سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > مرزنجوش گیاهی با ارزش تغذیه ای بالا

مرزنجوش گیاهی با ارزش تغذیه ای بالا

مرزنجوش گیاهی با ارزش تغذیه ای بالا

مرزنجوش گیاهی با ارزش تغذیه ای بالا

مرزنجوش یک گیاه معطر از خانواده نعناعیان است که خاستگاه آن مصر و عربستان است. امروزه، مرزنجوش در سراسر دنیا پرورش داده می شود. اشکال متنوع آن مانند روغن ضروری، برگ های تازه یا خشک شده یا پودر مرزنجوش مصارف زیادی در صنایع غذایی و آرایشی دارند. به عنوان یک ادویه، به طور متداول به عنوان طعم دهنده ی انواع سوپ، سس، سالاد و غذاهای گوشتی مصرف می شود. در صورت مصرف منظم، مرزنجوش یک افزودنی عالی به یک رژیم غذایی سالم است. دو قاشق غذاخوری از مرزنجوش حاوی انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و سایر ترکیبات مغذی است. هر دو قاشق غذاخوری مرزنجوش حاوی: ویتامین C  و A ، کلسیم و آهن است. در ادامه با برخی از اثرات مفید این گیاه آشنا می شویم:

مفید برای سلامت دستگاه گوارش:

در شرایط معمولی چند فنجان چای مرزنجوش یا گیاه تازه مرزنجوش در وعده غذایی می تواند مشکلات دستگاه گوارش مانند نفخ، سوء هاضمه، انقباض دردناک عضلات شکمی و حالت تهوع را تسکین دهد. همچنین در طول دوره بیماری یا در طول روند بهبودتان که ممکن است احساس بی اشتهایی داشته باشید،  مرزنجوش می تواند به افزایش اشتهایتان کمک کند. به منظور افزایش عملکرد سیستم گوارش، 2-4 فنجان چای مرزنجوش در طول 2 ساعت مصرف شود. نوشیدن چای مرزنجوش از طریق تسکین حالت تهوع، اسهال و یبوست، افزایش آنزیم های گوارشی و بزاق، بهبود اشتها و درمان عفونت های اولیه روده به عمل هضم کمک می کند.    

بهبود سلامت سیستم قلبی عروقی:

مرزنجوش ممکن است برای سلامت قلب و عروقتان بسیار مفید باشد. این گیاه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند از قلب شما مراقبت کند. همچنین مرزنجوش باعث اتساع رگ های خونی می شود که میزان فشار خون بالا در حالت طبیعی را کاهش می دهد.  مرزنجوش از طریق کاهش فشار خون،  جلوگیری از تشکیل کلسترول و کاهش خطر سخت شدن رگ ها و بهبود گردش خون از طریق گشادکردن شریان ها به سیستم قلبی - عروقی کمک می کند.

فواید ضد التهاب:

برای تسکین انواع مشکلات ناشی از التهاب مانند آسم، اسپاسم های عضلانی، سردردهای سینوسی، انواع میگرن، تب و دردهای بدن مصرف خوراکی مرزنجوش بسیار مفید است.

فواید احساسی و عصبی:

مرزنجوش به ویژه روغن ضروری آن یک درمان عالی برای تسکین احساسات استرس و اضطراب است. به این منظور شما می توانید از روغن ضروری آن به صورت بخور و یا به صورت موضعی همراه با یک روغن حامل استفاده کنید. با توجه به اثرات آرام بخش و ضدافسردگی مرزنجوش شما می توانید از آن برای تسکین بی‌خوابی، کاهش استرس، کم کردن واکنش های احساسی و افزایش کنترل میل جنسی استفاده کنید.  

سلامت بانوان:

مرزنجوش می‌تواند به حفظ تعادل هورمون‌های زنان و تعادل چرخه قاعدگی کمک کند. می‌توانید از مرزنجوش برای درمان علائم مرتبط با قاعدگی مانند تسکین سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک بگیرید.

محافظت در برابر بیماری های متداول:

مرزنجوش یک عامل ضدعفونی کننده، ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس عالی است. بنابراین شما می توانید از این گیاه در درمان انواع سرماخوردگی‌ها، آنفلوانزا، عفونت های ناشی از باکتری استافیلوکوک و مسمومیت غذایی استفاده کنید. همچنین مرزنجوش به درمان زخم های عفونی کمک می کند.  

مرزنجوش می تواند به وعده غذاییتان به عنوان یک ادویه اضافه شود اما روش های دیگر مانند استفاده از بخور روغن ضروری و دمنوش آن نیز برای استفاده بیشتر از فواید آن توصیه می شود. نوشیدن چند فنجان مرزنجوش در روز یک تونیک بسیار عالی برای سیستم گوارش است. همچنین مرزنجوش سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است که می تواند به رفع بیماری کمک کند.  

Marjoram, Origanum majorana. Herbwisdom.com. retrieved from http://www.herbwisdom.com/herb-marjoram.html

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :