سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > گل گاوزبان بهترین نوشیدنی ضداسترس در طبیعت

گل گاوزبان بهترین نوشیدنی ضداسترس در طبیعت

گل گاوزبان بهترین نوشیدنی ضداسترس در طبیعت

گل گاوزبان بهترین نوشیدنی ضداسترس در طبیعت

هرگاه کار بسیار مهمی شما را نگران می‌کند یا سر و صدا و شلوغی محل کار شما را در شرایط بدی قرار داده است، به دنبال گل گاوزبان بگردید. گل گاوزبان یکی از بهترین نوشیدنی‌های مقوی طبیعی برای استرس و افسردگی است. در زمان قرون وسطی از گل گاوزبان برای درمان مالیخولیا (نوعی اختلال حاصل از افسردگی) استفاده شد.

طرز تهیه چای گل گاوزبان

درون یک چهارم از یک فنجان آب جوش را برگ های تازه بریزید. اجازه دهید تا به مدت 5 دقیقه برگ‌ها در آن خیس بخورند. پس از صاف کردن دمنوش، روزی دو مرتبه از آن بنوشید. گل گاوزبان یکی از آسان‌ترین گیاهانی است که می‌توانید در گلدان یا باغچه‌ی حیاطتان پرورش دهید و در نتیجه به صورت دائم از این نوشیدنی استفاده کنید.

کاربردهای دارویی گل گاوزبان

گل‌های آبی روشن در انواع سالاد یک ترکیب اضافی دلپذیر و خوشمزه هستند. برگ های آن بسیار مغذی و سرشار از کلسیم، پتاسیم و مواد معدنی هستند. برگ های تازه را در سالادها، پنیر خامه ای خرد کنید یا مانند اسفنجاج بپزید و آن را با هر چیزی بخورید. امروزه گیاه‌پزشکان اروپایی چای گل‌گاوزبان را برای حفظ قوا در مدت دوره نقاهت استفاده می‌کنند و از آن به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا برای تعادل و حفظ سلامت غدد آدرنال پس از استرس استفاده می‌کنند. گل گاوزبان فایده ویژه‌ای در طول دوره ریکاوری (بهبودی) پس از جراحی یا پس از درمان استروئیدی (داروهای تسکین دهنده تورم والتهاب) دارد. همچنین باعث افزایش لاکتاسیون (شیردهی) و میزان تعرق می‌شود. تب را تسکین می‌دهد. موسیلاژ تسکین دهنده موجود در گل گاوزبان آن را برای درمان سرفه‌های خشک، سوزش گلو، سرماخوردگی سینه و انواع برونشیت مفید می‌کند. چای گل گاوزبان درمان خوبی برای اختلالات گوارشی نظیر گاستریت (ورم معده) و سندرم روده تحریک پذیر است. ضماد حاصل از برگ‌های خرده شده گل گاوزبان نیش و گزش حشر ات را تسکین و تورم و کبودی را کاهش خواهد داد. همچنین برای از بین بردن جوش و بثورات پوستی (ضایعات قرمز رنگ پوستی) مفید است.

طرز تهیه ضماد گل گاوزبان

جهت تهیه ضماد، برگ‌ها و ساقه‌های تازه گل گاوزبان را به مقداری که برای پوشاندن ناحیه تحت درمان لازم است، ریز کنید و ناحیه را با یک باند نخی بپوشانید. این ضماد تسکین‌دهنده و بهبود‌دهنده التهاب‌های پوست است.

عوارض جانبی گل گاوزبان

با مصرف خوراکی فرآورده‌های گل گاوزبان به مقدار مناسب و در دوزهای دارویی، هیچ عوارض جانبی شناخته شده‌ای گزارش نشده است. تماس خارجی با برگ‌های تازه گل گاوزبان ممکن باعث بثورات پوستی در افراد حساس شود. هیچ تداخلی بین گل گاوزبان و فرآورده‌های دارویی استاندارد گزارش نشده است.


- Di-Di. BORAGE (BORAGO OFFICINALIS) – NATURE’S BEST STRESS TONIC. Eco Herb. Retrieved From https://herb.co.za/borage-stress-tonic/


- (5/13/2016 ). Medical Definition of Steroid. MedicineNet.com. Retrieved from https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=5556



هشتگ :



اشتراک گذاری :