سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > تیانین در چای و فواید آن

تیانین در چای و فواید آن

تیانین در چای و فواید آن

تیانین در چای و فواید آن

تیانین چای را به یک نوشیدنی سحرآمیز تبدیل کرده است. تیانین، نوعی اسید آمینه است که به صورت طبیعی در برگ های چای، به ویژه چای سبز وجود دارد. این ترکیب سه ویژگی شگفت انگیز دارد، خوشمزه است، آرام بخش است و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

تیانین ترکیب اصلی تشکیل دهنده ی چای سبز است که آن را خوش طعم می کند. به همین سبب ژاپنی ها به آن umami  (به معنی خوشمزه) می گویند .

برخی پژوهش ها نشان می دهد که مکمل های تیانین اضطراب را کاهش می دهند و سبب ایجاد آرامش در فرد می شوند. تیانین مولکول کوچکی است که از سد خونی مغز عبور می کند، وارد مغز می شود و استرس جسمی و روانی را کاهش می دهد. پژوهش های علمی نشان می دهد تیانین، تولید هورمون سروتونین، پیام رسان عصبی دوپامین و GABA (گاماآمینوبوتیریک اسید) در مغز را افزایش می دهد. گابا، یک نوع اسید آمینه است  که ناقل عصبی بوده و باعث آرامش و خواب راحت می شود.

تحقیقات نشان می دهد که ترکیب تیانین با کافئین، ذهن را قدرتمندتر می کند. چای محتوی کافئین هم هست اما تیانین عوارض جانبی کافئینِ چای را خنثی کرده و به جای ایجاد حالت تحریک پذیری، بدن را آرام می کند. پژوهشی نشان می دهد که نوشیدن چای به سبب وجود ترکیب تیانین فشارخون بالا را کاهش می دهد و باعث خواب راحت تری می شود. پژوهشی دیگر هم نشان می دهد، 3 تا 4 فنجان چای سبز حاوی 60 تا 160 میلی گرم تیانین است و نوشیدن 4 فنجان از آن، تمرکز ذهن را افزایش می دهد.

یک پژوهش دیگر هم نشان می دهد که محتوای بالای تیانین در چای سبز، از خطر ابتلا به سکته ی مغزی می کاهد. برخی مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی هم نشان می دهند، تیانین خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد و به کاهش کلسترول مضر و فشارخون کمک می کند. تیانین همچنین خواص درمانی برخی داروهای سرطانی را افزایش می دهد و به کاهش عوارض جانبی این داروها کمک می کند.

تیانین در انواع چای به ویژه چای سبز وجود دارد. این ترکیب در قارچ ها هم یافت می شود. در صورتی که به طور مرتب دارو مصرف می کنید پیش از استفاده از مکمل های تیانین با پزشک خود مشورت کنید. تیانین ممکن است با برخی داروهای آرام بخش، فشارخون، سرطان و کلسترول تداخل داشته باشد. 

http://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/theanine-uses-and-risks

http://www.amazing-green-tea.com/theanine1.html

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :