سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > خوراکی هایی برای رفع چین و چروک پوست

خوراکی هایی برای رفع چین و چروک پوست

خوراکی هایی برای رفع چین و چروک پوست

خوراکی هایی برای رفع چین و چروک پوست

در اینجا لیستی از خوراکی های سالم را می خوانید که در داشتن پوست بدون چروک به شما کمک می کنند.

آووکادو

 آووکادو به دلیل آثار درمانی اش روی پوست، گیاهی شناخته شده است. این میوه سرشار از ویتامین E و ویتامین های گروه B است که به پوست غذارسانی می کنند. به علاوه، این میوه غنی از اسیدهای چرب ضروری است که به مرطوب، نرم و صاف ماندن پوست کمک می کنند. همچنین آووکادو غنی از ویتامین C و در نتیجه برای پوست مفید است.

ماهی آزاد

 ماهی آزاد از بهترین غذاهای ضد چروکیدگی پوست است. این غذا منبع عالی اسیدهای امگا 3 است. امگا 3 به مرطوب نگه داشتن پوست و حفاظت از آن در برابر اشعه ی ماوراء بنفش کمک می کند بنابراین در پیشگیری از چروکیدگی و پیری زودرس پوست مؤثر است. ماهی آزاد علاوه بر امگا 3، حاوی ماده غذایی ضد چروک دیگری به نام استاکسانتین(کارتنوئیدی که یک آنتی اکسیدان قوی است و باعث وجود آمدن رنگ صورتی در این ماهی می شود) است. این ماده رادیکال های آزادی را که بر اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ی ماوراء بنفش در پوست به وجود می آیند، از بین می برد. بهتر است از ماهی آزاد غیر پرورشی استفاده کنید چون میزان این ماده در انواع پرورشی، کمتر و مقدار مواد شیمیایی مضر PCB (پلی کلرید بی فنیل) معمولاً بیشتر است. به توصیه ی سازمان جهانی غذا و دارو، مصرف ماهی به میزان دو بار در هفته مناسب است.

جوانه گندم

 اگر از چین و چروک های پوست خود خسته شده اید، جوانه ی گندم را در رژیم غذایی تان قرار دهید. جوانه ی گندم از موادغذایی مفید برای پوست، سرشار بوده و به طور طبیعی دارای مقدار زیادی سلنیوم و روی(دو عنصر مهم ضد چروک) است. همچنین منبعی از ویتامین B است که جذب روی از روده را افزایش می دهد. به علاوه، ویتامین E، کوانزیم Q10 و پروتیئن هم دارد. جوانه های گندم به دلیل داشتن چربی اشباع نشده، زود خراب می شوند؛ برای نگهداری شان آنها را در ظروف دربسته و در محیط خنک و خشک و به دور از نور خورشید قرار دهید.

بلوبری

بلوبری به دلیل داشتن غلظت بالای آنتوسیانین ها، با خنثی کردن آنزیم هایی که بافت همبند پوست را تخریب می کنند و با از بین بردن رادیکال های آزاد، در سلامت ماتریکس کلاژن مؤثر است. آنتوسیانین ها باعث بهبود اثرگذاری ویتامین C بلوبری هم می شوند. بلوبری به ویژه بلوبری وحشی، منبع خوبی از ویتامین E هم هست.

آجیل برزیلی

آجیل برزیلی منبعی سرشار از سلنیوم است که همراه با ویتامین E ٍباعث می شود این خوراکی جزء بهترین خوراکی های ضد چروک باشد. البته باید به یاد داشته باشید که آجیل برزیلی مثل آجیل های دیگر کالری زیادی دارد و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

چای سبز

 مصرف منظم چای سبز نقش عمده ای در پیشگیری از تشکیل چروک های صورت دارد و آثار مفید آن را به مقدار زیاد کاتچین های آن نسبت می دهند. برای حداکثر کردن اثر کاتچین ها، به جای چای کیسه ای از برگ های چای استفاده کنید و اجازه دهید به اندازه ی کافی(حدود 5 دقیقه) در آب گرم بمانند.

