سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > فایده پلی فنول "اولئوروپین" برگ زیتون بر چاقی

فایده پلی فنول "اولئوروپین" برگ زیتون بر چاقی

فایده پلی فنول "اولئوروپین" برگ زیتون بر چاقی

فایده پلی فنول "اولئوروپین" برگ زیتون بر چاقی

برگ زیتون به طور گسترده در داروهای سنتی و همچنین در رژیم غذایی انسان به صورت عصاره، در دمنوش گیاهی و به شکل پودر در کشورهای اروپایی و مدیترانه ای استفاده می‌شود. عصاره برگ زیتون به عنوان یک غذای کاربردی طبیعی با طیف وسیعی از فواید سلامت به بازار عرضه می شود.
برگ‌های زیتون حاوی چندین ترکیب مختلف است که به مجموع آنها بیوفنول‌های زیتون می‌گویند که خواص درمانی دارند. فراوان‌ترین بیوفنول اولئوروپین است و پس از آن سایر بیوفنول‌ها مانند ورباسکوزید، لوتئولین، روتین، کاتچین و هیدروکسی تیروزول در مقادیر کمتر هستند.
ترکیبات فنولی فراوان موجود در برگ‌های زیتون علاقه محققان سراسر دنیا را برانگیخت و مطالعات حیوانی و انسانی اثرات مفید آن بر سلامت‌ مانند ظرفیت آنتی اکسیدانی، ضد پرفشاری خون، کاهنده قند خون، کاهنده کلسترول، محافظت قلب، ضد التهاب و به عنوان عامل بهبود دهنده در درمان چاقی را بیان می‌کنند.
اثر اولئوروپین بر چاقی، به ویژه در شناسایی چگونگی اثر آن بر متابولیسم انرژی و چاقی مطالعه شده است. مطالعه‌ی آزمایشگاهی نشان داد که اولئوروپین باعث مهار آدیپوژنز (شکل‌گیری چربی یا بافت چربی) و بهبود استئوبلاستوژنز (تولید سلول‌های استخوان‌ساز) در سلول‌های مغز استخوان انسان شد.
مطالعه‌ی دیگری نشان داد که اولئوروپین بر سلول‌های 3T3-L1 (سلول‌هایی مشابه آدیپوسیت، در موش) اثر می‌گذارد و تجمع لیپید را کاهش می‌دهد و بنابراین سایز سلول‌های چربی را تنظیم می‌کند. مکمل تغذیه‌ای همراه با پلی‌فنول‌های برگ زیتون، و به‌ویژه اولئوروپین به عنوان یک استراتژی درمانی برای جلوگیری و درمان چاق شدن پیشنهاد می‌شود.

 

- Vogel, P., Kasper Machado, I., Garavaglia, J., Terezinha Zani, V., de Souza, D., & Dal Bosco, S.M. (2015). Polyphenols Benefits of Olive Leaf (Olea europaea L) to Human Health. Nutr Hosp., 31(3),1427-1433. Retrieved from http://www.nutricionhospitalaria.com/pdf/8400.pdf

- Shen, Y., Jin Song, S., Keum, N., & Park, T. (2014). Olive Leaf Extract Attenuates Obesity in High-Fat Diet-Fed Mice by Modulating the Expression of Molecules Involved in Adipogenesis and Thermogenesis. Evid Based Complement Alternat Med., 2014, 971890. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3927866/


هشتگ :



اشتراک گذاری :