سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > ترکیب چای سبز می تواند به درمان سندروم داون کمک کند

ترکیب چای سبز می تواند به درمان سندروم داون کمک کند

ترکیب چای سبز می تواند به درمان سندروم داون کمک کند

ترکیب چای سبز می تواند به درمان سندروم داون کمک کند

براساس یک مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله ی"The lancet Neurology" ترکیبی امیدوارکننده در چای سبز برای درمان بیماری سندروم داون شناخته شده است.

این مطالعه به سرپرستی دکتر مارا دیرسن و همکارانش از مرکز تنظیم ژنی (CRG) در بارسلونا ی اسپانیا نشان می دهد که چگونه ترکیب اپی گالوکاتچین گالات(EGCG) عملکرد شناختی افراد را بهبود می بخشد.

به گفته ی محققان، مطالعات آنها برای اولین بار بیان می کند که درمان با این روش منجر به بهبود مهارت های شناختی در افراد مبتلا به سندروم داون می شود. بر طبق تحقیقات انجمن ملی سندروم داون، از هر 691 نوزاد در ایالات متحده 1 نوزاد با بیماری سندروم داون متولد می شود، و بیش از 400 هزار آمریکایی در حال حاضر مبتلا به این بیماری هستند.

سندروم داون شایع ترین بیماری ژنتیکی در آمریکا است. این بیماری زمانی رخ می دهد که فرد یک کروموزوم اضافی در جفت کروموزوم شماره ی 21 داشته باشد، به این معنی که به جای حالت طبیعی 2 کروموزوم دارای 3 کروموزوم باشد. این کروموزوم اضافه منجر به بیان بیش از حد ژن شده، که می تواند منجر به پدید آمدن علائم جسمی از جمله کاهش حجم ماهیچه ها، سر، گوش ها و دهان کوچک، صورت پهن و مسطح و چشم های اریب رو به بالا شود. افراد مبتلا به سندروم داون دارای مشکلاتی در عملکرد شناختی مثل کاهش رشد گفتار، اختلالات حافظه و یادگیری و عدم تمرکز هستند.

به گفته ی دکتر دیرِسن و همکاران، نتایج این تحقیقات نشان می دهد که این اختلالات شناختی ناشی از بیان بیش از حد ژنی به نام DYRK1A استو مطالعات بر روی موش ها نشان می دهد که ترکیب  EGCG می تواند بیان بیش از حد DYRK1A را کاهش دهد. مطالعات جدید نشان می دهد که این ترکیب عملکرد مشابهی را در افراد مبتلا به سندروم داون به منظور دستیابی به عملکرد شناختی بهتر نشان می دهد.

دوز روزانه EGCG سه نقطه عملکرد شناختی را بهبود می بخشد

EGCG ترکیبی است که در چای سبز وجود دارد. این ترکیب متعلق به یک گروه از آنتی اکسیدان های شناخته شده به نام پلی فنول ها است. مطالعات نشان می دهد که این ترکیب از بدن در برابر بیماری های انسانی ناشی از  آسیب های سلولی محافظت می کند. در این مطالعه که دکتر دیرسن و همکاران انجام دادند، 84 فرد

 16 تا 34سال مبتلا به سندروم داون شرکت کردند. به افراد داوطلب روزانه به طور تصادفی، چای سبز فاقد کافئین، حاوی 9میلی گرم در هر کیلوگرم EGCG- یا به مدت 12 هفته دارونما داده شد. هر دو گروه تحت آموزش های شناختی هفتگی قرار گرفتند. این آزمایش دوسوکور بود (عواملی که می‌تواند باعث منحرف شدن نتیجه ی آزمایش شوند هم از دید شرکت‌کننده و هم از دید مسئول(یا مسئولان) انجام آزمایش مخفی می‌مانند) تمام شرکت کنندگان در 3، 6 و 12 ماه و همچنین 6 ماه پس از توقف درمان، تحت آزمون های شناختی و تصویربرداری مغزی قرارگرفتند. محققان دریافتند که افراد درمان شده با EGCG در حوزه ی عملکرد شناختی در مقایسه با شرکت کنندگانی که با دارونما تحت درمان قرار گرفتند امتیاز بسیار بهتری کسب کردند و به طور خاص، پیشرفت چشمگیری را در این سه حوزه نشان دادند:

حافظه ی تشخیص بصری- توانایی = یادآوری و تشخیص و تمایز بین اشیاء

کنترل مهاری- توانایی =مقاومت در حواس پرتی و جلوگیری از اقدام در اولین تحریک عصبی

رفتار سازشی- توانایی= استفاده از مهارت های ادارکی، اجتماعی و عملی برای عملکردهای روزانه. علاوه بر این، ارزیابی اسکن مغزی از هر شرکت کننده نشان داد که افراد درمان شده با EGCG اتصال عملکردی بهتری بین سلول های عصبی نسبت به افراد دریافت کننده ی دارونما نشان دادند. دکتر رافائل دلاتُره، از موسسه ی تحقیقات پزشکی بیمارستان دلمار در بارسلونا ی اسپانیا می گوید: « تعجب آور بود که این تغییرات نه تنها شناختی، بلکه در استدلال، یادگیری، حافظه و حواس هم دیده می شد اما به نظر می رسد که اتصال عملکردی نورون ها در مغز اصلاح شده است».

به طور کلی محققان بر این باورند که نتایج آن ها نشان می دهد که EGCG درمان موثرتری برای افراد مبتلا به سندروم داون است. همچنین بررسی آزمایش های بیشتر اثربخشی و ایمنی EGCG در گروه های بزرگتر رامشخص می کند، این تیم قصد دارد ارزیابی کند که چگونه ترکیب چای سبز روی عملکرد شناختی کودکان مبتلا به سندروم داون موثر است.

نویسندگان می گویند : نتایج ما در حال حاضر در جمعیت های بزرگسال که به دلیل توسعه یافتگی کامل مغز، انعطاف پذیری مغزی محدودی دارند مثبت است. ما معتقدیم که اگر درمان در کودکان انجام شود، نتایج می تواند خیلی بهتر باشد. 

http://www.medicalnewstoday.com/articles/310799.php

هشتگ :



اشتراک گذاری :