سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > فواید قدرتمند چای رازیانه

فواید قدرتمند چای رازیانه

فواید قدرتمند چای رازیانه

فواید قدرتمند چای رازیانه

چای رازیانه در کشورهایی نظیر هند و چین محبوبیت زیادی دارد و از آن برای درمان گزیدگی مار و حشره استفاده ‌می‌کردند. در یونان باستان، ورزشکاران المپیک از رازیانه برای افزایش استقامت و طول عمر استفاده می‌کردند.

رازیانه سرشار از ویتامین های A، B کمپلکس، C و D، اسیدهای آمینه و بسیاری از مواد مغذی دیگر است؛ و مطمئنا یکی از ترکیباتی است که باید در رژیم غذاییمان باشد. در ادامه برخی از فواید سلامت‌بخش چای رازیانه را به طور مفصل بیان می‌کنیم:

1- درمان‌های مربوط به سیستم گوارش و بهبود هضم
دانه‌های رازیانه برای آرامش ماهیچه‌ها و تحریک جریان صفرا شناخته شده‌اند که در نهایت درد را کاهش می‌دهد و این مساله می‌تواند هضم را بهبود دهد. رازیانه یکی از گیاهانی است ویژگی‌های افزایش دهنده هضم را دارد. رازیانه تسکین دهنده نفخ و محرک گردش جریان خون به سمت دستگاه گوارش است که در نتیجه فرآیند هضم کلی را تقویت می‌کند. براساس نظر محقق‌های سنتی ایران، رازیانه یکی از معدود ترکیبات گیاهی است که می‌تواند به تسکین نفخ شکم کمک کند. مطالعات دارویی بسیاری توانایی رازیانه در بهبود سلامتی دستگاه گوارش را اثبات کرده است. از آنجایی که رازیانه منبع خوبی از فیبر است، باعث حفظ سلامتی روده و کلون می‌شود.

2- کمک به کاهش وزن
هضم بهبودیافته باعث می‌شود که بدنتان مواد مغذی را بهتر جذب کند که باعث سیر نگهداشتن و کاهش میل شما می‌شود و در نهایت به کاهش وزن کمک می‌کند. رازیانه یک گیاه گرمسیری محسوب می‌شود و به کاهش سطوح سرمی گلوکز کمک می‌کند و کنترل وزن در انسان را بهبود می‌دهد. همچنین رازیانه اشتها را سرکوب می‌کند و به دفع مایعات اضافی و ضایعات از بدن کمک می‌کند.

3- بهبود سلامت قلب
بین سلامت کبد و قلب ارتباطی وجود دارد که بیشتر ما از آن آگاهی نداریم. کبد جایی است که کلسترول تولید و تجزیه می‌شود. یک کبد سالم کلسترول را به طور کارآمدتری تجزیه می‌کند و همچنین میزان آن را تنظیم می‌کند. رازیانه ماده غذایی است که از عملکرد کبد حمایت می‌کند و به طور غیرمستقیم سلامت قلب را بهبود می‌دهد. رازیانه یک منبع عالی از فیبر است. فیبر از جذب دوباره کلسترول جلوگیری می‌کند و در برابر بیماری‌های قلبی محافظتی ایجاد می‌کند. رازیانه، یک منبع عالی از پتاسیم است که به کنترل فشار خون کمک می‌کند و اثرات نامطلوب سدیم را کم یا خنثی می‌کند؛ در نتیجه از فشار خون بالا و در نهایت از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.

