سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > چای بادرنجبویه برای چه کسانی مفید است

چای بادرنجبویه برای چه کسانی مفید است

چای بادرنجبویه برای چه کسانی مفید است

چای بادرنجبویه برای چه کسانی مفید است

گیاه بادرنجبویه متعلق به خانواده نعناع است. چای بادرنجبویه عطر و طعم لیمویی و نعنایی دارد که طراوت‌بخش و انرژی‌زاست. نُت‌های نعنایی مشابه چای نعناع فلفلی هستند درحالیکه نُت‌های لیمویی مشابه مرکبات است. این چای فواید سلامتی زیادی دارد و چنانچه به میزان متعادل مصرف شود عوارض جانبی آن کم است.

1- فواید خواب: چای بادرنجبویه از دیرباز در طب گیاهی برای کمک به درمان اختلالات خواب استفاده شده است. مطالعه‌ای در سال 2014 نشان داد که بادرنجبویه اثرات ضداسترس دارد. محققان به این نتیجه رسیدند جوانانی که بادرنجبویه مصرف کردند، یک ساعت و سه ساعت پس از مصرف، در خُلق و خو و عملکرد شناختیشان بهبود نشان دادند.   

2- عملکرد شناختی: نوشیدن چای بادرنجبویه می‌تواند به بهبود یا حفظ عملکرد شناختی در افرادی که از بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون رنج‌ می‌برند، کمک کند. چراکه این گیاه ویژگی‌های کولینرژیکی نشان داده است؛ این ویژگی باعث می‌شود که بادرنجبویه عملکردی مشابه به انتقال‌دهنده‍‌های عصبی داشته باشد. این انتقال‌دهنده‌های عصبی اغلب آسیب می‌بینند یا غیرفعال می‌شوند که منجر به فراموشی  وزوال عقل می‌گردد.

3- مفید برای عمل هضم: این چای گیاهی انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال کاهش شدت درد دستگاه گوارش می‌باشند. بادرنجبویه معمولا با بابونه آلمانی و رازیانه ترکیب می‌شود تا به درمان کولیک در نوزادان کمک کند.   

4- مبارزه با عفونت‌ها: چای بادرنجبویه حاوی مواد تشکیل‌دهنده فعال شامل تانن‌ها، رزمارینیک اسید، پلی‌فنول‌ها و فلاوونوییدها است که می‌تواند به بدن برای مقابله با عفونت‌ها کمک کند.  

5- سلامت قلب: نوشیدن چای بادرنجبویه از طریق کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماری قلبی-عروقی می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد.  

عوارض جانبی چای بادرنجبویه: اگرچه بادرنجبویه یک جزء محبوب در داروهای گیاهی است، اما برخی عوارض جانبی دارد که بهتر است در یاد داشته باشید. چای بادرنجبویه می‌تواند با برخی داروها شامل داروهای تیروئید تداخل داشته باشد. همیشه پیش از مصرف چای بادرنجبویه به دنبال توصیه پزشکی از یک پزشک متخصص واجد شرایط باشید. سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف بادرنجبویه را در درمان هیچگونه بیماری تایید نمی‌کند. اگرچه بادرنجبویه برای مصرف در برخی داروها در سایر کشورهای دنیا تایید می‌شود.

Lemon Balm Tea Benefits & Side Effects. Cup & Leaf. Retrieved from https://www.cupandleaf.com/blog/lemon-balm-tea-benefits

هشتگ :



اشتراک گذاری :