سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 10 فایده عالی سلامتی و دارویی زنیان

10 فایده عالی سلامتی و دارویی زنیان

10 فایده عالی سلامتی و دارویی زنیان

10 فایده عالی سلامتی و دارویی زنیان

1- درمان فوری برای درد شکمی

زنیان به همراه مقدار کمی نمک و آب گرم کاملا برای هضم و درد شکم مفید است. افرادی که از سوء هاضمه و بی اشتهایی رنج می برند، 1 قاشق چای‌خوری بذر زنیان را به همراه غذا مصرف کنند.

2- زنیان برای سرماخوردگی

برای سرماخوردگی مزمن و مکرر، مصرف بذر سرخ شده زنیان به میزان 2 گرم به مدت 15-20 روز توصیه می شود. بخور بذر آسیاب شده آن نیز در موارد سردرد، میگرن، سرماخوردگی و سرفه مفید است. جویدن بذر زنیان با آب نیمه گرم نیز درمان خوبی برای سرفه است.

3- زنیان برای آسم

استنشاق دود حاصل از زنیان تنفس را راحت تر می کند.  افرادی که از آسم رنج می برند، از خمیر زنیان و جاگری (نوعی شکر قهوه ای) به میزان 1 قاشق چایخوری دوبار در روز مصرف کنند. این ترکیب در درمان آسم کمک کننده است.

4- زنیان برای دیابت شیرین

تهیه نوشیدنی با 1 قاشق چای‌خوری بذر زنیان و 4 قاشق چای‌خوری برگ بائل (یا سیب چوبی، نوعی میوه بومی هند و نپال) و مصرف 2-3 بار در روز، برای تکرر ادرار در افراد دیابتی موثر است.    

5- روشی برای رهایی از وابستگی به مصرف نوشیدنی های الکلی

برای رهایی از وابستگی به مصرف الکل، مصرف جوشانده زنیان در غلظت 30 میلی لیتر شب ها به مدت 50 روز مصرف شود. برای این بیماران مصرف 1 قاشق چای خوری بذر زنیان همراه با آب گرم 2 بار در روز نیز توصیه می شود. 

6- زنیان برای وبا

زنیان توانایی کاهش اثر انگل و عفونت باکتریایی روده ای را دارد. به همین دلیل برای بیماران دیابتی مفید است.

7- زنیان برای سنگ کلیه

هنگامی که ترکیب بذر زنیان، عسل و سرکه به مدت 10 روز مصرف شود، می تواند به حل شدن سنگ کلیه کمک کند که در نهایت با ادرار دفع می شود.

8- زنیان برای کاهش وزن

زنیان خواص تحریک کننده اشتها دارد و با توجه به محتوای ترکیبات ملین، زنیان حرکت روده‌ای را سریع‌تر می کند و بنابراین به کاهش وزن کمک می کند. همچنین مصرف منظم زنیان به تنظیم میزان چاقی کمک می‌کند.   

 

9- زنیان برای کاهش نفخ شکم

زنیان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای نفخ و سوء هاضمه است. عرق زنیان برای مشکلات ذکر شده خوب است و همچنین اشتها را افزایش می دهد. 

10- زنیان برای معده بیش از حد اسیدی

بذر زنیان خواص ضد اسیدی دارد. بیماران مبتلا به معده اسیدی یا بیش از حد اسیدی می توانند زنیان را همراه آب نیمه گرم و نمک هم در صبح و هم بعد از هر وعده غذایی مصرف کنند. هنگامی که به مدت 10-15 روز مصرف می شود، زنیان اثر خوبی نشان می دهد.    

 

چای زنیان به دلیل عطر تندش محبوبیت دارد. چای زنیان برای درمان سرماخوردگی مفید است. زنیان برای تمامی فصول مفید است، اگرچه مصرف زنیان در فصول بارانی و برفی نتایج خوبی داشته است. بذر زنیان غنی از مواد معدنی درشت مغذی ها و ریز مغذی ها- است. این چای برای رفع مشکلات هضم، نفخ، به عنوان یک ضدعفونی کننده، ضدتب و خلط‌آور (اکسپکتورانت) استفاده می شود. برای تهیه چای زنیان، بعد از دمگذاشتن چای سبز یا سیاه، مقداری زنیان به آن اضافه کنید. برای بهبود طعم می توانید مقداری هل یا زنجبیل به آن اضافه کنید. شیر نیز ممکن است به همراه عسل یا شکر اضافه شود. افزودن زنجبیل یا هل فواید دارویی آن را افزایش می دهد.   

 

(2012,  April 9). Top 10 Health and Medicinal benefits of Ajwain (Botanical Name : Trachyspermum Ammi). Gyanunlimited. Retrieved fromhttp://www.gyanunlimited.com/health/top-10-health-and-medicinal-benefits-of-ajwain/1122/

   


هشتگ :



اشتراک گذاری :