سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > دانستنی هایی درباره ی چای ترش

دانستنی هایی درباره ی چای ترش

دانستنی هایی درباره ی چای ترش

دانستنی هایی درباره ی چای ترش

گیاه هیبیسکوس(همان چای ترش) به دلیل داشتن گل های رنگارنگ و بزرگش شناخته می شود. این گیاه خواص درمانی فراوانی دارد و از برگ ها و گل های آن چای و عصاره های درمانی تهیه می شود. گل های این گیاه به رنگ های قرمز، زرد و سفید هستند و بلندی آنها گاهی تا 12 سانتی متر هم می رسد. بیشتر گل های قرمز رنگ این گیاه، مصارف درمانی دارند. چای ترش، بومی بخش هایی از شمال آفریقا و جنوب آسیا است. در حال حاضر تولید کنندگان عمده ی این چای، کشورهای مکزیک، جامائیکا، تایلند و چین هستند.

چای هیبیسکوس را به دلیل مزه ی ترشی که دارد، چای ترش هم می نامند . این چای از ترکیب برگ ها، گل ها و کاسه یا غلاف گل های(کالیکس) خشک شده ی این گیاه تهیه می شود. این چای به طور سنتی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. مصریان باستان از آن برای پایین آوردن درجه حرارت بدن در هنگام تب و درمان بیماری های قلبی، اعصاب و همچنین به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) استفاده می کردند. گیاه هیبیسکوس در آفریقا برای درمان یبوست، سرطان، بیماری های کبد و علائم سرماخوردگی استفاده می شد و از برگ های آن خمیری تهیه می کردند که زخم را التیام می داد. در ایران نوشیدن چای ترش برای درمان فشارخون بالا کاربرد دارد. پژوهش ها تاثیر این چای بر کاهش فشارخون و کلسترول بدخون را تایید می کند. امروزه به سبب همین خواص مفید و درمانی است که چای ترش محبوبیت بسیاری دارد.

چای ترش برای درمان سرطان، کاهش وزن و موارد دیگر هم استفاده می شود. با این حال هنوز مطالعات کافی درباره ی خواص درمانی این گیاه انجام نشده است. برخی پژوهش ها نشان می دهد که آنتی اکسیدان این چای (به نام آنتوسیانین) که باعث رنگ قرمزِ گل های این گیاه می شود، خواص ضدِسرطانی دارد. پژوهش های دیگری هم نشان می دهند که عصاره ی هیبیسکوس روی متابولیسم بدن اثر می گذارد و با افزایش سوخت و ساز از چاقی و تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند. هر یک فنجان چای ترش، حاوی 1/5 گرم کاسه ی گل هیبیسکوس است و 10 گرم کاسه ی گل این گیاه 250 میلی گرم آنتوسیانین دارد.

مصرف هیبیسکوس به صورت چای، مفید و بی خطر است اما هنوز تحقیقات بیشتر به منظور مشخص شدن دوز مصرفی این چای در دوران بارداری و شیردهی و دوز مناسب برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی و کلیوی نیاز است. 

http://www.healthline.com/health/all-you-need-to-know-hibiscus

هشتگ :



اشتراک گذاری :