سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > نسخه‌های گیاهی برای درمان میگرن

نسخه‌های گیاهی برای درمان میگرن

نسخه‌های گیاهی برای درمان میگرن

نسخه‌های گیاهی برای درمان میگرن

درد میگرن بیشتر از یک سردرد ساده است. ضربان شدید و کوبنده و درد شدیدِ همراه با میگرن می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. در واقع، بیشتر از 90 درصد افرادی که میگرن دارند نمی‌توانند کار کنند یا عملکرد طبیعی داشته باشند. اکثر افرادی که میگرن دارند، استفاده از دارو را انتخاب می‌کنند. اما بسیاری به سمت درمان‌های گیاهی مانند تکنیک‌های آرامش‌بخش و درمان‌های گیاهی روی می‌آورند. سال‌ها پیش از معرفی طب مدرن، تمدن‌ها در سراسر دنیا درمان‌های گیاهی را برای سردرد و سایر علائم متداول میگرن توسعه دادند. بسیاری از این درمان‌های گیاهی در گذر زمان همچنان حفظ شدند. گرچه اثربخشی بسیاری از درمان‌های گیاهی میگرن به طور کاملا علمی آزمایش نشدند، اما بسیاری از آن‌ها به سرعت در حال کسب حمایت جامعه پزشکی مدرن هستند.

نعناع فلفلی (Mentha x balsamea): هیبریدی از نعناع دشتی و نعناع آبی، نعناع فلفلی در سرتاسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا می‌روید. برگ‌های نعناع فلفلی و اسانس‌های روغنی آن کاربرد دارویی و غذایی دارند. علاوه بر درمان سردرد، برای تسکین موارد زیر هم استفاده می‌شود:

انواع اسپاسم (گرفتگی عضلات)، دندان درد، مشکلات گوارشی و حالت تهوع.

ماده فعال موجود در روغن نعناع فلفلی، متانول است. براساس مطالعه‌ای در سال 2010، هنگامی که محلول 10 درصد متانولِ نعناع فلفلی بر روی پیشانی و شقیقه‌ها استعمال می‌شود، در توقف درد میگرن و کاهش حالت تهوع موثر است. روغن نعناع فلفلی و ماده فعال آن، منتول، به شکل کپسول مایع موجود است. دمنوش‌های نعناع فلفلی نیز برای استفاده آسان در دسترس هستند.

زنجبیل (Zingiber officinale): زنجبیل یک گیاه آسیایی گرمسیری است. این گیاه در طب‌های چینی برای بیش از 2 هزار سال است که استفاده شده است. همچنین از دروان باستان در طب‌های عربی و هندی نیز  محبوب بوده است. زنجبیل به طور سنتی به عنوان درمانی برای موارد زیر استفاده ‌شده است:  

سردردها، درد شکمی، حالت تهوع، آرتریدها، علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، مشکلات عصبی. زنجبیل به عنوان ضدالتهاب، ضدویروس، ضدقارچ و ضدباکتری شناخته شده است.

علاوه براین، براساس مطالعه‌ای در سال 2014، فواید پودر زنجبیل با فواید داروی متداول تجویزی میگرن، سوماتریپتان، قابل مقایسه بود اما زنجبیل عوارض جانبی کمتری داشت. اکثر افراد می‌توانند ریشه تازه یا خشک شده، مکمل‌ها و عصاره‌های زنجبیل را تحمل کنند؛ اما به دلیل امکان تداخل دارویی، مراقب ترکیب مکمل‌های زنجبیل با داروهای رقیق‌کننده خون باشید.

سنبل الطیب (Valeriana officinalis): سنبل الطیب بومی اروپا و آسیا است. امروزه به طور متداول در امریکای شمالی نیز یافت می‌شود. مصرف سنبل الطیب به یونان و روم باستان از زمان بقراط بازمی‌گردد. چند قرن بعد به عنوان درمانی برای بی‌خوابی شناخته شد. سنبل الطیب برای درمان موارد زیر کاربرد دارد:

بی‎خوابی، سردردها، تپش قلب، رعشه و اضطراب.

در درمان مدرن گاهی از سنبل الطیب برای سردردها استفاده می‌کنند اما تحقیقات کافی برای تشخیص فایده آن در درمان درد میگرن انجام نشده است. سنبل الطیب معمولا به شکل مکمل، چای یا تنتور تهیه شده از ریشه‌های خشک شده آن مصرف می‌شود.

دانه گشنیز (Coriandrum sativum): طب سنتی آیورودیک گشنیز را برای تسکین فشار سینوس و سردردها از طریق ریختن آب داغ بر روی بذرهای تازه و استنشاق بخار آن استفاد می‌کند. تحقیقات انجام شده برروی اثرات دارویی بذرهای گشنیز، به طور کلی برروی پتانسیل آن برای درمان آرتریت‌ها و دیابت متمرکز شده است. لازم است مطالعات بیشتر برای تشخیص فایده آن به عنوان درمانی برای درد میگرن انجام شود. پتانسیل ضدالتهابی بذرهای گشنیز می‌تواند فایده آن را برای برخی افراد مبتلا به میگرن اثبات کند. دانه‌های گشنیز می‌توانند جویده شوند یا در غذا یا در چای مصرف شوند. عصاره‌های خوراکی نیز دردسترس هستند.

رزماری (Rosmarinus officinalis): رزماری بومی ناحیه مدیترانه‌ای است. کاربردهای دارویی دارد که شامل درمان درد ماهیچه و مفصل، مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز کردن، اختلالات عصبی، مشکلات گردش خون، بیماری‌های کبد و میگرن هستند. روغن رزماری می‌تواند رقیق شود و به صورت موضعی استفاده شود یا برای کاربردهای آروماتراپی آن استنشاق شود. برگ‌های گیاه را می‌توان خشک کرد و به شکل کپسول استفاده کرد. همچنین می‌تواند به شکل چای، تنتور و عصاره‌های مایع مورد استفاده قرار بگیرد. اعتقاد بر این است که رزماری اثرات ضدمیکروبی، ضداسپاسم و آنتی اکسیدانی دارد. هنوز توانایی آن درکاهش درد میگرن به خوبی مطالعه نشده است.

زیرفون (Tilia spp.): زیرفون درختی است که شکوفه‌های آن در فرهنگ‌های اروپایی‌ها و بومیان امریکایی به شکل دمنوش‌های دارویی استفاده شده است. این گیاه برای آرامش اعصاب، کاهش اضطراب، تنش و مشکلات التهابی کاربرد دارد. زیرفون ویژگی‌های تعریق‎آور و آرامبخش دارد. برای تسکین تنش و سردردهای سینوسی، آرامش اعصاب و به عنوان خواب‌آور و همچنین گل‌های آن برای کاهش گرفتگی بینی و پایین آوردن فشار خون بالا استفاده می‌شوند. این چای گاهی در طب جایگزین مدرن برای درمان سردردها و میگرن‌ها استفاده می‌شود. درحال حاضر تحقیقات کافی درباره اثر چای زیرفون بر میگرن وجود ندارد تا بتوان آن را به عنوان درمانی طبیعی مؤثر توصیه کرد.  

Migraine Herbal Home Remedies from Around the World. Healthline. Retrieved from

https://www.healthline.com/health/migraine-herbal-home-remedies-from-around-the-world#takeaway

هشتگ :



اشتراک گذاری :