4- بهبود سلامت چشم
عصاره‌های دانه رازیانه در درمان گلوکوم احتمالا مفید است. شما می‌توانید چای رازیانه را به شکل یک تونیک چشم، به طور مستقیم به عنوان قطره چشم یا یک کمپرس استفاده کنید. مطابق با یک تحقیق ایرانی، عصاره‌های رازیانه در بهبود بینایی مفید هستند. ویتامین C، یکی از مواد مغذی فراوان در رازیانه، نقش مهمی در محافظت از چشم‌ها دارد. به دلیل اینکه چشم‌ها میزان متابولیک بالایی دارند، به محافظت آنتی‌اکسیدانی بیشتری احتیاج دارند که به آسانی با رازیانه تأمین می‌شود؛ رازیانه محتوای ویتامین C بالایی دارد. همچنین رازیانه برای درمان التهاب چشم نیز می‌تواند مصرف شود.

5- تنظیم کننده تعادل هورمونی
رازیانه یکی از موادغذایی حاوی فیتواستروژن است که براساس یک مطالعه ایتالیایی، تعادل هورمونی را افزایش می‌دهد. بر اساس مطالعه‌ی دیگر آمریکایی‌ها، دانه‌های رازیانه قابلیت قابل توجهی در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، شایع‌ترین اختلال هورمونی در زنان در سنین باروری، نشان دادند.
محتوای فیتواستروژن رازیانه همان چیزی است که این گیاه را برای کاهش علائم مرتبط با بی‌نظمی هورمونی ایده‌آل می‌کند. پروژسترون مهمترین هورمون برای متعادل کردن وظیفه تیروئید و سیستم غدد است؛ رازیانه ترکیبات پروژسترونی دارد که به این موضوع کمک می‌کنند.

6- کمک به بهبود مشکلات قاعدگی
مطالعات اخیر نشان می‌دهند که رازیانه بر درمان انقباض‌های دردناک قاعدگی تاثیر دارد. چای رازیانه می‌تواند بر تنظیم تیروئید کمک کند و درنتیجه می‌توانید یک جریان قاعدگی سالم داشته باشید. در مطالعه‌ای در بین دختران دبیرستانی که از درد قاعدگی رنج می‌بردند، پس از مصرف عصاره رازیانه شرایط آن‌ها بهبود یافت. در مطالعه‌ی دیگری بیان شد که مصرف رازیانه می‌تواند علائم قاعدگی مانند تهوع و خستگی را کاهش دهد.

7- افزایش سلامت لثه
رازیانه، عامل ضدمیکروبی قوی، به درمان التهاب لثه کمک می‌کند.

8- چای رازیانه برای کودکان
براساس مطالعه انجام شده در مرکز پزشکی مریلند، چای رازیانه با تسکین دستگاه گوارش و رفع نفخ می‌تواند به علائم کولیک کمک کند. رازیانه می‌تواند اثر آرامبخش بر روده نوزاد داشته باشد. اگرچه، براساس مطالعات، گیاهان دارویی برای نوزادان زیر 4 ماه توصیه نمی شود. بنابر یک مطالعه ایتالیایی، دمنوش‌های رازیانه به جلوگیری از نفخ شکم و علائم کولیک در کودکان کمک می‌کند. قبل از مصرف دمنوش رازیانه برای نوزادان با پزشکتان مشورت کنید.

- حد مجاز مصرف
به صورت ایده‌آل شما می توانید 5 تا 7 گرم بذر رازیانه را به صورت دمنوش روزانه استفاده کنید. دوز 500 میلی گرم در کیلوگرم می‌تواند منجر به اثرات مضر مانند کاهش اشتها شود.

برای تهیه دمنوش رازیانه در خانه
1-2 قاشق پودر دانه رازیانه را در لیوان ریخته و بر روی آن آب داغ بریزید. مطمئن باشید که آب جوش نباشد. در لیوان را پوشانده و به مدت 10 دقیقه دانه ها را بخیسانید. سپس مایع را همزده و آن را بنوشید. در صورت تمایل می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کنید.

 


- Teja Tadimalla, R. (2018, January 18). 16 Powerful Fennel Tea Benefits You Must Know. INGREDIENTS AND USES. Retrieved from http://www.stylecraze.com/articles/fennel-tea-benefits/?ref=popularsidebar




هشتگ :



اشتراک گذاری :