سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > بایدها و نبایدها در سلامت کبد

بایدها و نبایدها در سلامت کبد

بایدها و نبایدها در سلامت کبد

بایدها و نبایدها در سلامت کبد

کبد یکی از بزرگترین اندام های بدن است و وظیفه ی مبارزه با عفونت و دفع سموم را بر عهده دارد. این عضو در تنظیم سطح کلسترول هم نقش دارد. متاسفانه افراد زیادی در دنیا از بیماری های کبدی رنج می برند. در صورت وخامت این بیماری، ممکن است نیاز به پیوند کبد باشد. در ادامه، مواردی را می خوانید که به حفظ سلامت کبد شما کمک می کنند.

از غذای فرایند شده اجتناب کنید

این غذاها سرشار از مواد شیمیایی از جمله چربی های بد هستند که برای بدن ضرر دارند. پیش از خریدن این محصولات حتماً اطلاعات روی بسته بندی شان را بخوانید تا بدانید دقیقا چه چیز و به چه مقدار در آنها وجود دارد.

زیاد آب بنوشید

آب، هم مواد زائد را از بدن دفع می کند و هم برای انتقال مواد غذایی در بدن، لازم است. اگر به میزان کافی آب جذب نکنید، کار کبد برای دفع سموم دشوار می شود. همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید تا یادتان بماند که بیشتر آب بنوشید!

قهوه بنوشید

شاید شگفت زده شوید اگر بدانید مصرف روزانه ی قهوه می تواند به جلوگیری از بروز بیماری های کبد کمک کند. تحقیقات نشان داده اند دو فنجان قهوه در طول روز می تواند خطر ابتلا به سیروز را تا 43 درصد کاهش دهد. البته حواستان باشد، نباید شکر زیادی همراه قهوه مصرف کنید.

غذای ارگانیک مصرف نمایید

چون این نوع غذاها فاقد هورمون یا آنتی بیوتیک هستند کبد شما کمتر مجبور به دفع مواد زائد می شود. با مصرف غذای ارگانیک، از بقایای آفت کش ها یا مواد سنتتیک (مصنوعی) دیگر که در غذاهای معمولی وجود دارند و بار سنگینی برای کبد شما دارند اجتناب می کنید. غذای ارگانیک گران قیمت است و در کوتاه مدت باید هزینه ی بیشتری بپردازید، ولی در بلند مدت شما را از مراجعه به پزشک بی نیاز می کند.

از مصرف طولانی مدت مُسکن ها اجتناب نمایید

با مصرف بیش از حد مسکن ها، کار کبد برای دفع سموم از بدن دشوار می شود. همچنین، استامینوفن مسکن ها، در صورت مصرف بیش از حد، باعث بروز نارسایی کبدی می شود. بنابراین مسکن ها را فقط در مواقع ضروری و با دوز تجویز شده مصرف کنید.

زردچوبه و گردو مصرف نمایید

زردچوبه و گردو موادغذایی ایده آلی برای پاکسازی کبد و بهبود عملکرد آن هستند. گردوها شامل مقادیر زیادی ال-آرژینین هستند که به دفع سموم از کبد و حفظ جریان خون کمک می کند. زردچوبه هم از مفیدترین مواد غذایی برای حفظ سلامت کبد است. این ماده از کبد در برابر آسیب سموم جلوگیری می کند و ترشح صفرا را بهبود می بخشد.

چای سبز بنوشید

چای سبز، با حذف چربی از کبد، باعث بهبود عملکرد آن می شود. این نوشیدنی افزون بر اینکه برای کبد مفید است به کاهش وزن هم کمک می کند. اگر می خواهید سالم بمانید و به دنبال جایگزینی برای آب هستید، چای سبز بنوشید.

بیشتر میوه بخورید

سیب و گریپ فروت برای عملکرد بهینه ی کبد مفیدند. هر دو میوه حاوی موادی هستند که در آزادسازی سموم و پاکسازی بدن به کبد کمک می کنند.

روغن های ارگانیک مصرف کنید

از روغن های ارگانیک مثل روغن زیتون، نارگیل و آووکادو در غذا وسالاد خود استفاده کنید.

آب لیموترش بنوشید

لیموترش سرشار از ویتامین C است که می تواند به دفع سموم از بدن کمک نماید. هر روز آب لیمو بنوشید یا آن را در غذای خود بگنجانید.

سیر را به برنامه غذایی تان اضافه نمایید

سیر به دلیل داشتن آلیسین (allicin) و سلنیوم برای کبد مفید است. این دو ماده به پاکسازی کبد کمک می کنند. سیر می تواند سموم را هم از بدن دفع نماید.

به طور منظم ورزش کنید

برای کمک به حفظ عملکرد مناسب بدن و همچنین تناسب اندام سعی کنید روزانه حداقل 20 دقیقه ورزش کنید.

http://consciouslivingtv.com/health/liver-health-101.html

هشتگ :



اشتراک گذاری :