مختلف، متفاوت است. بنابراین دانستن درجه حرارت مناسب آب برای رسیدن به بهترین طعم و مزه ی چای مهم است.

بهترین درجه حرارت برای چای های مختلف

برخی از انواع چای مثل چای سبز، نیاز به درجه حرارت پایین بین 70 تا 80 درجه ی سانتی گراد دارند.

درجه حرارت متوسط(80-90 درجه سانتی گراد) برای دم کردن چای اولانگ و برخی انواع چای سفید مناسب است.

درجه حرارت بالا (90-100 درجه ی سانتی گراد) برای دم کردن چای سیاه و چای پوئر مناسب است.

بیشتر افراد 3 گرم چای سبز را در 200 میلی لیتر آب جوش به مدت 4 تا 5 دقیقه دم می کنند. مشکل این روش، بالا بودن دمای آب است که به آسانی باعث سوزاندن برگ های چای سبز می شود. با این حال دم کردن چای در آبِ بسیار سرد نیز باعث طولانی شدن مدت زمان دم کشیدن و آماده شدن چای می شود.

چگونه درجه حرارت روی چای اثر می کند

اسیدهای آمینه ی چای در آب با درجه حرارت 60 درجه سانتی گراد حل خواهد شد. همچنین افزایش درجه حرارت تا 70 درجه سانتی گراد باعث از بین رفتن ویتامین C خواهد شد. تانیک اسید و کافئین در این درجه حرارت در آب حل می شوند. بنابراین اگر برای دم کردن چای سبز از درجه حرارت بالاتری استفاده شود ویتامین های آن از بین خواهند رفت و چای تلخ تر خواهد شد.

برگ های چای سیاه و دمنوش ها نفوذپذیری کمتری دارند و اگر از درجه حرارت کمی برای دم کشیدن این چای ها استفاده شود تمام مواد مغذی آنها وارد آب نمی شود. بنابراین برای دم کشیدن به درجه حرارت بالاتری نیاز دارند.

عوامل تعیین کننده ی درجه حرارت

آیا قوری را گرم می کنید؟

معمولا قبل از ریختن چای، قوری را با آب داغ گرم می کنیم. اگر آب داغ درون قوری سرد ریخته شود درجه حرارت آب به میزان حدود 5 درجه ی سانتی گراد کاهش می باید. بنابراین ما به درجه حرارت بالاتر و یا مدت زمان طولانی تری برای دم کشیدن نیاز داریم.

اگر چای را در یخچال یا فریزر قرار داده اید، برای دم کشیدن به آب داغ تر و مدت زمان طولانی تر نیاز دارید.

چگونه می توانیم آب 70 درجه ی سانتی گراد داشته باشیم؟ برای این کار کافی است آب را بجوشانید تا به نقطه 100 درجه برسد، سپس صبر کنید تا کمی خنک شود. کیفیت آب برای دم کردن چای بسیار مهم است.

درجه حرارت 100 درجه ی سانتی گراد بسیاری از باکتری های آب را می کشد.

آب را چند بار نجوشانید، زیرا مقدار اکسیژن در آب کاهش می یابد. این کار طعم و عطر چای را کاهش می دهد و مزه ی چای را تلخ می کند. 

http://www.teavivre.com/info/three-brewing-keys-water-temperature/

هشتگ :



اشتراک گذاری :