سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > هل: کاهنده فشار خون و بهبوددهنده وضعیت آنتی‌اکسیدانی بدن

هل: کاهنده فشار خون و بهبوددهنده وضعیت آنتی‌اکسیدانی بدن

هل: کاهنده فشار خون و بهبوددهنده وضعیت آنتی‌اکسیدانی بدن

هل: کاهنده فشار خون و بهبوددهنده وضعیت آنتی‌اکسیدانی بدن

پرفشاری خون یک بیماری چند عاملی شایع در سراسر دنیا و یک فاکتور خطرزای بیماری قلبی - عروقی متداول برای بیماری ایسکمیک قلب (IHD) و حوادث عروق مغزی (CVA) است. این بیماری معمولا با سطوح غیرطبیعی وضعیت آنتی‌اکسیدانی و کاهش فيبرينوليز مرتبط می‌شود.
هل - ملکه ادویه‌ها- یک افزودنی غذایی و طعم دهنده محبوب است که توسط مردم سراسر دنیا مصرف می‌شود. ویژگی‌های دارویی آن در طب آیورودا و یونانی برعلیه اختلالات گوارشی، اختلالات قلبی، کلیوی و سوء هاضمه، ضعف، بی‌اشتهایی، آسم، برونشیت و تنفس بدبو شرح داده شده‌اند.
یک قاشق چایخوری پودر هل به همراه مقدار کمی عسل دوبار در روز در موارد فشار خون بالا و بیماری قلبی توصیه شده است.
پتانسیل ضد پرفشاری خون پودر میوه هل و تأثیر آن بر برخی از فاکتورهای خطرزای قلبی- عروقی در افراد با پرفشاری خون مرحله 1ارزیابی شد. به 20 نفر که پرفشاری خون اولیه در مرحله 1 به تازگی در آن‌ها تشخیص داده شده بود، 3 گرم پودر هل در 2 دوز تقسیم شده به مدت 12 هفته داده شد.
فشار خون در ابتدا و در فاصله 4 هفته به مدت 3 ماه ثبت شد. نمونه‌های خون نیز در ابتدا و در فاصله 4 هفته به منظور تشخیص پروفایل لیپید، فیبرینوژن و فيبرينوليز جمع‌آوری شدند. وضعیت آنتی‌اکسیدان کل در ابتدا و در انتهای مطالعه ارزیابی شد. مصرف 3 گرم پودر هل فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و میانگین فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش داد و فعالیت فیبرینولیتیک را در پایان هفته دوازدهم به طور قابل توجهی افزایش داد. در پایان 3 ماه وضعیت آنتی‌اکسیدانی کل نیز به طور قابل توجهی حدود 90 درصد افزایش یافت، اگرچه سطوح فیبرینوژن و لیپید تغییر قابل توجهی نداشتند. تمام افراد مورد مطالعه احساس خوب بودن را بدون هیچ گونه عوارض جانبی تجربه کردند.
بنابراین، مطالعه حاضر نشان داد که هل به طور مؤثری باعث کاهش فشار خون، افزایش فیبرینولیز و بهبود وضعیت آنتی‌اکسیدانی، بدون تغییر قابل توجهی در سطوح لیپیدها و فیبرینوژن خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون مرحله 1 می‌شود.

 


- Verma, S.K., Jain, V., & Katewa, S.S. (2009). Blood Pressure Lowering, Fibrinolysis Enhancing and Antioxidant Activities of Cardamom (Elettaria cardamomum). Indian Journal of Biochemistry & Biophysics, 46(6), 503-506. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20361714






هشتگ :



اشتراک گذاری :