تخم مرغ

در بین تمام غذاهای غنی از پروتئین، تخم مرغ ها بهترین منبع پروتئین برای افرادی هستند که می خواهند پوستی بدون چروک داشته باشند. تخم مرغ منبع خوبی از سه آمینواسید ضدچروک به نام گلایسین، پرولین و لایسین است. این آمینو اسیدها برای تولید کلاژن و الاستین که باعث ایجاد خاصیت کشسانی پوست می شوند، ضروری اند. با افزایش سن، تولید کلاژن و الاستین به سرعت کاهش می یابد که این امر سبب ایجاد چروک و خطوط ریزی در پوست می شود. تخم مرغ ها علاوه بر اینکه منبع خوبی از پروتئین هستند، حاوی ویتامین A، ویتامین E و سلنیوم هم هستند. همچنین آهنی که در آنها وجود دارد، به آمینواسیدها کمک می کند کلاژن قوی تولید کنند.

سویا

سویا منبع خوب دیگری از پروتئین و یک ضد چروک است. این گیاه حاوی مقادیر زیادی از آمینواسیدهایی است که در تخم مرغ وجود دارند. به علاوه، سویا حاوی ایزوفلاوون های ضد چروک از جمله ژنیستین، دایدزین و آگلیکون است. محققان ژاپنی در آزمایشی مشاهده کردند که پس از 12 هفته، در افرادی که سویا مصرف می کردند، وضعیت کشسانی و چروک های پوست بهبود یافته بود.

هویج

هویج علاوه بر فوایدی که برای بینایی دارد، در کاهش چروک های پوست هم مؤثر است. این خوراکی یکی از منابع خوب بتا کاروتن(ماده ای که از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد حفاظت می کند) است.

گوجه فرنگی

لیکوپنِ گوجه فرنگی،آثار مضر نور ماوراء بنفش را با از بین بردن رادیکال های آزادی که به پوست صدمه می زنند، خنثی می کند. گوجه فرنگی علاوه بر لیکوپن، حاوی بتا کاروتن و ویتامین C هم هست.

پیاز

پیاز منبع خوبی از کوئرستین طبیعی  ویکی از بهترین مواد غذایی برای رفع چین و چروک پوست است. ویتامین C و سولفورِ پیاز، از پوست محافظت می کند و آن را صاف و انعطاف پذیر نگه می دارد.

کرفس

در تحقیقی مشاهده شد افرادی که به طور منظم کرفس می خوردند، در پوست خود چین و چروک کمتری داشتند. این مسأله تعجب آور نیست چرا که کرفس منبع خوبی از بتاکاروتن، ویتامین E و ویتامین C است.

سیب

سیب علاوه بر ویتامین C، منبع خوبی از کوئرستین(یک آنتی اکسیدان قوی) هم هست. ساختار مولکولی کوئرستین برای بررسی اثر آن بر تخریب رادیکال های آزاد، به خوبی مطالعه شده است.

بروکلی

بروکلی منبع خوبی از بتاکاروتن، ویتامین C و کوآنزیم Q10 است که همه ی این موارد از مواد ضروری برای رفع چین و چروک هستند. اگر برای معده تان مشکلی ایجاد نمی شود، این سبزی را به صورت خام یا نیم پز مصرف کنید. این کار به حفظ ویتامین C و کوآنزیم Q10 که در آن وجود دارد، کمک می کند.

مارچوبه

تحقیقات نشان داده اند افرادی که در رژیم غذایی خود از مارچوبه استفاده می کنند پوست شان چین و چروک کمتری دارد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی از منابع سرشار از بتا کاروتن و ویتامین C است. همچنین حاوی پروتئین هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند. علاوه بر این گفته می شود این خوراکی سنتز هیالورونیک اسید (HA) را افزایش می دهد. هیالورونیک اسید پروتئینی است که در بدن ساخته می شود و به صافی و انعطاف پذیری پوست کمک می کند ولی توانایی بدن برای تولید این ترکیب مهم ضد چروک، با افزایش سن کاهش می یابد.

اسفناج

این سبزی غنی از کوآنزیم Q10، بتا کاروتن، ویتامین E و ویتامین C است. همچنین جزء غذاهایی است که بالاترین میزان گلوتاتیون را دارند. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان قوی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تخم ماهی

تخم ماهی یکی از بهترین منابع طبیعی DHA و  EPA است. این دو ماده انواع اسیدهای چرب امگا 3 هستند و در حفظ صافی پوست مؤثرند. 

http://www.healwithfood.org/wrinkles/list-best-foods.php

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :