سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > خاصیت ضد دیابتی مرزنجوش و رزماری

خاصیت ضد دیابتی مرزنجوش و رزماری

خاصیت ضد دیابتی مرزنجوش و رزماری

خاصیت ضد دیابتی مرزنجوش و رزماری

دو گیاه مرزنجوش و رزماری حاوی ترکیبات مغذی و مفید فراوانی هستند. پژوهشی نشان می دهد که این دو گیاه همانند داروهایی که در حال حاضر تجویز می شوند، خاصیت ضد دیابتی دارند. نتایج این پژوهش در نشریه ی Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است. نویسندگان این مقاله بیان می کنند که بیش از 8 درصد آمریکایی ها به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا هستند و هزینه های مرتبط با این بیماری بالغ بر 175 بیلیون دلار است. در کشور های انگلستان و استرالیا نیز به ترتیب 5 درصد و 4 درصد افراد به این بیماری مبتلا هستند.

 برخی از بیماران با ورزش و تغییر در رژیم غذایی این بیماری را کنترل می کنند و برخی دیگر با مصرف دارو بیماری دیابت را تنظیم می کنند. اما تمامی بیماران قادر به تغییر سبک زندگی نیستند و بسیاری از آن ها توانایی تهیه ی دارو را ندارند. خوشبختانه تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که برخی از گیاهان می توانند به کاهش سطح گلوکز در خون کمک کنند. محققان دریافته اند که گیاهان حاوی ترکیباتی هستند که می توانند دیابت نوع 2 را کنترل کنند.

این پژوهشگران اثر 4 گیاه مختلف (به صورت تازه و خشک) را روی بیماری دیابت نوع 2 مطالعه کردند. هدف از این پژوهش، بررسی اثر این گیاهان روی آنزیم های دی پپتیدیل پپتیداز 4 (DPP-IV) و پروتئین تیروزین فسفاتاز (PTP1B) بود، این آنزیم ها در ترشح انسولین و پیام رسانی یا سیگنالینگ انسولین نقش مهمی ایفا می کنند. این گیاهان دارویی مرزنجوش یونانی (Origanum vulgare) مرزنجوش (Origanum majorana)، رزماری (Rosmarinus officinalis) و مرزنجوش مکزیکی(Lippia graveolens) بودند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که گیاهان تازه پلی فنول ها و فلاونوئید های بیشتری نسبت به گیاهان خشک دارند اما این مقدار تفاوت، (تفاوت در غلظت پلی فنول ها و فلاونوئیدها) در مهار آنزیم تاثیر نمی گذارد. همانطور که انتظار می رود، گیاه تازه آنتی اکسیدان بیشتری دارد، با این حال تازه و یا خشک بودن گیاه تاثیری در  توانایی گیاه در مهار آنزیم هدف ندارد. رزماری، مرزنجوش مکزیکی و مرزنجوش به صورت تازه بهترین مهار کننده ی آنزیم DPP-IV هستند در حالی که نوع خشک این گیاهان آنزیم PTP1B را مهار می کنند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که فلاونوئیدهای این گیاهان به کنترل بیماری دیابت کمک می کنند.

مصرف  این گیاهان به هر دو صورت خشک و تازه به صورت دمنوش و یا ادویه علاوه بر خوش طعم کردن مواد غذایی، فواید درمانی و مفید فراوانی دارد. 

 http://www.nyrnaturalnews.com/diabetes-2/2014/07/rosemary-oregano-marjoram-contain-diabetes-fighting-compounds/

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :